Beste Mensen,
enige tijd geleden is er een nieuwe LPG-verdamper in gegaan. De gasgarage kan echter de CO niet goed krijgen. Met het instelschroefje op de verdamper is of de CO stationair goed in te stellen of de CO op toeren, maar niet allebei tegelijk. Volgens de monteur is er nog iets mis. Ik probeer daarom de auto eerst goed op benzine te laten lopen.
De berlingo reed zowiezo heel slecht op benzine, maar sinds er een paar andere injectoren in zitten, loopt die ook op benzine heel soepel.
Ik heb nu het voltage van de lambdasonde gemeten.
Op benzine met redelijk warme motor op toeren zwenkt de voltmeter snel heen en weer, een paar keer per seconde, tussen 0.35 en 0.55 Volt.
Lijkt er dus op dat er iets te weinig brandstof is.
Stationair is het minder mooi, daar zwenkt de voltmeter langzaam, 1 maal per ongeveer 2 seconden, tussen min0.05 en 0.55 tot 0.75 Volt. De motor loopt hierbij redelijk soepel, maar na ongeveer een minuutje of wat langer begint die te haperen en slaat die af.
Het lampje van de motorstoring brandt in geen van de gevallen.
Er zijn enige tijd geleden ook nieuwe bougies en een nieuw benzinefilter in gegaan.
( Op LPG interesseert me op dit moment nog niet zo, maar de lambdasonde geeft zowel stationair als op toeren constant 0.80 Volt, waarbij alleen op toeren het gas-storingslampje knippert. )
Wat zou het kunnen zijn?
Heeft het zin de ecu te laten uitlezen?
Een aantal jaren geleden is de ecu een keer bij een citroengarage in Frankrijk uitgelezen, en toen was in het menu van de uitleesapparatuur alleen de optie "injectoren" te selecteren. ( Het motorstoringslampje brandde toen regelmatig, maar er was niets te vinden met de uitleesapparatuur. Later bleek het toen de lambdasonde. )
Is er niet meer uit te lezen van de ecu in mijn berlingo?
met vriendelijke groet
kees
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
KFX motor is uit te lezen en geeft ook live data (sensor waardes).
Het is misschien niet zo'n heel grote lijst, maar alle belangrijke sensoren staan er wel op.
LPG staat op dit moment aan de rijke kant en wordt kennelijk niet (ver genoeg) terug geregeld.
Het zal best een behoorlijke leerwaarde opleveren die het mengsel verarmt.
Schakel je over van LPG naar benzine dan is die verarming nog actief, misschien zie je dat in de meting.
Na wat langere tijd rijden op benzine zou de leerwaarde weer terug moeten gaan naar een betere waarde voor benzine.
Heel erg bedankt, oldford. Het antwoord geeft mij wel weer meer hoop, aangezien er een goede verklaring blijkt te zijn.
Ik heb eergister nog getracht de lpg met het stelschroefje op de verdamper beter te krijgen, daarbij ben ik geloof ik wat armer geeindigd. Ik heb er sindsdien niet in gereden, alleen vandaag even warm laten draaien en nog een paar minuten gemeten aan de lambdasonde. Als die nog moet inleren is het probleem misschien toch minder dan ik vreesde.
Ik zal binnenkort de ecu resetten, een keertje rijden en dan weer meten. En als ik naar een citroengarage ga, zal ik van tevoren informeren of ze de live data kunnen zien.
11 jaar
bij deze motoren op gas willen de klepspeling veranderen
zodanig dat de kleppen niet goed meer afsluiten
waardoor de motor onregelmatig gaat draaien en slecht wil aanslaan
slecht mengsel of slechte verbranding kan je zien met een viergastester
@andreas08, Ook ik denk in de richting van kleppenstellen, gaat redelijk simpel, Inlaat 0,15, Uitlaat 0,25mm
de klepspeling dient sowieso nu en dan gecontroleerd te worden bij dit type motor, maar met LPG zijn ze nog gevoeliger.
Dirk
Bedankt voor de suggestie. Ik zal er naar kijken.
Maar ik denk niet dat het de kleppen zijn. De kleppen zijn 30000 km geleden gesteld. De motor start prima en loopt heel rustig.
Ik probeer eerst de lambdawaarde goed te krijgen voordat ik aan de gastest ga werken.
De motor heeft met benzine op 3 cilinders gelopen en om dat goed te krijgen had ik van diverse kanten het advies gekregen met injectorreiniger in de benzine flink toeren te gaan maken. Het heeft niet geholpen. Maar ik ben er achteraf wel achter gekomen dat daardoor mogelijk de katalysator kan zijn verbrand.
De CO is in ieder geval niet goed te krijgen als de motor op LPG loopt. Het ging voor mij iets te snel om de waarden precies te onthouden en toen de gasgarage de waarden voor me wilde uitprinten liep de printer vast. ( Het was service. ) Maar het was voor mij duidelijk dat ik er beter eerst voor kan zorgen dat de wagen goed loopt op benzine. En als je van tevoren goed uitzoekt hoe je dat het beste kunt aanpakken, hoeft dat helemaal niet zo veel te kosten.
11 jaar
klepspeling is 20-40, koud stellen. dirk, je moet je ff in de materie verdiepen voor je wat schrijft. kom wel meer opmerkingen tegen die absoluut niet kloppen.
Bedankt Harry . Ook volgens Haynes ( Citroen Berlingo & Peugeot Partner 1996 to 2005 ) inderdaad:
Valve clearances (engine cold)
l.4 litre engine:
Inlet ........................................................................... 0.20 mm
Exhaust ...................................................................... 0.40 mm
1.6 litre engine ............................................................... Hydraulic adjusters
11 jaar
Even een update.
Vandaag weer gemeten nadat de accu een paar dagen was losgegooid. Nu de LPG helemaal niet meer aan gehad om te voorkomen dat de met LPG ingeleerde waarden de metingen op benzine zouden verstoren.
Aanvankelijk leken de gemeten voltages een stuk beter te zijn geworden. De meter zwenkte stationair tussen min0.05 tot 0.2 en 0.7 tot 0.8 Volt.
Maar naarmate de motor warmer werd, kreeg ik steeds meer de waarden die ik eerder had gemeten. Het duurde ook steeds langer dat de meter onder nul volt bleef hangen. Uiteindelijk duurde het soms wel 6 seconden voordat een complete cyclus heen en weer was doorlopen.
Als de voltmeter te lang onder nul volt bleef hangen, begon de motor te stotteren. In dat geval sloeg de motor regelmatig af, maar als het gemeten voltage net op tijd weer omhoog ging, bleef de motor lopen. Een klein tikje op het gaspedaal was ook voldoende om het gemeten voltage omhoog te brengen.
Op toeren leek de voltmeter aanvankelijk wat beter om de 0.5 Volt te schommelen, maar later ging ook dat weer iets omlaag naar de eerder gemeten waarde. Dit schommelen bleef steeds snel.
Ik krijg het idee dat de temperatuur of temperatuurmeting ergens van het probleem veroorzaakt. Als het een sensor is, kan dit dan alleen de temperatuur van de binnenkomende lucht zijn?
Ik heb alle sensoren op het gasklephuis even losgemaakt om de contacten te controleren, dat hielp niet.
11 jaar
Of de lambdasonde zelf is niet fris meer.
Katalysator is vervangen na op 3 cylinders lopen. Kennelijk is die erg heet geworden.
Lambdasonde zou wel eens een tik van die hitte gehad kunnen hebben.
Verdenking wordt versterkt als je een signaal meet dat "onder nul volt bleef hangen".
Bedankt voor je reactie, oldford.
De katalysator is nog niet vervangen, daar ga ik pas naar kijken als het lambdasignaal goed is.
Wat betreft de lambdasonde vind ik het wel vreemd dat het signaal daarvan alleen stationair op benzine onder nul komt. Dat dat signaal onder nul komt, duidt er denk ik wel op dat er in de uitlaat meer zuurstof is dan aan de buitenkant in de lambasonde. Aangezien de zuurstof aan de buitenkant door de draden moet worden aangevoerd kan dit er inderdaad op wijzen dat die aanvoer gedeeltelijk geblokkeerd is. Nu ik er zo over nadenk, zou dat ook kunnen verklaren waarom de gemeten voltages in het begin beter waren en later slechter werden aangezien bij het meten een heel klein beetje zuurstof wordt verbruikt. Maar als er aan de buitenkant in de lambdasonde te weinig zuurstof aanwezig is, is moeilijker te verklaren dat de lambdasonde toch een waarde van 0.8 Volt kan aangeven.
En in het begin was de onderwaarde afwisselend min0.05 Volt en 0.2 Volt. Dit wijst er wel op dat er aan de buitenkant wat te weinig zuurstof is. Maar moet de ecu niet meer brandstof toevoeren als het lambdasignaal te veel zuurstof aangeeft? Of is het zo dat stationair de brandstoftoevoer vast ligt en alleen de zuurstoftoevoer wordt geregeld met de nullastregelaar?
Misschien heeft het nog zin om naar de nullastregelaar van de benzine te kijken, dat die met warme motor zou blijven hangen?
Ik vroeg me ook af of de temperatuur(-meting) van de koelvloeistof of motor invloed zou kunnen hebben?
11 jaar
Koelvloeistofsensor is één van de belangrijkste parameters in de regeling van het motormanagement
Dirk
Bedankt, Dirk.
Er zit een klein lekje in de radiator op ongeveer het minimum niveau van de koelvloeistof.
Omdat de gasgaragist het niet meer zag zitten nog veel aan de berlingo te doen, heb ik het bijvullen van de koelvloeistof maar even gelaten. De temperatuur liep de laatste tijd wel iets hoger op dan voorheen.
Als die temperatuur zo belangrijk is, denk ik dat ik maar eerst dat lek ga proberen te vinden.
Dat lekje zit er al in sinds ik de auto kocht. We hebben de radiator een paar jaar geleden al eens in de sloot onder water gehad en er met een opengeknipte fietsband lucht in gepompt. Maar zo nu en dan is het lek gewoon dicht, we hebben toen niets kunnen vinden. Op dit moment is het lek niet dicht, ik raak de vloeistof weer heel snel kwijt nadat ik heb bijgevuld.
Als ik het lek heb gevonden denk ik er aan wat van de lamellen weg te krabben en daarna een stuk rubber met een slangenklem er omheen.
11 jaar
wat een geknoei...nieuwe radiateur kost 5 tientjes
Bedankt Hans. Dit geeft ook weer een nieuw inzicht.
Ik had veel hogere bedragen gehoord...
Daarmee spaar je inderdaad ook de kosten van steeds nieuwe koelvloeistof uit. ( Door de jaren heen een paar tientjes. )
11 jaar
Ik heb het niveau van de koelvloeistof een paar keer wat nauwkeuriger gemeten. Direct na rijden stond het reservoir tussen min en max op 1/3 vanaf min. Na een paar dagen staan was het niveau nog ongeveer zo. Ik wilde ook het niveau in de radiateur bekijken, maar kreeg het dopje er even niet af.
Ik had ook nog een oude map-sensor. Die had de citroengarage ooit vervangen bij de apk omdat de CO toen te hoog was. Volgens de monteur was dat toen de oplossing.
Ik heb gekeken wat er gebeurde als ik die map-sensor terugplaatste. Het bleek dat de motor stationair niet meer afsloeg en het voltage van de lambdasonde ook niet meer onder nul bleef hangen. De voltmeter zwenkte in een paar seconden heen en weer waarbij de laagste waarde vaak nog wel heel dicht bij nul kwam. Ik heb een tussensnoertje gemaakt waarmee ik het voltage op de map-sensor kan aftappen; hiermee bleek dat de map-sensor die er in zat, helemaal niet reageerde; die is dus stuk. De map-sensor die ik even probeerde geeft bij het lopen van de motor een signaal van 1 volt. Aangezien deze map-sensor toch ook niet goed zou moeten zijn, heb ik op de sloop nog een map-sensor gehaald, maar die geeft in grote lijnen hetzelfde resultaat en die heb ik er nu in gelaten.
Het is nog niet gelukt het lambdasignaal met lpg heen en weer te laten zwenken, dat zit nog steeds rond de 0.8 volt. Maar het storingslampje van het gas brandt nog nauwelijks.
Ben dus wel weer een stap in de goede richting. Wordt vervolgd.
11 jaar
Wel vreemd dat dit een G3 installatie is als je het CO in kunt stellen.
Dat betekent dat je het mengsel kunt wijzigen op de verdamper,hier klopt iets niet.
Als het G3 is,dan heb je een stappenmotor op je verdamper en zit er geen regeling voor het mengsel op.
Van een G3 installatie is het mengsel niet te regelen,word bepaald aan de hand van het master/slave systeem.
Benzine ECU bepaald,lpg comp volgt.
Als er in dat trajekt stelschroeven zitten,dan is het geen G3 installatie.
11 jaar
hallo primera p11
ik weet eigenlijk niet wat ik precies instel met het stelschroefje op de nullastregelaar op de verdamper.
De verdamper van de ag-dgc installatie is een paar maanden geleden vervangen, maar die verdamper ziet er wel heel anders uit en de stekker waarmee de nullastregelaar oorspronkelijk werd geregeld is ook niet meer aangesloten.
De gasmonteur kon echter de CO niet goed krijgen omdat "er nog meer mis was." De auto reed dus voor geen meter op benzine. Ik probeer nu eerst de auto goed te krijgen op benzine, daarna ga ik er mee terug naar de gasgarage...
Maar zo nu en dan probeer ik wel even of ik het lambdasignaal op gas goed kan krijgen met het stelschroefje dat de gasmonteur heeft aangewezen.
11 jaar
De auto moet uiteraard eerst goed op benzine lopen.
Kan de stekker niet meer aangelsoten worden,of zit er geen aansluiting meer.
Als er geen aansluiting zit is het de verkeerde verdamper.
Als het goed is zit er een spoeltje (afsluiting lpg) op en een aansluiting voor de stappenmotor.
11 jaar
Er zit niets waar de stekker voor de stappenmotor op zou kunnen worden aangesloten. Althans ik heb nog niets kunnen vinden... Maar misschien zit het erg verstopt? De afsluiting voor de lpg is wel aangesloten.
Het is gedaan door een officiele gasspecialist, ik neem aan dat hij de juiste verdamper plaatst en die juist aansluit. Hij helpt mij altijd heel goed.
Misschien is de oorspronkelijke verdamper niet meer leverbaar?
Ik ga het nog eens precies van alle kanten bekijken...
( Oh ja, de auto staat meer dan een half uur fietsen bij mijn woning vandaan, zie !woonplaats! )
11 jaar
@primera p11
hallo primera p11,
hier het resultaat van wat ik aan de verdamper heb gezien.
Op de verdamper is een sticker geplakt met de tekst:
"stelschroef stationair afstelling bevindt zich op voorzijde spoel"
Deze spoel aan de voorzijde van de verdamper is op dezelfde draden aangesloten als de afsluiting lpg die niet is vervangen.
De connector die aan de stappenmotor was aangesloten, ligt nu dus los.
De verdamper is van AG.
Er is een heleboel tekst ingegoten, de belangrijkste
RDW: AGHG-0604
TPVD 064
DGM 44680 GPL
Type 2000
Het was niet zo gemakkelijk leesbaar, vooral het onderscheid tussen een 6 en een 8 was soms lastig.
Misschien zegt dit je iets?
11 jaar
Dit is niet de goede verdamper.
Zit de stappenmotor er wel op?.
Als die ontbreekt kun je wel ophouden.
Als je op google AG 92027/34360 in typt kom je bij een topic uit van een hyundai H 100,ook problemcar.
Daar willen ze de installatie ombouwen naar een G3.
Daar zit deze verdamper gemonteerd, in een G2 installatie.
Daar hoort deze verdamper ook in.
Voor alle duidelijkheid,het is toch een G3 installatie,staat dit ook op je kenteken?.
Zoja,dan is het de verkeerde verdamper,kabel moet op stappenmotor aan gesloten worden.
Anders kun je sleutelen tot je een ons weegt,maar krijg je het mengsel niet goed.
11 jaar
Als je googeld op Ag verdampers krijg je plaatjes te zien van een aantal verschillende verdampers,ook bij welke installatie ze horen.
Of kijk bij AG/teleflex.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i....
Plaats deze link eens in de browser of klik erop,dit is de verdamper die bij jouw in de DGC G3 gemonteerd zou moeten zitten.
Staat ook duidelijk op "on board diagnostic",wat wil zeggen,niet afstelbaar,in te leren met diagnostische tools.
