Citroën Grand C4 Picasso 2008: Foutcode P1339

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Het volgende euvel speelt: wanneer ik de auto start is er niets aan de hand. Na ongeveer een half uur zonder enige problemen gereden te hebben krijgt de motor het moeilijk en geeft de boordcomputer een emissiestoring aan. Meteen hierop volgend kan ik nog wel verder rijden en maakt de motor gewoon toeren maar heeft minder vermogen en “sputtert”. Bij uitlezen komt foutcode P1339 naar voren, issues op cilinder 3. Bobine vervangen, auto opnieuw gestart: eerste half uur niks aan de hand, vervolgens precies het zelfde euvel. Alle bougies vervangen (waren allen nog gewoon droog en zag geen bijzonderheden, maar toch): zelfde resultaat. We gaan nu de injector van cilinder 3 vernieuwen in de hoop dat dit het euvel oplost. Hebben jullie nog een ander idee? Dat het veroorzaakt wordt door de lambda sondes is niet aannemelijk aangezien daar geen foutcode op wordt gegeven. Nogmaals: het eerste half uur na starten loopt de auto volledig probleemloos. Auto herstarten en wederom eerste half uur geen problemen, daarna pas komt de foutcode weer naar boven.

225K op de teller, blok volledig gereviseerd

FyeliztixZ

Geplaatst door FyeliztixZ , lid sinds 4 weken geleden

11 Reacties

oldford PRO, 4 weken geleden

P1339 is misfire op cylinder 3. Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
De oorzaken zijn talloos: defecte/verouderde sensor, defecte bougies/bobine (al vervangen), verkeerd mengsel (injector probleem of brandstofdruk probleem) of mechanische problemen (compressieverlies).

Ook zonder foutcode op de lambdasondes Zou de oorzaak daar Kunnen zitten.
Is er gekeken naar de zogenaamde Fuel trims? Daaraan kun je zien of er wel of niet iets met het mengsel aan de hand is.

Injector vernieuwen is misschien wat voorbarig. Een makkelijke test is de injector uit te wisselen met een andere cylinder en dan kijken of de fout mee verhuist of op dezelfde cylinder blijft.

FyeliztixZ, 4 weken geleden

Dank voor je reactie. Punt is wel dat een losse injector niet heel duur is maar erbij komen wel een klusje is. Dan vervang ik m liever met de mogelijkheid dat het probleem verholpen is dan twee keer af- en opbouwen. Kun jij verklaren waarom het probleem elke keer na starten pas na 30 minuten optreedt en er daarvoor dus werkelijk niets aan de hand lijkt?

    Nee, niet meteen zo uit mijn hoofd. Maar je zou eens een keer de fuel trims van 5 minuten na de start (als de motor warm is) kunnen vergelijken met de fuel trims als het probleem optreedt na een half uur. - oldford PRO, 4 weken geleden
    Goeie tip, dank daarvoor. Sowieso top dat je mee wil denken..! - FyeliztixZ, 4 weken geleden

FyeliztixZ, 4 weken geleden

Ik neig namelijk eerder de oorzaak te zoeken in het electrische/sensor gedeelte dan een mechanisch probleem, al ga ik de injector wel proberen.

harry4203 PRO, 4 weken geleden

laat die injector maar zitten, je weet zeker dat je de bobine van cil 3 hebt vervangen? die fransen tellen vanaf de bak he... anders eerst eens kijken of er olie op de zuiger ligt als de klacht optreedt. kan zomaar zijn dat motortje aan zn eind is😂

FyeliztixZ, 4 weken geleden

Fijn om zo’n bemoedigende reactie te krijgen, ik hoop ook van harte dat al het werk voor niks is en de auto rijp is voor de sloop (not!) De juiste bobine is vervangen, vandaag heeft de auto allerlei diagnose programma’s doorlopen, denk aan timing en injector check, alles in orde. Vanavond het kleppendeksel eraf gehaald, zuiger van cilinder 3 gecontroleerd: geen olie (had ik ook al niet verwacht want de bougie was kurkdroog). De zuiger ingespoten met gasklepreiniger, alles weer terug en stukje gereden. Nu staat de auto stationair te draaien en hij houdt het inmiddels een uur vol zonder problemen. Wie weet........

FyeliztixZ, 4 weken geleden

Update: we hebben de auto anderhalf uur stationair laten draaien en zijn erachter gekomen dat de temperatuur van de motor opliep tot op een gegeven moment 106 graden en tóen de storing weer optrad. Wat bleek: de koelvin had al lang in werking moeten treden. Het zou dus zomaar daar aan kunnen liggen. Zojuist een nieuwe ecu voor de koelvin besteld, morgen vervangen en dan kijken wat er gebeurt. Het zou wel verklaren waarom de storing elke keer na een half uur of langer pas optreedt (temperatuur). Wat ik alleen nog niet snap is waarom vervolgens deze specifieke foutmelding naar voren komt. Ik zal een update posten als de nieuwe ecu geplaatst is en we de boel hebben getest.

harry4203 PRO, 4 weken geleden

Ik ben een beetje eigenwijs, maar als de vinmodule defect is geeft de motorecu zeker een foutcode en werkt oa de airco niet meer. daarbij wordt de motor in de meetwaarden gewoon 105-110gr. dit is normaal. ook is de vinmodule met een testkast te controleren. onder wat voor omstandigheden treed de klacht op, tijdens het rijden of komt de fout erin na optrekken als je bv voor een stoplicht hebt gestaan?

