Na het vervangen van de kachelradiateur was de nieuwe binnen een half jaar weer lek ( gaatjes in de gebogen pijpjes van de radiateur )
Koelvloeistof en rad. vervangen en een koperelectrode in de koelvloeistof gemaakt
die op de minpool van de accu is aangesloten.
Nu anderhalf jaar later: weer lek.
wie weet er een oplossing om het elektrolyse van het koelsysteem onder 0.03Volt te krijgen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Losse delen van het koelsysteem denk aan radiatoren welke in rubbers zijn opgehangen en met rubber slangen gevoed, met een goede massa draad voorzien.
Door het rondpompen van de vloeistof ontstaat in de geisoleerde radiator en spanning welke het materiaal van de radiator oplost door electrolyse.
Een koperelectrode in de niet geleidende koelvloeistof helpt niet veel, fysiek de radiator aan de massa leggen wel.
Koelvloeistof zelf geleid niet of nauwelijks, vandaar dat alle delen van het systeem geaard moeten worden, vreemd dat de fabriek daar geen opvolging aan geeft met een modificatie, of het moet echt aan de auto verbonden zijn.
Cor
ik werk toch al even bij de dealer oganisatie maar deze ben ik nog noooooooooit tegen gekomen
gebruik je wel de goede spullen????
normaal de startmotor zit op het motorblok als deze start betekend het volgens mij dat de motor een goede massa bezit en ook dat het koelwater wat in de motor zit ook met de massa verbonden is
zoals hier beweerd wordt zouden alle xm,s dit probleem moeten hebben maar aangezien ik weinig van deze radiateurs heb vervangen zou ik toch maar eens in een andere richting gaan zoeken
ik zou eens orginele onderdelen halen inclusief koelvloeistof
ik zou het inderdaad in de koelvloeistof zoeken! het heeft mij eens 5 kachelradiateurs gekost voordat ik hierachter kwam!
Als het koelwater/vloeistof aggressief is kan dit ook de radiator aantasten.
Ik ging/ga er van uit dat de voorgescheven koelvloeistof wordt gebruikt waarvan de geleiding goed is en het circuit is gesloten.
Maar niet alle koelvloeistoffen geleiden even goed, het zoutgehalte kan te laag zijn gedistilleerd water zal ook slecht stroom geleiden.
Cor
Ik heb kontact gehad met iemand die er onderzoek naar heeft gedaan.
De oorzaak is vervuiling in de koelvloeistof door metaaldeeltjes van div materialen. deze beschadigen de coating in de kachelpijpjes in de biutenbocht en omdat de koelvloeistof altijd electrisch geladen is en zuurdeeltjes bevat tast het juist daar het zuiver aluminium aan. Aangezien de kachelpijpjes erg dun zijn gaat deze snel stuk.
Dit klonk mij erg aannemelijk, en heb nu weer heel goed gespoeld zelfs meerdere malen en weer nieuwe koelvloeistof gebruikt.
hopelijk heeft het resultaat, zoniet laat ik het weten. Stephan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar