Autokenners,
Via deze weg probeer ik een oplossing te zoeken voor het volgende probleem...
Als eerste de gegevens van de auto:
* Citroen Saxo VTS
* Bouwjaar: 2001
* Motorcode: NFX
* Type motor: TU5J4
* Km-stand 147.000
[b]Dan het probleem:[/b]
Enige tijd geleden ging het motormanagementlampje branden, dus op zoek gegaan naar de foutcode.
Zodoende naar een garage gegaan om hem uit te laten lezen, en hier kwam de volgende code uit voort: [b]P0170 Fuel trim malfunction bank 1.[/b]
Helaas konden ze mij niet vertellen wat er aan de hand was, en hebben de code gewist om te kijken of dit verschil zou maken...
Voor even dacht ik dat het euvel opgelost zou zijn, maar na de nodige kilometers gereden te hebben, ging het lampje weer aan.
Wat ik wel erbij moet vertellen is dat je totaal NIKS aan de auto merkt, loopt mooi stationair, houd niet in, start meteen de eerste keer enz..
Enige wat ik merk is dat het benzineverbruik behoorlijk hoog is...En nog vreemder is dat hij eergisteren goed gekeurd is (MET STEEKPROEF) en alles was in orde?!
Maar goed, hij zuipt nog meer dan Bonnie st. Claire dus ergens is iets toch niet goed!
En omdat ik niet weer 30 euro wilde betalen voor een diagnose heb ik me zelf een scantool gehaald. (lexia interface met benodigde software)
Zodoende thuis uitgelezen, en zag het volgende:
Ik heb hem als eerste een complete diagnose laten doen:
Zoals je ziet geeft die een storing aan bij de injectie..
We gaan verder:
En hier zien we dan eindelijk de boosdoener! [b]P0131[/b] wat na enige tijd resulteerd in [b]P0170[/b]
Hier nog wat verdere screens waarop jullie misschien iets kunnen zien:
Iemand een suggestie wat als eerste te doen?! Iemand die iets geks ziet in de screens?
Wat mezelf namelijk opvalt is dat de inlaattemperatuur gewoonweg te hoog is. (met de kap open en een buitentemp. van 7 graden uitgelezen)
Ik hoor graag van jullie..
Mvg Marc
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Was de motor nog koud? Want 45 graden is wat laag om goed te kunnen testen.
En inderdaad de inlaatlucht temperatuur lijkt veel en veel te hoog.
Door die hoge inlaat lucht temperatuur wordt het mengsel een stuk armer gemaakt als bij koude lucht.
Dat kan de lage voltages op beide lambda sondes verklaren.
Lastig te zeggen want er is slechts 1 moment opname en je ziet dus niet de range van de lambda sondes.
Motor koud (na een nachtje buiten slapen) uitlezen en beide temperaturen vergelijken met de omgeving.
Die moeten nagenoeg gelijk zijn. Bij grotere afwijkingen is er een probleem - sensor en/of bedrading.
Signaal van de lambdasondes kun je vergelijken met een 4-gas test. Als beide zo laag aangeven als hier moet er flink wat zuurstof in het uitlaatgas aanwezig zijn. Maar dan wel bij een koelvloeistof temperatuur van 80 graden of meer testen.
Als eerste bedankt voor je snelle reactie!
Klopt, de motor was nog koud bij het uitlezen, maar ik zal vanavond even een stuk rijden en zal hem dan nogmaals uitlezen!
Die inlaatlucht temperatuur veranderd bij gas geven wel van waarde, ook dit zal ik vanavond even checken als ik rijd, aangezien die nu bij het uitlezen stil stond waardoor de RVS buis van de filter zich kan opwarmen..
Over de range van de lambda's:
4-gas meting was in orde, dit is namelijk eergisteren met de APK nagemeten! ;)
Maar zoals gezegd zal ik hem vanavond even op temperatuur rijden en zal van alles secties weer foto's maken!
Bij deze toch alvast bedankt..
10 jaar
Tja, er is een verschil in beoordelen van de data van een 4-gas tester bij storing zoeken t.o.v. APK.
Dat de meting voor de APK in orde was zegt mij niets.
Op dit moment loopt er een topic over een goedgekeurde auto waarbij de 4-gas tester aantoonbaar defect is.
Range van de lambdasondes ziet er iets beter uit dan de momentopname, maar echt hoog komen de waardes niet.
Zeker niet die van de 2e sonde die continue zuurstof ziet, dan wel nog te koud is voor een goede meting.
Om het verhaal mooi af te sluiten in de hoop dat iemand er nog ooit wat aan heeft:
Voorste lambdasonde vervangen en lek in uitlaat gedicht, codes gewist en tot heden (150km verder) niks meer te vinden! Bij deze is het euvel dus opgelost..
Oldford, bedankt voor je reacties!!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar