Hoi,
Mijn saxo diesel vertoont een heel vreemd verloop van de koude start. In eerste instantie start de motor wat moeilijk maar vervolgens loopt hij dan even vrij goed. Maar na 100 meter begint de motor enorm te haperen en te schokken en slaat af. Hij heeft geen trekkracht en moet zonder te rijden op veel toeren gehouden worden en slaat nog een paar keer af. Hierbij produceert hij enorm veel (witte) rook en stank. Hier ben ik mee bezig totdat de motor warm is. Vanaf dat moment loopt ie weer als een zonnetje en rij ik er de rest van de dag zonder problemen mee. Heb hem pas naar de peugeot-garage in frankrijk gebracht, ze hebben "alles doorgemeten" en een brandstoffilter vervangen, maar dit heeft het probleem niet opgelost
Motor heeft 300000 gelopen en heeft net nieuwe gloeibougies en dus brandstoffilter. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Distributietiming controleren, compressie meten zodat je zeker bent dat hier geen fout zit. Pomp versleten?? Vervroeger kapot??
Bedankt voor je reactie, Hendrik. Ben bang dat de auto weer naar de garage moet want dit klinkt wel gecompliceerd. Ik heb nog wel even goed gekeken wat de auto doet als ie zo slecht loopt. de slang van brandstoffilter naar dieselpomp is doorzichtig en het valt me op dat de hij bij slecht lopen erg veel lucht aanzuigt, er komt meer lucht dan diesel door het slangetje, aan het einde van die slang lijkt het meer op schuim dan op diesel. Maar ook als hij later goed loopt komen er veel luchtbellen door die slang, is dat normaal ? Het brandstoffilter is al drie keer vervangen. Als de nippel onder aan dit filter niet goed vast gedraaid is kan de motor lucht aanzuigen (of diesel lekken, wat ook al gebeurd is). Maar dit heeft dus niet geholpen. Iemand een idee of dit het probleem is en wat ik er aan kan doen ?
14 jaar
Heb hetzelfde probleem als de hierboven geposte berichten met mijn Saxo. Gloeibougies vervangen zonder resultaat. Brandstoffilter vervangen en hierdoor waarschijnlijk de oorzaak van dit probleem gevonden. Waar je eens naar moet kijken is of je brandstoffilter wel goed afsluit bij de o-ring. Accu eruit en het ontluchtingspompje diverse malen indrukken. Bij mij zeikt de diesel er als het ware uit. Warm totaal geen probleem, maar nu met die kou niet willen starten (zelfs niet na ontluchten omdat filter direct weer lucht trekt bij brandstoffilter en lucht en diesel is doffe elende). Morgen ga ik er maar weer eens naar kijken en als ik een oplossing heb post ik deze direct. Groetjes Bart.
14 jaar
Dat is stug Bart, dat jou Saxo hetzelfde probleem had. Ik heb hem ten einde raad naar de garage gebracht en het probleem is nu opgelost. Het zat hem inderdaad in het brandstoffilterhuis, daar werd valse lucht aangezogen en lekte diesel uit. Ik heb de monteur helaas niet gesproken maar hij heeft het filterhuis "opgeruimd" en gereinigd. Misschien moest hij daar een oude ring uit peuteren. Ik denk dat bij het vervangen van het filter de oude ring was blijven zitten ofzo iets zodat er 2 ringen tegen elkaar zaten, dan krijg je brandstoflekkage en valse lucht. Hopelijk kun je het met deze info zelf oplossen, dat scheelt je een hoop poen. Succes. Simon
14 jaar
Beste Siem,
Een erg late reactie maar misschien heb je er nog wat aan.
Draai de luchtfilter eraf, en bekijk de achterkant van de dieselfilter (met een spiegeltje). Daar zie je een soort "veiligheids-"ventiel (met een wit kruisje). Dit "ventieltje zit vast met een o-ring.
Knijp eens in het dieselpompje, waarschijnlijk zie je hier diesel uitkomen met luchtblaasjes. Je kunt het o-ringetje vervangen (40 ct) en ik denk dat ie hierna weer fatsoenlijk loopt zonder luchtbellen in de brandstof slang, zonder te stotteren.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewto...
Beter laat dan nooit. Mocht het dit niet zijn en jouw saxo loopt inmiddels goed, laat me even jouw oplossing weten.
Alvast bedankt,
Jacques
Ikzelf heb een Saxo '97 met 280 000 km en had hetzelfde probleem.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar