close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xantia: Citroen Xantia 2.0 HDI uit 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

goede dag

na lang zoeken heb ik MIJN auto gevonden een xantia uit jaar 2000 met een 2 liter hdi motor
maar nu staat er 420duizend op de teller en nu zijn er wat problempjes

als ik accelereer komt er zwarte rook uit wat ik begrepen heb gewoon roet oplossen meer rijden
mijn turbo fluit vrij hard en mijn cruise control laat heel zacht los
als ik goed gas geef om in tehalen en ik waag het eens richting de 4000 toeren gooit hij de motor in (nootloop)???
mijn turbo kapt er mee en mijn vermogen is weg en hoger als 2900 toeren komt ie niet
ik heb nu om de motor te reinigen 2x wyns (paarse flesje) er in gegooit met reiniger 1x volle tank en op advies een keer half volle tank

nu als ik mijn aanhangertje (honden aanhanger van 200 kg) dan rookt hij standaard anders alleen als ik accelereer
wat zou hier voor een oplossing zijn

ik krijg berichten terug turbo stuk verstuivers verstopt motor van tijd af (heeft dat ding een klok dan??)
maar meest logiese van uit mijn kant was de vacuuem slangetje van de turbo waardoor hij geen druk meer heeft waardoor ook muin cruise control niet meer werkt

wie wil mij helpen om mijn autotje weet het heertje te maken
mvg luuk

ps heeft iemand een idee hoe ik de teller klok er uit krijgt?? (moet wat lampjes vervangen)

Geplaatst door

luukse (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zwarte rook is een te veel aan diesel of te weinig lucht.
Het kan zijn dat de turbo niet meer genoeg druk levert, al dan niet vanwege een lekke slang of intercooler.

Als er noodloop ontstaat moet je ook een foutcode kunnen laten uitlezen, desnoods na opwekken van het probleem.
Die foutcode(s) helpen een zoekrichting te bepalen en schelen een hoop gezoek en gegis.

oldford 0
badge

12 jaar

hey oldford
bedankt voor het reageren heb hem anderhalve week gelede idd laten it lezen en mijn excuus voor het niet vermelden van de codes
hier bij komen ze

P1519 koel functie(blijft netjes onder de 90 grade celcius)
P0606 regeleenheid (de garage weet niet presies wat er mee bedoeld wert)
P1517 gecodeerde antie start werking (ik was te snel met mijn sleutel dus pakte hij de code niet)
en ik denk dat deze erg belang rijk is
P0246 turbodruk (de garage zij dat mijn turbo aan vervanging toe was om datie zo hart floot maar na het lezen hier van de 2.0 HDI motoren kwam dat vaker voor en heeft het meestal met verstopte leidingen te maken)

hopelijk kunnen we nu meer bij de oplossing komen
alsmede sorry van het vergeten van de codes

luukse 0

12 jaar

P0606 - ecu defect - processor.
Die code wil je liever niet hebben. Dat zou betekeken dat de processor-chip defect is en de motorcomputer vervangen moet worden.
Zo'n storing kan van alles veroorzaken.
P0246 - Turbocharger/Supercharger Wastegate Solenoid "A" High
Dit is geen fout op de turbodruk of de turbo, maar een elketrische fout op het ventiel dat de turbodruk regelt.

Misschien toch maar eens langs de dealer gaan? Die weet in ieder geval wat de codes exact betekenen.

oldford 0
badge

12 jaar

hey oldford

ik moet ff sparen want een diognose beurd zal wel rond de 120 euro komen dus heeel ff wachten
kan daar ook mijn zwarte rook vanaf komen?
en dat de cruise control niet werkt(ik weet is een moeilijk probleem maar ik heb geleerd dat de cc met lucht(vacuum) werkt vandaar)
mvg luuk

luukse 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.