    Tijdens het rijden, de enige samenhang die ik kan bespeuren is de tijdsduur van ongeveer een half uur/iets meer.. Dus niet specifiek als ik optrek na voor een stoplicht te hebben gestaan. - FyeliztixZ, 4 weken geleden
    Ps. de ventilator werkt alleen in de hoogste stand (noodloop) en airco werkt dan idd ook niet meer.. Wat ik me dan weer afvraag is waarom er geen foutcode wordt afgegeven die betrekking heeft op de defecte vinmodule.. - FyeliztixZ, 4 weken geleden

hans4074 PRO, 4 weken geleden

De fan treed in werking (hoge snelheid) door die P1339. Dat is een motor-gevaarlijke storing....kans op motorschade en/of katalysator schade.

    En de fan wordt op dat moment niet aangestuurd door de vinmodule? Oftewel de fan zou in de noodloop gewoon aan kunnen schieten ookal is de vinmodule defect? - FyeliztixZ, 3 weken geleden

hans4074 PRO, 3 weken geleden

K vind het een goeie vraag 🤔. Gekeken op schema van Peugeot met dezelfde motor. Daar is alleen te zien dat de werking van de fan via het moduul (GMV) loopt, dus geen interne verbinding zichtbaar vanuit de motor computer (EBE) rechtstreeks naar de fan. Ik ga er dus vanuit dat mocht de GMV hoge snelheid defect zijn, dan zou de fan ook niet volop gaan draaien bij storing P1339. En....net als Harry al aangaf....bij een fout aan/in de GMV valt er een fan-gerelateerde storing uit te lezen, zowel bij storing aan de lage,- dan wel hoge snelheid. Het op moment van storing niet werken van de airco zal te maken hebben met het ontlasten van de motor ivm ernstige storing.

    Helder, we gaan het wel proberen in elk geval. Maar welke ernstige storing kan dan ter sprake zijn als de auto het eerste half uur prima loopt? Obv de foutmelding is er niets “logisch” te vinden, alle logische opties zijn nagekeken en uitgelezen, geen enkele bijzonderheid. Wat alleen is opgevallen is dat de ventilator niet aan schiet om te koelen wanneer deze dat al ruimschoots zou moeten doen. Dat zou impliceren dat de auto “kiest” voor deze storing om een noodloop te veroorzaken ter bescherming van de motor. Dit zou het ontbreken van koeling kunnen zijn. We gaan het zien, ik hou je op de hoogte. - FyeliztixZ, 3 weken geleden

FyeliztixZ, 3 weken geleden

Update: de ecu van de koelvin vervangen, storing treedt niet meer op en bij een motortemperatuur van 98 graden schiet de ventilator aan. Helaas nog wel een probleem met de warme lucht circulatie gevonden dus morgen waterpomp vervangen en hopelijk is het euvel dan definitief geschiedenis.

hans4074 PRO, 3 weken geleden

En de lage snelheid van de fan? K Blijf het een vreemd verhaal vinden. Hopelijk blijft het opgelost. Heb je toevallig ook gekeken/uitgelezen of er toevallig geen storing aanwezig is op het (gestuurde) thermostaat huis? Komt regelmatig voor dat deze defect gaan (met uit te lezen storing) . Dit zou m.i. logischer klinken.

    Thermostaathuis is met de revisie van de motor onlangs vervangen, dus daar zal het wsl niet aan liggen. Lage snelheid van de fan gaat goed: hij slaat aan bij 98 graden op juiste snelheid en foutmelding blijft vooralsnog uit. Het is zeker een raar verhaal alleen zoals boven aangegeven: alle logische oorzaken van de P1339 hebben we nagelopen/vervangen en toch bleef de melding komen. Het enige dat opviel na een grondige analyse was het niet aanslaan van de koelvin wanneer deze dat wel moest doen met vervolgens een foutmelding en noodloop. Voor nu lijkt de melding uit te blijven. Vertrouw ik het? Nee, zeker niet. Maar juist omdat de auto het eerste half uur en vervolgens na herstart prima loopt, weiger ik om m op te geven. Een andere auto is altijd nog een en stuk kostbaarder. Als ik hier alsnog toe gedwongen wordt ga ik voor private lease: een nieuwe auto en geen gezeur als er wat is, vooral dat laatste ben ik inmiddels wel klaar mee. - FyeliztixZ, 3 weken geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Grand C4 Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.