Auto loopt onregelmatig stationair als die koud is, na even warm te hebben gelopen iets rustiger/normaal.
Auto reageert niet op gaspedaal. Gasklephuis schoongemaakt, probleem blijft.
Storingen uitgelezen...
-zie afbeelding.
Tijdens het uitlezen de realtime waardes even gecontroleerd, en de gaspedaal wordt wel herkend, echter pedaal los is 11%, en helemaal ingedrukt is 83%.
De gasklep aansturen met de laptop functioneert ook probleemloos.
Fouten komen meteen terug (Behalve dynamo, laadspanning 14.0V)
Klakkeloos een nieuw pedaal monteren is een duur grapje, iemand een idee ?
Groeten Tom
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij Gas los staat "Out of idle" dat wil zeggen dat de stationairschakelaar niet gezien word, gaskleppositie geeft wel waarden, maar Cicuit A zit zonder spanning.
Ik denk ergens kortsluiting, je mist ergens een voeding op de schakelaar's, oftewel door kortsluiting, oftewel uitgang van ecu defect.
Dusssss. even schema erbij zoeken en gaan meten.
Stekkers motor ecu en zekeringkast motor loshalen en grondig controleren op vocht/vloeistof.
Dit veroorzaakt vaak sluiting op meerdere componenten.
zie foto's
Duidelijk verhaal dus. :-)
Ik ga morgenvroeg meteen controleren op vocht. Is er een schema beschikbaar om vanaf gasklep/pedaal <-> ecu te meten op kortsluiting/draadbreuk ?
Alvast bedankt
Waarschijnlijk kan Autodata ofzo je wel verder helpen daarmee, of google eens " sagem s2000 ecu pinout "
Er bleek inderdaad water te zitten bij de voorste stekkerverbinding op de ecu. Alles droog en schoon gemaakt en probleem opgelost.
Bedankt voor de snelle reactie!
Groeten Tom
Tom,
Probleem is nog niet opgelost.
De oorzaak is niet gefixt
Wat je hebt gezien is geen water maar koelvloeistof.
Oorzaak: de koelvloeistofsensor is inwendig lek daardoor kruipt de koelvloeistof (capillaire werking) langs de koperdraadjes naar de motor ecu.
Oplossing: vervang de koelvloeistof sensor. reinig de stekker hiervan met brakecleaner.
maak de Ecu stekker male en female schoon (ik ga er vanuit dat het de zwarte stekker is)
en maak in de draden die aan pin D4 en E4 van de zwarte 32 voudige stekker zitten een soldeer obstructie (dan kan de koelvloeistof er niet meer door.)
als je dit niet doet staat de auto er binnenkort weer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C2 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar