Hallo,
Ik heb een probleem met mijn saxo VTS 1600cc 8v van 2002. De motor werd er onlangs uitgehaald en de versnellingsbak gereviseerd, nieuwe koppeling, druklager (buté) en drukgroep. Nu heb ik een probleem dat ik deze niet goed in versnelling krijg. Wanneer ik aan een rood licht sta krijg ik hem héél moeilijk in eerste versnelling. Soms lukt dit wel beter en de andere keer totaal niet en moet ik aanzetten in 2de versnelling. In vijfde schraapt hij een enkele keer soms tegen iets (zo voelt het toch aan). Er komt ook lawaai uit de versnellingsbak dit hoor je goed wanneer je in de auto zit en je de koppeling indrukt je hoort iets heel goed ronddraaien maakt redelijk lawaai (zoals een rollement (lager) waar geen vet inzit). Wanneer je de koppeling lost hoor je dit niet zo erg. In het begin dat de versnellingsbak erin zat was het wel veel erger toen kwam er echt heel hard geluid uit de versnellingsbak piep-geluid maar aan een stuk door en dit iedere keer als ik redelijk wat optrok.
Heeft er iemand dit ook al voorgehad? Of weet er iemand wat het zou kunnen zijn? Zoja laat zeker iets achter want ik kom stilletjes aan zot ervan.
Bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je bak gereviseerd is moet je er mee terug gaan en niet zelf aan gaan zitten wat dan krijg je problemen met de garantie.
het is niet normaal dat een gereviseerde bak zo moeilijk schakeld en bijgeluid heeft daarom monteer ik liever een ruilbak als er meerdere geluiden of problemen zijn maar ja daar heb jij niks aan.
groetjes jan.
Als je die koppeling intrapt staat alles stil in de versnellingsbak,het geluid wat je dan hoort moet dus uit de koppeling komen.
De koppeling komt ook niet goed vrij denk ik, daarom schakeld de auto zo slecht.
Hans
Hallo,
Bedankt voor de reacties maar ik denk dat ik al weet wat het is, de syncromeshring van 1 en 2 versnelling. Dat zou ook het rammelen verklaren die uit de bak komt. Syncromeshen zijn niet vervangen geweest. Toen ik de auto terug in elkaar stak zat de bak zelfs vast één syncromesh blokkeerde; toen is de dealer gekomen en hem eruit gestampt eigenlijk (hard tegen het wiel gestampt) denk dat daarmee een syncromeshring verwrongen is geweest. Dit zou al het moeilijk schakelen kunnen verklaren nu nog altijd het piep-geluid. Denk dat dit wel zal aan het licht komen wanneer de bak open is. Ik volg je raad op en doe hem terug binnen bij de garage.
Mvg
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar