auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Saxo: Druk op water bij stilleggen motor

Bouwjaar: 2001

Hallo,
pas men radiator vervangen omdat deze een kleine fit had. Nu wou ik het cicuit gaan ontluchten, dus:
-ik verwijder de dop van het expansievat en monteer de grote trechter.
-draai de nippel op de radiator los en vul het vat tot het water zonder lucht uit de nippel stroomt en draai deze dan toe
-draai nippel op thermostaathuis los en doe hetzelfde
-draai nippel op chauffage-waterdarm los en doe weer hetzelfe
-ik start de motor en laat deze tegen een 1800t/min warm draaien
-tijdens het warm draaien draai ik geregeld ook nog eens de bovenste nippel los zodat alle lucht eruit is
-water en olie temperatuur komen in het midden te staan, koelventilator al verschillende keren aangeslagen en had warme lucht binnen dus ik veronderstelde dat alle lucht eruit was
-ik verwijder de trechter maar ik zag dat er toch nog steed kleine luchtbelletjes naar boven kwamen (ik hoop dat dit normaal is en dat ik nog niet aan een lekke koppakking moet denken)
-dus ik dacht wel dat deze belletjes wel vanzelf zouden weggaan, dus ging ik de motor stilleggen.
-ik leg de motor stil en op dat moment zie ik dat er koelvloeistof gewoon uit het expansievat werd "geduwd", zo veel zelfs dat heel het vat terug leeg was! Tijdens het draaien van de motor bleef het peil in orde, behalve dat er dus nog wat belletjes bleven komen.
Dus men vraag, wat "duwt" men water uit het expansievat als ik de motor stilleg? Hij heeft warmgedraaid ZONDER dop op expansievat (want de trechter stond erop) dus hoe komt die druk op men water op moment dat ik de motor stilleg?
Groeten

Geplaatst door

opelfreak8283 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij atmosferische druk, dus zonder dop, kan het water koken zogauw de cilinderkop 100 ° wordt. Met dop erop kan de temperatuur zeker 10° hoger worden vooraleer er stoom gevormd wordt. Kij een wat hij doet met dop erop.
Koppakking lek is ook nog een mogelijkheid zoals je zelf al aangaf.

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

Het is een benzine 1600cc 16v, worden deze dan zo warm dat het water zou kunnen koken indien de dop er niet op staat?
Groeten

opelfreak8283 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.