11 jaar
hallo primera p11,
heel erg bedankt voor je antwoorden, dit is zeker informatie waar ik wat aan heb. Ja het is G3 op kenteken.
De verdamper waar jij naar verwijst, die zat er in. Ik heb gister de verdamper die er nu in zit precies vergeleken met het plaatje en dat is dus deze:
http://www.autogasparts.eu/webshop/docs/...
Als deze verdamper niet goed is, komt dat waarschijnlijk omdat de gasspecialist mij niet op kosten heeft willen jagen, want ik zag ook dat die andere verdamper dubbel zoveel kost.
Het probleem was dat de reparatiekosten de waarde van de auto dreigden te overstijgen. En op benzine reed die ook al nauwelijks, terwijl ik ook liever een echte camper zou willen omdat de berlingo daarvoor toch wat klein is. Dus ik wilde er niet meer veel in investeren, waardoor de kans groot is geweest dat de berlingo het niet had overleefd.
Inmiddels is er nu al weer het nodige in geinvesteerd, op benzine lijkt die weer heel goed te lopen en er zit nog nauwelijks roest aan. Dus sloop ligt niet meer zo voor de hand.
Dat die nu weer zo goed loopt op benzine, is hoofdzakelijk te danken aan deze site, problemcar.nl. Ik heb altijd wel veel aan klussen gedaan, maar tot een paar jaar geleden had ik nooit naar auto's gekeken. Leeftijdgenoten die mij helpen, hebben wel veel aan auto's geklust, maar blijken van nieuwe auto's niets te begrijpen. Dankzij studie van de problemen en oplossingen op deze site, lukt het mij tegenwoordig aardig de richting te bepalen waar de oorzaak van een storing gezocht moet worden.
Maar ok, ik ben er nog niet. Ik wil hem toch wel graag weer helemaal goed hebben tegen aanvaardbare kosten. Ik overweeg een afgedankte verdamper te zoeken en die te reviseren. Zou dat een goede optie zijn?
Jammer trouwens dat ik de verdamper die er eerst in zat niet heb meegevraagd. Ik ga binnenkort ook nog even naar de gasspecialist, misschien heeft die nog een oude verdamper liggen. Of misschien ziet hij nog andere mogelijkheden?
Of misschien zie jij, primera, nog een goede mogelijkheid?
11 jaar
Als de oude verdamper nog aanwezig is deze opvragen en kijken of deze gereviseerd kan worden.
Zo heeft het totaal geen zin,er is geen communicatie mogelijk met de huidige verdamper,dus het mengsel zal nooit goed worden of het lambda signaal.
11 jaar
Bedankt Primera, voor je antwoord.
Ik ben vanmorgen bij de gasgaragist geweest. Hij wist dat er een verkeerde verdamper in zit. Maar omdat de goede bijna niet meer te krijgen zijn, heeft hij er de huidige maar ingezet. Hij heeft het niet zo gezegd, maar hij liet inderdaad blijken dat hij verwacht had dat de berlingo de komende apk niet zou doorstaan.
Op gas staat die nu dus te rijk, wat gezien het voltage van het lambdasignaal te verwachten was, maar daar is nu niets aan gedaan.
Op benzine is de lambdawaarde heel goed. Stationair is de CO 0.69, dus te hoog. Andere waarden weet ik niet precies, daarvoor ging het allemaal wat te snel. Maar op mijn suggestie dat het aan de katalysator zou kunnen liggen, reageerde de garagist positief en adviseerde hij om er een op de sloop te halen.
Ik verdenk de katalysator omdat ik op advies van een paar mensen een aantal keer op benzine heb gereden terwijl de auto dat helemaal niet wilde. De berlingo zou daardoor weer beter op benzine moeten gaan rijden, maar het heeft niet geholpen. Toen ik later de injectoren liet reinigen, bleek er 1 helemaal niets te doen terwijl er ook 1 lekte boven 2 bar. Ik ben ergens een keer tegengekomen, dat als er te veel benzine in de katalysator verbrandt, dat die het dan niet overleeft. Ik weet eigenlijk niet of ik de werking van de katalysator ergens kan laten testen?
De oude verdamper was er niet meer. Maar de gasgaragehouder heeft mij toegezegd, dat als de CO op benzine weer goed is, dat hij dan een goede oplossing voor de verdamper heeft.
11 jaar
De 4-gas test, zoals die ook bij de APK gedaan wordt, test ondermeer de werking van de kat.
Zonder de rest van de waardes is het een gokje: maar die 0,69% CO wijst op een niet werkende kat.
Hij moet eerst goed lopen op benzine,zoals oldford al opmerkte doet de kat waarschijnlijk niks meer.
Daarna ga je kijken op lpg.
11 jaar
Bedankt, oldford en primera. Ben ermee bezig...
Op de sloop gevraagd: kat kost 80 euro als ik de oude inlever. Anders 50 euro meer. Dat doe ik toch maar niet, want stel dat de oude toch nog wel werkt... Dan heb ik een reserve. Bovendien zie ik op veel sites dat een nieuwe kat niet eens 130 euro hoeft te kosten.
En passant ook nog even een gratis remmentest gedaan bij de kwikfit. Hele geruststelling, ze komen door de apk. ( Ze adviseerden natuurlijk wel om alles te vervangen... ) Ook de banden zijn nog goed genoeg voor de apk.
11 jaar
Het onmogelijke lijkt gebeurd... Ik bracht de berlingo vandaag naar de apk om te kijken wat er verder nog meer zou worden afgekeurd zodat ik een overzicht zou krijgen van wat de totale kosten zouden worden en de kosten niet telkens met een paar honderd euro erbij zouden oplopen. En indien totale kosten te hoog, dan einde berlingo...
Wordt tot mijn stomme verbazing de berlingo in 1 keer goed gekeurd.
Ik had een printje gevraagd van de gastest op benzine, stationair en op toeren, om hier te kunnen voorleggen of die zouden wijzen op een defecte katalysator. Dat is niet helemaal goed gegaan, want ik kreeg een printje van de gastest op toeren voor benzine en op toeren voor lpg. ( Overigens zonder extra kosten, terwijl voor de apk alleen de hoofdbrandstof wordt gemeten. )
benzine lpg
CO 0.19% 0.00%
CO2 14.99% 13.38%
HC 27ppm 59ppm
O2 0.08% 0.51%
lambda 0.997 1.024
Hoe dit kan?... Ik merkte bij het wegrijden van de apk dat de motor nog heel heet was. De wagen had daar een nacht gestaan, maar blijkbaar had de keurmeester de motor goed op temperatuur gebracht. Bij de eerder vermeldde meting bij de gasgarage was de meting heel snel gedaan en was de motor lang niet op temperatuur. Waarschijnlijk is dat de oorzaak van het verschil.
Wat betreft benzine, zie je nog wel zowel CO als O2; misschien als de katalysator echt goed zou werken zou je verwachten dat die nog verder hadden met elkaar hadden gereageerd.
Wat betreft de eerder vermeldde wat oplopende temperatuur van de motor; ik heb het koelcircuit een aantal keer ontlucht en het lijkt wat minder, maar is nog niet helemaal opgelost. Ik hou het in de gaten.
Met verder sleutelen wacht ik tot het weer wat aangenamer is. Op dit moment ben ik heel tevreden en ik wil iedereen hier bedanken voor de adviezen en suggesties.
11 jaar
Op benzine ziet het er redelijk uit. Kat is niet nieuw meer, maar haalt de limieten nog.
LPG staat een stukje armer dan benzine. CO2 is 1,6% minder (daarom heb je ook geen CO).
Ik zou het LPG liever iets rijker zien om schades aan kleppen te voorkomen.
Hallo Oldford,
bedankt voor je antwoord. Je hebt wel een punt om aandacht aan te besteden. Ik zou er niet zo snel op gekomen zijn, jij hebt veel meer ervaring dan ik.
Waar ik een vraagteken bij zet, is dat je zonder meer het verschil neemt van het percentage CO2 tussen benzine en gas. In gas zit relatief minder koolstof.
Als we aannemen dat benzine zo ongeveer octaan is dan verbrandt benzine volgens
2 C8H18 + 25 O2 -> 16 CO2 + 18 H2O {1}
In de winter bevat lpg geloof ik veel propaan, dat verbrandt volgens
C3H8 + 5 O2 -> 3 CO2 + 4 H2O {2}
of ook:
5 C3H8 + 25 O2 -> 15 CO2 + 20 H2) {3}
Met dezelfde hoeveelheid zuurstof ( lucht ) ontstaat dus bij lpg 1/16 deel minder CO2, dit is voor 14.99% bijna een procent minder. Op lpg is er dan nog een overschot van ongeveer 0,67% zuurstof.
