auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroen Jumpy 2020: Geen vermogen

Bouwjaar: 2020, Brandstof: Diesel, Motorcode: AH01, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 90

Goedendag Mensen
De auto kwam binnen met een lekkende koppakking; dit was duidelijk te zien doordat de koude motor begon te borrelen. Er is een nieuwe cilinderkop geplaatst en vrijwel alle onderdelen rond de cilinderkop zijn vervangen. Sindsdien zijn de problemen begonnen.

De auto start netjes en loopt ook goed. In het begin kreeg ik na het uitlezen communicatieproblemen met de versnellingsbak, terwijl er geen stekkers van de bak waren losgemaakt. Deze foutmelding is echter vanzelf verdwenen, dus ik heb dit niet verder onderzocht. Momenteel zijn er geen foutcodes aanwezig.

Daarnaast heb ik een calibratie uitgevoerd op alle relevante elektronische componenten, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of weet iemand waar de oorzaak kan liggen?


Diagnoseverslag: Geen vermogen / geen foutcodes / lage turbodruk*

* Model: Citroën Jumpy 2.0 HDI
* Motor: PSA DW10 (common-rail diesel met VNT turbo)
* Transmissie: Automaat

*Klachtomschrijving:*

* Voertuig trekt niet op bij lage toerentallen.
* Reageert traag op gaspedaal, ook in stationair voelt motor "verstropt".
* Geen foutcodes actief.
* Cilinderkop en alle toebehoren recent vervangen.
* Distributie- en hogedrukbrandstofpomp timing 3x gecontroleerd.

*Live data en metingen:*

Stationair (800 rpm, in neutraal):

* Raildruk: ca. 250 bar – normaal.
* Turbodruk (MAP): ca. 997 mbar – normaal (rond atmosferisch).
* VNT-positie (gevraagd/gemeten): 85% / 85% – correct.
* Luchtmassa (MAF): ca. 305 mg/slag – normaal.

Bij 2500 rpm (neutraal, niet rijdend):

* Raildruk: ca. 1795 bar – goed.
* Turbodruk (MAP): slechts 777 mbar – opvallend laag.
* VNT-positie gevraagd/gemeten: ~79% / 79% – volgt goed.
* OCR turbo control: ~51%
* Air metering OCR: -5%

*Slangencontrole:*

* Slangen worden "dikker" bij gasgeven – tekenen van boostopbouw in leidingen.
* Geen duidelijke lekkages hoorbaar/zichtbaar.

*Andere tests:*

* EGR afgedicht – geen verschil.
* MAF losgetrokken – geen verschil.
* MAP-senso,nieuwe en van soortgelijke auto ook geprobeerd.
* Injectiecorrecties binnen aanvaardbare bandbreedte.

*Observaties uit de metingen:*

* Turbodruk bij verhoogd toerental in neutraal blijft onder atmosferische druk.
* VNT-positie volgt de ECU-aansturing.
* Raildrukwaarden zijn stabiel.

Geplaatst door

lazkopat +50

al 17 jaar lid

Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.