close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: Distributieriem vervangen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

Wie weet om de hoeveel jaar of om de hoeveel kilometer je een distributieriem van een C5 2.0 benzine moet vervangen?
Alvast bedankt.

Geplaatst door

Sjirk (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

motorcode ?????

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

bij de ew10 om de 120000km of 10 jaar

stefaan11093 0
badge

17 jaar

Is inderdaad een ew10 code.

Auto heeft nog maar 108.000 km op de teller.

Sjirk 0
badge

17 jaar

Beter is bij de 100000 vervangen; termijnen worden steeds langer, is aantrekkelijk voor de leasemarkt.
8 jaar terug werd het met precies dezelfde riemen om de 75000 gedaan.

mcitr. 0

17 jaar

De riem is geknapt, bij 108000 km en 5 jaar oud. Wat valt er te verhalen. Wie heeft hier ervaring mee.

Sjirk 0
badge

17 jaar

Dealerwerk, originele af-fabriek riem te vroeg geknapt, valt dus WEL te verhalen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

Mcitr de riemen zijn vanaf 1995 VERANDERD voor alle motoren dus het zijn NIET dezelfde riemen. En toen (voor 95)was de vervangingsinterval 60000 zwaar tot 80000 licht. EN!! de EW-motoren BESTONDEN TOEN NIET EENS!! dus kan nooit zelfde riem zijn!!

Citroen vergoed schade bij dit type motor tot 5 jaar en max 120000 km. Dus het advies is: Als je geen risico wilt lopen vervang dan de riem voor 120000 en binnen 5 jaar. Dan zit je altijd safe!! suc6

en riem is geknapt op 5 jaar en 108.000 km, dus wel of niet dealerwerk ?????

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

binnen 5 jaar en 120000 is coulance bij de dealer. Dus het ligt eraan of hij nog net binnen die 5 jaar is geknapt.

nou OP 5 jaar ( Plus of min een beetje ) en ruim binnen de 120.000 zou ik zeggen, dus coulance ?????

hellbat 0
badge

17 jaar

Als je het totale onderhoud door een citroendealer laat doen, zit de kans erin...Anders echt niet.
Citroenmonteur, leg mij is uit wat het verschil is tussen een riem van een Xantia van 1994 en eentje van 1997. De 1.9 d bijvoorbeeld; excact hetzelfde typenummer voor beide auto's alleen de termijnen worden langer. Er wordt gewoon minder veiligheidsmarge genomen.

mcitr. 0

17 jaar

Niets mee te maken, Citroën heeft een riem geleverd die niet aan de verwachtingen/voorschriften voldoet.

Ondeskundige montage kunnen ze ook niet verwijten, ze hebben hem zelf gemonteerd.

Dus, waar leidt dit toe, juistem, gewoon garantiegevalletje.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

ik ook z,n probleem alleen is bij mij 25000 km geleden dus 15 maanden terug mijn distributie snaar vervangen
toen hebben ze ook alles los gehad maar nu is mijn multie riem stuk gelopen en tussen mijn d-snaar gelopen
ik zit nu ook met wie is nu schuldig

groeten johan

johanb 0

17 jaar

mcitr, dit is absoluut niet waar! Alle riemen zijn vanaf 1995 veranderd. Dit is te zien bijv bij de 19 xud aan een GROEFJE in de tand.
Ook het onderdeel nummer is vanaf 1995 gewijzigd. Dus het heeft met de riem te maken wat de levensduur is!!!!
Dus een xantia 19d van 1994 moest de riem de eerste keer bij 60000 vervangen worden. oude riem.
DAARNA nieuwe riem gemonteerd die DUS 120000 km meekan.
DUS: XANTIA 1994 XUD KAN GEWOON 120000 KM

ZELFS EEN BX 14 VAN 1990 IS 120000 ALS DE RIEM NA 1995 GEMONTEERD IS (NIEUW AANGEPASTE RIEM OOK ANDER ONDERDEELNUMMER DAN VOOR 1995)

Ik heb er aardig wat vervangen en ik zie het verschil in die riemen niet.
Groefjes op de tanden(als je dat bedoelt) hebben de oudere riemen ook, bovendien waarom gaan er dan zo veel riemen stuk voordat de termijn is bereikt? De C5 in dit verhaal is 1 van de voorbeelden. Kijk hier op problemcar en er gaan er zat voordat de termijn is bereikt. Zij de lagers in de waterpomp en spanrollen ook beter geworden? Vaak loopt 1 van de twee vast waardoor de riem breekt.
Hetzelfde geldt voor de versnellingsbakolie. Gaat dezelfde olie in als tien jaar geleden, nu kan die ineens levenslang mee en destijds werd de olie om de 60000 vervangen. Er kom gewoon slijtagemateriaal in die olie en dus is het goed die af en toe te vervangen. Als je jouw theorie aanhangt hoef je motorolie ook niet meer te verangen. Veerbollen op de C5, ook een voorbeeld. Kun je niet meer vullen. Gaan iets langer mee dan bollen op een Xantia, maar dan zijn ze ook stuk en verdient de citroendealer er belachelijk veel aan om er nieuwe op te zetten. En zo kun je doorgaan met voorbeelden. Kijk als je een auto least okay, die ruim je weer op en de kosten zijn niet voor jezelf. Particulier echter bij hogere kilometerstanden; geef iets meer uit aan onderhoud en je auto blijft heel.
En dan kun je 350000 met je xantia of bx maken zonder veel echte(motor/bak)schade. Of de C5 dat ook gaat halen met al die lange termijnen, "veel betere materialen" en fijne electronica zal de tijd leren.

mcitr. 0

17 jaar

De riemen zijn in 95 wel degelijk veranderd de groeven zaten er toen niet in. Maar de riemen zonder groeven zie je allang niet meer, die zijn allang vervangen. Maar vlak na 95 letten we er wel op wat voor een type riem het was, vooral als we een uit het magazijn pakten om te zien of het oud of niuw was.

Verder ben ik het wel met je eens.
Maar natuurlijk moeten bij dergelijkeintervallen de spanrollen ook vervangen worden en boven de 200 000 ook de waterpomp.
De DV motoren hebben al een vervangingsinterval van 240 000

En wat die c5 bollen betreft, misschien hebben anderen andere ervaringen, maar als je ze na 5 jaar test zijn de drukken nog goed. Dus op slijtage heb ik nog nooit c5 bollen vervangen. Wel 2 x van relatief jonge auto's die gewoon stuk waren. en natuurlijk met de terugroepactie van 2001 maar dat is gwoon een fabricage fout geweest.

Het mooie van die oudere bollen is dat je ze voor heel weinig op pomt en weer een jaar goed kan rijden. Kost 12 euro per bol.
Wellicht ben ik dan alleen de nieuwere riemen tegen gekomen...
Verder hoop ik dat de dealers bij een DV-motor zorgen dat er bij garagebezoeken goed wordt gekeken naar eventuele gebreken. Anders zie ik het somber in; er gaat best veel kapot. Niet alleen bij Citroen, neem bijvoorbeeld Toyota, ook daar hoor je steeds meer gedoe. De Avensis heeft bijvoorbeeld een vliegwiel wat steeds stuk gaat. Laatst in de autoweek stond een diesel....je wil het niet weten.
Nou ja, probeer 'm rijdende te houden, met groet, Marcel

mcitr. 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.