close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C3: Distributie verschoven

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i 8v

Wie kan me verder helpen?
Vandaag begonnen aan het vervangen van de distributie van een c3 1.4i benzine.
om de blokkeerpen te plaatsen in de vliegwiel moest ik telkens de krukas iets verdraaien, dit schoot niet op. Toen heb ik de sleutel op de nokkenaspoelie gezet. Naar een paar keer op en neer te wiebelen merkte ik ineens dat die bout iets los ging. Dus direct weer vast gedraaid. Daarna weer aan de krukas gedraaid maar merkte toen ineens dat de motor vast liep. Waarschijnlijk op de kleppen,....dus ik dacht dat de nokkenastanwiel verlopen was. Na een citroen dealer gebeld te hebben zeiden deze dat de nokkenas tandwiel WAARSCHIJNLIJK met een spie op de as zit. Dus dat kon het niet zijn. Na enige tijd gekeken te hebben zag ik als je aan de nokkenas tandwiel gaat draaien de riem over de poelie schiet. Dit gaat dan vrij gemakkelijk.

Dus timing staat nu verkeerd, wie kan mij met zekerheid zeggen dat er idd een spie op de nokkenas tandwiel zit?( zeker weten dat die niet verschoven is) En hoe ik de motor weer op tijd kan krijgen? Er zit op de krukaspoelie een inkeping op de achterzijde vd poelie en waar moet die staan ten opzichte vd nokkenaspoelie.

Alvast bedankt.

Geplaatst door

Fred. (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja, die zit met een spie. de pen in het vliegwiel zetten, en de pen in het nokkenastandwiel zetten, dan staat ie gewoon weer goed.

Harry, bedankt voor je antwoord, ieder fijn dat er een spie opzit,...das een,...omdat ik nu de motor niet voldoende ver kan draaien zou ik dus eerst de riem eraf moeten halen neem ik aan. En dan nokkenas vast en dan doordraaien totdat vliegwiel erin valt. Er zitten dus geen merktekens op de poelies waaraan ik kan zien dat alles goed staat?

Fred. 0

9 jaar

idd. en als je alles weer gemonteerd hebt, eerst met de HAND de motor een paar keer ronddraaien.

Dank je wel,....voor je input. Met de hand ronddraaien naar deze gebeuren is idd noodzakelijk en doen we dus ook hahaha

Fred. 0

9 jaar

En nooit de motor aan de nokkenas ronddraaien!!!!!

bieuwke 0
badge

9 jaar

Idd bieuwke, dacht even makkelijker te kunnen draaien, ....nooit verwacht dat hij eroverheen zou schieten....nu op dit moment mee bezig nieuwe riem en waterpomp zijn gemonteerd al een keer of tien met de hand rondgedraaid en telkens passen de pennen netjes weer in de nokkenas tandwiel en vliegwiel. Op dat moment staat de zuiger in bdp en kleppen staan vrij. Dus moet goed zijn denk ik. Motor steunen monteren en dan kunnen we starten. Laat nog even de uitkomst weten.
Gr Fred

Fred. 0

9 jaar

Harry bedankt voor je ondersteuning hij loopt weer. Gr Fred

(Slotje erop)

Fred. 0

9 jaar

waar zit dat gat voor het plaatsen van de pen in het vliegwiel??

ster 0

8 jaar

Net boven de startmotor

bieuwke 0
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.