Citroën Saxo 2001: Lambdasonde ja of nee

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

vanmorgen met een Saxo bij de garage geweest en de beste man zegt dat de Lambdasonde kapot is.
bij mijn weten zitten die in de uitlaat.

bijgaand een foto waarop ik heb aangegeven wat de beste man mij aanwees.

kan iemand mij vertellen wat dit is.

computer gaf aan, lambdasone, mengsel te rijk.

triple-jantje

Geplaatst door triple-jantje (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat is de ontstekingsmoduul ofwel de bobinebrug.

triple-jantje (0), 10 jaar geleden

Petje, bedankt voor je antwoord.
ik vond het al vreemd, lambda zit in de uitlaat toch.
of zit er nog ergens iets van een module voor de lambda?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Lambda-sondes (meervoud) zitten inderdaad in de uitlaat - 1 voór en 1 ná de kat.
Apart module zit er niet op, wel een motor-computer die alles regelt (ook de foutcodes).

Als de motor-computer aangeeft dat het mengsel te rijk, is er een goede kans dat de lambdasonde helemaal niet defect is en alleen maar zijn werk goed doet. Namelijk aangeven dat het mengsel buiten bereik is - hier te rijk.
Auto zou dus te veel brandstof verbruiken.

Lijkt mij dat je deze beun de haas maar beter niet meer kunt gebruiken.

triple-jantje (0), 10 jaar geleden

Dan zou er toch iets anders kapot moeten zijn, anders zou de computer dat toch niet aangeven.

Stond geen P... code op de computer, wel "Lambdasonde, mengsel te rijk".

Heb je misschien enig idee wat het dan zou kunnen zijn?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

"Dan zou er toch iets anders kapot moeten zijn" Ja, klopt.

De mogelijkheden zijn helaas legio.
B.v. een sensor die een verkeerde waarde afgeeft (maar zonder foutcode) zoals de map-sensor of koelvloeistof temperatuur sensor, soms is het de 1e lambdasonde. Maar ook valse lucht is een mogelijkheid, net als een veel te hoge benzinedruk.
Van belang is ook om te weten wanneer het mengsel te rijk is. Altijd, alleen stationair of alleen deellast, etc.

triple-jantje (0), 10 jaar geleden

We gaan hem morgen nog eens bij een gerenommeerd bedrijf aan de hartbewaking leggen.
Eens kijken wat daar de diagnose gaat worden voor dat ik de auto overneem.

Toch weer een wijze les om niet naar de eerste de beste Beun de Haas te gaan als je een storing hebt.

Word vervolgd.

triple-jantje (0), 10 jaar geleden

Net bij een Bosch Car centre de auto uit laten lezen.
Foutcode P0420 Kat. omzettingsfactor cil. bank 1 te laag.

Iemand enig idee?

Volgens Car Centre niet veel bijzonders maar kan op afkeur komen met apk.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Meestal is dan de katalysator echt overleden.
Het kan zijn dat je nog door een APK-keuring komt, maar dat is dan mazzel.

Dat is wel iets anders dan "Mengsel te rijk", hoewel het daar een gevolg van kan zijn.
Had Beun de Haas de foutcodes gewist? (Dus foutlamp uit.)
Want dan komt de melding wel heel snel terug en is de kat definitief overleden en vrees ik voor APK afkeur.

Zijn er in het verleden problemen geweest met bougies/bobine en/of injectors?
Heef diegene die uitlas nog verder gekeken als alleen foutcodes?
Dus sensoren bekenen of die wel goed aangeven? Of een uitlaatgas meting gedaan?

triple-jantje (0), 10 jaar geleden

Beun had de codes gereset.
5 km verder brandde het lampje weer.

verdere problemen in het verleden weet ik niet.
centre heeft alleen de storing bekeken en kwam met dit resultaat.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Tja, dan weet je dus nog steeds niet wat er aan de hand is en wat de oorzaak is.
Alleen maar foutcodes uitlezen geeft daar geen antwoord op. Er zal echt goed gezocht moeten worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.