Een tijd geleden begon mijn auto steeds meer zwarte rook produceerde bij accelereren. Ook kreeg ik de foutmelding P0220 (pedal position sensor/ Switch b circuit malfunction). Ik had op internet gevonden dat dat wel eens de LMM kon zijn.
Toen ik deze ging bekijken brak een van de draadjes in deze sensor. (wanneer ik de sensor uitlas gaf hij continu 0.08 g/s)
Het roken was daarna wel verdwenen.
Ik had een nieuwe LMM gekocht en wanneer ik deze monteerde las ik wel weer betere waarden uit (tussen de 6 g/s stationair tot bij 110 g/s op 5000rpm)
Alleen het vervelende is dat nu de zwarte rook weer terug is. Nu las ik veel verhalen over de EGR klep welke wel eens dicht zou kunnen zitten.
Om dit te proberen heb ik de aansturing van deze klep los gehaald(met het rode cirkeltje), dan is de zwarte rook weer verdwenen alleen dan komt er foutmelding P0403 (Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction) te voorschijn.
[b]Nu ik heb ik dus eigenlijk een aantal vragen:[/b]
- Wanneer ik de aansturing van de EGR los haal, komt de motor dan in een soort veiligheidsstand te draaien en is dat de reden dat hij niet meer rookt, of komt dit omdat de EGR dan niet meer gebruikt wordt?
- Zit de EGR verstopt achter het motorblok (bij de blauwe pijl). Zou ik die kunnen reinigen? Is hier een makkelijke manier om daar bij te komen?
- Of zie ik iets helemaal over het hoofd en zou de oorzaak van het roken ergens anders zitten.
[url=http://img196.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img196.imageshack.us/img196/261/i...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als de verstuivers niet goed meer vernevelen krijg je ook zwarte rook het goedkoopste is een brandstofreiniger
storing p0403 is er ingekomen dus de computer registreert dat egr klep niet werkt
de computer uitlezen en kijken of de drukken overeen komen met de juiste waarden van citroen bij de diverse toerentallen
kijk eens bij de computer of er geen vocht onder de stekkers bevindt
het gebeurt nog wel eens dat het inlaatkanaal langzaam dicht gaat zitten meestal bij hogere km standen door de egr
Ik heb nu de vaccuumslangen van de aansturing los zitten en deze afgesloten, net zoiets als op deze foto
[img]http://images.forum-auto.com/mesimages/4...[/img]
Nu loopt m'n auto weer perfect, zonder zwarte rook en voldoende vermogen rond 1000-2000 rpm. Wanneer ik wat meer tijd heb zal ik eens de EGR klep eruit halen en kijken hoe erg deze is aangekoekt.
Bedant voor de reactie andreas08, heb voor vocht gekeken, maar ziet er allemaal netjes droog uit. De inspuitdruk kan ik volgens mij niet uitlezen met mijn immiatie elm327. Ik zal eens naar andere software op zoek gaan die dit misschien wel kan.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar