auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Saxo: achteras

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: vtr

beste citroen profs,ik heb een achteras met veel speling,waar de arm de as in gaat, is dit te repareren? gr Leo

Geplaatst door

leo saab (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Draagarm lagers zijn kapot, wordt een andere as, reparenen kan, maar meestal is de as zo uitgelubbert dat het vervangen van de lagers geen zin heeft. Zitten er schijven op de achteras?

Met remschijven en abs, gebruikte niet te vinden voor een normale prijs.groet Leo

leo saab 0
badge

15 jaar

Klopt, dit zijn zeldzame achter assen.

Nieuwe lagers monteren, speciaal gereedschap nodig?

leo saab 0
badge

15 jaar

ja.

Als je het vin post kan ik kijken welke.

Verwijderen - aanbrengen : Wieldraagarm, achter
B3DG0BP0 Verwijderen - aanbrengen : Wieldraagarm, achter

1. Voorgeschreven gereedschap


[ ��1] slagtrekker 1671-T.


[������2] dummy schokdemper 4502-T.A.

[������3] eindstuk 6306-T.

[������4] trekkerbout van de hefboom van de achterste stabilisatorstang
4514-T.F (gereedschapset 4502-T).


[������5] set van 3 onderdelen voor de montage van de achterste
stabilisatorstang 4606-T.H2 (gereedschapset 4502-T).

2. Verwijderen
Licht de wagen op en plaats bokken, laat de wielen vrij hangen.
Verwijder het wiel.


Verwijder :

* De bout van de steun van de remslang �������� (bouten (1))
* De naaf van de trommelrem achter (zie handeling voor het uit- en
inbouwen van achterremsegmenten)

Afbeelding :

* De hydraulische leiding (������2) (op de draagarm)
* De ABS-dradenbundel op de achterste draagarm, Bij " a "
(afhankelijk van de optie)

Verwijder de ABS-sensor�� (afhankelijk van de optie).
Trek de handremkabel los��, Bij " b ".
Verwijder :

* De schokdemper
* De bout (4) (kunststof)
* De bout (5) (bevestiging van de stabilisatorstang)
* De bouten (6) (bevestiging van de flens)

Laat de flens hangen.


Monteer het gereedschap [��������4], Draai het gereedschap aan tot de
hefboom van de stabilisatorstang los komt (7).
Gebruik de schroefdraad van de stabilisatorstang��, M.b.v. een M 8x125
snijtap.

Verwijder :

* De steunpoot van de ABS-dradenbundel������ (afhankelijk van de optie)
* De TORX-bout (8)
* De ring (9)



Markeer de twee centerpunten bij "������c" en "d" de stand van de
torsiestaaf (indien de draagarm opnieuw gebruikt wordt).

Trek de arm eraf :

* Auto met achterste stabilisatorstang : M.b.v. de gereedschappen
[1] en [3]
* Auto zonder achterste stabilisatorstang : M.b.v. een koperen hamer

3. Aanbrengen
Breng een nieuwe keerring op de draagarm aan (zijde traverse).


Breng tegelijkertijd de draagarm over de buis van de traverse en de
torsiestang aan rekening houdend met de stand van de draagarm :

* Zorg dat de centreerpunten in lijn komen������ (indien de draagarm
opnieuw gebruikt wordt)
* Gebruik gereedschap [2], (van te voren afgesteld)

OPMERKING : De hartafstand kan afhankelijk van het model variëren.
Hartafstand���� = 309 mm : Auto met TU9M , TU1M+ motor (zonder optie).
Hartafstand�� = 312 mm : Auto met TU9M , TU1M+ motor (met optie) TU3JP
en TU5JP.
OPMERKING : Gebruik de gereedschappen [��1] en [3] om de draagarm te
plaatsen.

Aanbrengen :

* De TORX-bout (������8)
* De ring (9)

Aanhaalkoppel�� : Bevestigingsbout torsiestaaf, achter, 2 daNm.
Breng een nieuwe keerring aan op de hefboom (��7).
Zet de hefboom in de juiste stand zodat de bout (��5) gemonteerd kan worden.
Plaats het gereedschap [��5].
Plaats een ��1 mm dik afstandsstuk tussen de hefboom (7) en de draagarm.
Draai de moer van het gereedschap [��5]vast : Stop het aandraaien zodra
de hefboom het afstandsstuk raakt.
Monteer de bout (��5) en zet hem vast met 3,5 daNm.
Verwijder de gereedschappen [��2] en [5].
Aanbrengen :

* De flens
* De bouten (��6) Aandraaien met 3,5 daNm
* De bout (4) (kunststof)
* De schokdemper Zonder aanhalen van de bevestigingsbouten

Plaats terug :

* De handremkabel��, Bij " b "
* De ABS-dradenbundel op de achterste draagarm, Bij " a "
(afhankelijk van de optie)
* De hydraulische leiding (2) (op de draagarm)

Aanbrengen :

* De ABS-sensor�� (afhankelijk van de optie)
* De naaf van de trommelrem achter (zie handeling voor het uit- en
inbouwen van achterremsegmenten)
* De bout van de steun van de remslang (bouten (1))

Monteer het wiel.
Zet de wagen weer op zijn wielen.
Aanhalen van de bouten van de schokdemper :

* Bovenste bevestiging 9 daNm
* Onderste bevestiging 11 daNm

a beeldingen komen er aan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.