Citroën Saxo: Problemen met koppling/drukgroep?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Toen ik gisteren in mijn auto stapte ging het koppelingspedaal oppeens loeizwaar en lag het aangrijpinspunt heel laag.
Ook maakt de wagen een piepend/schurens/rammelend geluid als hij stationair draaid en in zin vrij staat.
Druk ik het koppelingspedaal een klein beetje in dat word het geluid harder/erger maar als ik het pedaal helemaal intrap verdwijnt het geluir weer.
Ook verdwijnd het geluid als ik het pedaal optil met mijn voet.

Nu wil het toeval dat mijn wagen een week bij een schadebedrijf heeft gestaan voor wat spuitwerk en het probleem zich voordeed roen ik hem weer op ging halen, het probleem was er nog niet toen ik hem daar neerzette.
Ik ben toen terug gegaan om te vragen wat er met mijn wagen gebeurd is dat hij nu zo doet, maar hun hebben hem alleen naar binnen en buiten gereen, gespoten en verder niks zeggen ze.

Hun denken dat het de drukgroep/lager dat dit gewoon door slijtage komt, maar hij heeft pas 70.000 gelopen, dan mag dat toch nog niet kapot zijn??
Ik rijd hem altijd netjes warm voor ik hem flink doortrek enzo, ben alleen wel de 2e eigenaar en weet niet wat de vorige eigenaar er de eerste 50.000 km mee heeft gedaan.

Als het nou inderdaad de drukgroep is waar gaat deze dan door kapot?
En als ik ehm laat vervangen lijkt het me raadzaam gelijk de koppelingsplaten mee te laten nemen of niet?

BMK

Geplaatst door BMK (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

zo telezen zal je drukgroep het begeven hebben en moet deze kompleet vervangen worden dus drukgroep koppelingsplaat en druklager.
of 70000 km tesnel is ja een beetje maar als een drukgroep stuk gaat is het meestal de diafragma veer die scheurt en daar kan je zelf weinig aan doen of de koppeling moet verkeerd afgesteld gestaan hebben ; testrak dan meestal.

groetjes jan.

BMK (0), 17 jaar geleden

Ik kreeg ook nog te horen dat het wel eens het hoofdlager van de versnellingsbak zou kunnen zijn???

Ik heb een tijd geleden wel het pedaal laten zakken d.m.v. de stelboutjes op de kabel die op de hendel van de bak zitten omdat mijn pedaal te hoog stond en het aangrijpinspunt ook vrij hoog zat.
Maar je draait hem dan juist losser, of zet je dan juist meer spanning op de drukgroep?

Weet niet of het relevant is voor dit probleem maar het al een tijdje dat als ik rij en ik schakel en laat de koppeling opkomen dat ik een soort bonk voel..

En heb ook een beetje het idee dat de auto niet goed op snelheid komt terwijl hij wel toeren maakt, dit zou met de kopplingsplaten te maken kunnen hebben maar heeft dat dan ook weer met de drukgroep te maken?

j.romijn (0) PRO, 17 jaar geleden

Het pedaal hangt alleen maar met zijn eigen gewicht tegen het drukager aan door verstelling komt het pedaal alleen maar hoger en lager te staan. Ik denk ook dat het druklager verrot is.

BMK (0), 17 jaar geleden

Okay, ga van de week we ff langs de dealer hier voor een diagnose en dan ga ik hier en daar maar wat offertes opvragen, kijken of het nog wat scheelt in prijs..

j.romijn (0) PRO, 17 jaar geleden

Martijn,je hoeft hiervoor niet perse naar een dealer.

BMK (0), 17 jaar geleden

[quote=j.romijn]Martijn,je hoeft hiervoor niet perse naar een dealer.[/quote]
Ja weet ik, maar ik heb alleen maar ervaring met de dealergarage hier in de buurt voor de rest zou ik niet weten of hier een goede toko in de buurt zit..
En ik ga het alleen ff laten horen, niet gelijk laten repareren ofzo, als ze zeggen dat het inderdaad de drukgroep is dan ga ik op zoek naar een sterkere koppelinsset van National ofzo..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.