Het volgende euvel speelt: wanneer ik de auto start is er niets aan de hand. Na ongeveer een half uur zonder enige problemen gereden te hebben krijgt de motor het moeilijk en geeft de boordcomputer een emissiestoring aan. Meteen hierop volgend kan ik nog wel verder rijden en maakt de motor gewoon toeren maar heeft minder vermogen en “sputtert”. Bij uitlezen komt foutcode P1339 naar voren, issues op cilinder 3. Bobine vervangen, auto opnieuw gestart: eerste half uur niks aan de hand, vervolgens precies het zelfde euvel. Alle bougies vervangen (waren allen nog gewoon droog en zag geen bijzonderheden, maar toch): zelfde resultaat. We gaan nu de injector van cilinder 3 vernieuwen in de hoop dat dit het euvel oplost. Hebben jullie nog een ander idee? Dat het veroorzaakt wordt door de lambda sondes is niet aannemelijk aangezien daar geen foutcode op wordt gegeven. Nogmaals: het eerste half uur na starten loopt de auto volledig probleemloos. Auto herstarten en wederom eerste half uur geen problemen, daarna pas komt de foutcode weer naar boven.
225K op de teller, blok volledig gereviseerd
Geplaatst door FyeliztixZ (0) , lid sinds 3 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 Reacties
3 jaar geleden - oldford
P1339 is misfire op cylinder 3. Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
De oorzaken zijn talloos: defecte/verouderde sensor, defecte bougies/bobine (al vervangen), verkeerd mengsel (injector probleem of brandstofdruk probleem) of mechanische problemen (compressieverlies).
Ook zonder foutcode op de lambdasondes Zou de oorzaak daar Kunnen zitten.
Is er gekeken naar de zogenaamde Fuel trims? Daaraan kun je zien of er wel of niet iets met het mengsel aan de hand is.
Injector vernieuwen is misschien wat voorbarig. Een makkelijke test is de injector uit te wisselen met een andere cylinder en dan kijken of de fout mee verhuist of op dezelfde cylinder blijft.
3 jaar geleden - FyeliztixZ
Dank voor je reactie. Punt is wel dat een losse injector niet heel duur is maar erbij komen wel een klusje is. Dan vervang ik m liever met de mogelijkheid dat het probleem verholpen is dan twee keer af- en opbouwen. Kun jij verklaren waarom het probleem elke keer na starten pas na 30 minuten optreedt en er daarvoor dus werkelijk niets aan de hand lijkt?
3 jaar geleden - FyeliztixZ
Ik neig namelijk eerder de oorzaak te zoeken in het electrische/sensor gedeelte dan een mechanisch probleem, al ga ik de injector wel proberen.
3 jaar geleden - harry4203
laat die injector maar zitten, je weet zeker dat je de bobine van cil 3 hebt vervangen? die fransen tellen vanaf de bak he... anders eerst eens kijken of er olie op de zuiger ligt als de klacht optreedt. kan zomaar zijn dat motortje aan zn eind is😂
3 jaar geleden - FyeliztixZ
Fijn om zo’n bemoedigende reactie te krijgen, ik hoop ook van harte dat al het werk voor niks is en de auto rijp is voor de sloop (not!) De juiste bobine is vervangen, vandaag heeft de auto allerlei diagnose programma’s doorlopen, denk aan timing en injector check, alles in orde. Vanavond het kleppendeksel eraf gehaald, zuiger van cilinder 3 gecontroleerd: geen olie (had ik ook al niet verwacht want de bougie was kurkdroog). De zuiger ingespoten met gasklepreiniger, alles weer terug en stukje gereden. Nu staat de auto stationair te draaien en hij houdt het inmiddels een uur vol zonder problemen. Wie weet........
3 jaar geleden - FyeliztixZ
Update: we hebben de auto anderhalf uur stationair laten draaien en zijn erachter gekomen dat de temperatuur van de motor opliep tot op een gegeven moment 106 graden en tóen de storing weer optrad. Wat bleek: de koelvin had al lang in werking moeten treden. Het zou dus zomaar daar aan kunnen liggen. Zojuist een nieuwe ecu voor de koelvin besteld, morgen vervangen en dan kijken wat er gebeurt. Het zou wel verklaren waarom de storing elke keer na een half uur of langer pas optreedt (temperatuur). Wat ik alleen nog niet snap is waarom vervolgens deze specifieke foutmelding naar voren komt. Ik zal een update posten als de nieuwe ecu geplaatst is en we de boel hebben getest.
3 jaar geleden - harry4203
Ik ben een beetje eigenwijs, maar als de vinmodule defect is geeft de motorecu zeker een foutcode en werkt oa de airco niet meer. daarbij wordt de motor in de meetwaarden gewoon 105-110gr. dit is normaal. ook is de vinmodule met een testkast te controleren. onder wat voor omstandigheden treed de klacht op, tijdens het rijden of komt de fout erin na optrekken als je bv voor een stoplicht hebt gestaan?
3 jaar geleden - hans4074
De fan treed in werking (hoge snelheid) door die P1339. Dat is een motor-gevaarlijke storing....kans op motorschade en/of katalysator schade.
3 jaar geleden - hans4074
K vind het een goeie vraag 🤔. Gekeken op schema van Peugeot met dezelfde motor. Daar is alleen te zien dat de werking van de fan via het moduul (GMV) loopt, dus geen interne verbinding zichtbaar vanuit de motor computer (EBE) rechtstreeks naar de fan. Ik ga er dus vanuit dat mocht de GMV hoge snelheid defect zijn, dan zou de fan ook niet volop gaan draaien bij storing P1339. En....net als Harry al aangaf....bij een fout aan/in de GMV valt er een fan-gerelateerde storing uit te lezen, zowel bij storing aan de lage,- dan wel hoge snelheid. Het op moment van storing niet werken van de airco zal te maken hebben met het ontlasten van de motor ivm ernstige storing.
3 jaar geleden - FyeliztixZ
Update: de ecu van de koelvin vervangen, storing treedt niet meer op en bij een motortemperatuur van 98 graden schiet de ventilator aan. Helaas nog wel een probleem met de warme lucht circulatie gevonden dus morgen waterpomp vervangen en hopelijk is het euvel dan definitief geschiedenis.
3 jaar geleden - hans4074
En de lage snelheid van de fan? K Blijf het een vreemd verhaal vinden. Hopelijk blijft het opgelost. Heb je toevallig ook gekeken/uitgelezen of er toevallig geen storing aanwezig is op het (gestuurde) thermostaat huis? Komt regelmatig voor dat deze defect gaan (met uit te lezen storing) . Dit zou m.i. logischer klinken.