Wat mij nu wel opvalt, is dat op het printje met de gaswaarden het meetapparaat ook "brandstof=benzine" heeft geprint. Omdat de lambdawaarde uit de gassamenstelling wordt berekend, moet de lambdawaarde die voor lpg gegeven is, onjuist zijn. De vraag is nu hoeveel dit scheelt?
Ik heb een poging gedaan om de lambdawaarde zelf uit te rekenen met de opgegeven gaswaarden.
Na wat googelen vond ik dat de lambdawaarde wordt berekend met de formule van Brettschneider ( http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/31... pagina 89 ), maar dat gaat mij veel te ver. Een beetje ongeveer vind ik voorlopig ook wel goed.
Neem aan dat bij benzine CO ontstaat door
2 C8H18 + 17 O2 -> 16 CO + 18 H20 {4}
Elke C in {4} had theoretisch volgens {1} moeten verbranden, en corrigeer voor de CO2 die al in de lucht zit, dan
theoretische benodigde relatieve hoeveelheid zuurstof (25/16) * [ vol% CO2 - lucht% CO2 + vol% CO ]
werkelijk toegevoerde relatieve hoeveelheid zuurstof ( 25/16) * [ vol% CO2 - lucht% CO2 ] + (17/16) * [ vol% CO ] + [ vol% O2 ]
Invullen van de getallen geeft:
theoretisch: (25/16) * ( 14.99 - 0.04 + 0.19 ) = 23.6562
werkelijk: (25/16) * ( 14.99 - 0.04 ) + (17/16) * ( 0.19 ) + ( 0.08 ) = 23.3593 + 0.2018 + 0.08 = 23.6411
lambda = 23.6411 / 23.6562 = 0.9993
Deze waarde moet vergeleken worden met de 0.997 op het printje van de garage. Komt aardig in de buurt.
Bereken nu de lambda voor lpg met de formule voor benzine:
theoretisch: (25/16) * ( 13.38 - 0.04 + 0.00 ) = 20.8437
werkelijk: (25/16) * ( 13.38 - 0.04 ) + (17/16) * ( 0.00 ) + ( 0.51 ) = 20.8437 + 0.0000 + 0.51 = 21.3537
lambda = 21.3537 / 20.8437 = 1.0244
Dit klopt precies met de waarde van 1.024 op het printje.
Maar wat maakt het nu uit dat voor lpg de foute formule is gebruikt?
Lpg verbrandt tot CO volgens
2 C3H8 + 7 O2 -> 6 CO + 8 H2O {5}
Volgens reacties {2} en {5} is de formule voor lpg
theoretische zuurstof: (5/3) * [ vol% CO2 - lucht% CO2 + vol% CO ]
werkelijke zuurstof: ( 5/3) * [ vol% CO2 - lucht% CO2 ] + (7/6) * [ vol% CO ] + [ vol% O2 ]
Het invullen van de gaswaarden voor lpg in de formule voor lpg geeft:
theoretische zuurstof = (5/3) * ( 13.38 - 0.04 + 0.00 ) = 22.2333
werkelijke zuurstof = (5/3) * ( 13.38 - 0.04 ) + (7/6) * ( 0.00 ) + 0.51 = 22.7433
lambda = 22.7433 / 22.2333 = 1.0229
De formule voor benzine geeft 1.0244, dus als de formule voor benzine wordt gebruikt in plaats van de formule voor lpg, dan scheelt dat heel weinig. Maar voor grensgevallen kan het natuurlijk net een afkeur veroorzaken... ( Of voor waarden bij 0.97 net een afkeur voorkomen. )
De waarde op lpg blijft arm, en wat dat betreft zou ik het naar aanleiding van de opmerking van oldford ook graag een stukje rijker zien. Ik ga een goede verdamper zoeken, maar het kan wel een poosje duren voor ik er een heb.
Hoe zou ik het LPG nu rijker moeten zetten? Op de verdamper zit een sticker waarop staat dat stationair is in te stellen, maar als ik dat zo begrijp is dat voor op toeren niet mogelijk.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar