Mijn auto heeft sinds kort het volgende probleem:
Starten gaat goed, rijden daarna ook geen probleem totdat de auto warm wordt.
Als de motor warm wordt begint hij te haperen. In het begin af en toe kort maar als de auto warmer wordt dan steeds meer todat de motor coninue hapert.
Als de motor dan stationair draait staat de hele auto te schudden.
Wat ik heb gezien met de Lexia is dat de vervroeging erg onstabiel is. Bijvoorbeeld:
Motor is koud vervroeging tijdens stationair +/-0º. Lambda waar pendelt rustig tussen de 60mV en 900mV. Inspuit tijd +/- 4,8mS.
Als de motor warm wordt dan zie ik, tijdens het haperen, de vervroeging wild heen en weer
schieten van -15º naar 0º naar +7º naar -3º etc... De Lambda waar de zwengelt dan rond de 350mV.
De inspuit tijd wordt verlengt van +/-4,8mS naar +/- 6mS.
Het lijkt er op dat er Valse lucht in het vacuüm systeem komt (verklaart dat de ECU er meer benzine bij doet om de verbranding te verbeteren).
Ik ben, echter, al met de remmen reiniger rond geweest maar dat heeft niets opgeleverd.
Is mijn verhaal logisch en klopt het?
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?
Het probleem is, overigens, geleidelijk ontstaan. Eerst was het af en toe een korte hapering. Later werd het probleem erger, langer haperen (echter kon ik hem wel,
als ik het gas intrapte tot boven de 3000 tpm, voor even, weer goed krijgen). Nu blijft de auto, als hij warm is, continue slecht lopen.
Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
- Nieuwe bougies
- Krukas sensor
- Bobine galerij
- Stappen motor
- Gasklep huis gereinigd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De inspuittijd wordt mogelijk langer als gevolg van het lage signaal van de lambdasonde.
Signaal van 350 mv geeft aan dat het mengsel te arm is en dus verrijkt de ecu.
Lambda sensor die niet goed is of valse lucht in de uitlaat of ergens een paar misfires?
Wat doet je toerental op zo'n moment? Gaat dat boven het normale stationair toerental uit?
Dat kan dan de late ontstekingstijdstippen verklaren. Ecu probeert daarmee het toerental onder controle te houden.
Hallo oldford,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de Lambda sensor al eens los gehad maar dat gaf geen verandering.
Als de auto hapert dan lijkt inderdaad op misfires. Echter staan er geen fouten in de computer.
Het toeren tal is iets lager en schommelt een beetje en de motor staat dan te schudden.
Zou het ook iets anders kunnen zijn bv een slechte injector (heb er al een busje injector reiniger in gegooid, geen resultaat)?
Ik ga zaterdag nog maar weer eens kijken met een busje remmen reiniger.
11 jaar
Kijk eens naar de mapsensor. ( Aan passagierskant op het gasklephuis. )
Toen bij mij de mapsensor niet werkte, begon de motor stationair ook heel erg te haperen en stotteren, totdat hij uiteindelijk afsloeg. Ik heb er toen 1 voor 10 euro op de sloop gehaald. Het signaal van de mapsensor moet bij draaiende motor ongeveer 0.8 Volt zijn.
11 jaar
Hallo go-tje,
Ik ga dat zaterdag even na meten. Bedankt voor de tip!
11 jaar
In mijn 1.4i(KFX) zit bosch 0 261 230 012.
De sensor op pagina 40 type 4 lijkt er, wat betreft vorm, het meest op:
http://www.bosch.com.au/content/language...
https://www.youtube.com/watch?v=B8EVhFc5...
http://www.tiepie.com/nl/automotive/Meas...
11 jaar
Kijk, dat zijn handige links. Ik hoop dat de map sensor defect is. Dan is het namelijk een eenvoudige reparatie.
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.
Groeten,
Squalie
11 jaar
Hallo Allemaal,
Het probleem is opgelost! Het bleek dat de injector van Cilinder 1 niet meer werkte als hij warm werd.
Ik heb bij de sloop een "nieuwe" injector gekocht en de auto loopt blijft nu mooi lopen.
Bedankt voor jullie assistentie.
Groeten,
Squalie
11 jaar
Gefeliciteerd!
Ik zou er niet meteen aan hebben gedacht. Maar mijn kennis schiet wat dat betreft wel enigszins tekort.
Ik vraag me wel af, had je dat ook meteen kunnen zien? Misschien was uit die verlenging van de inspuittijd af te leiden dat er iets met de brandstoftoevoer aan de hand was, aangezien met koude motor de lambdasonde goed leek te werken? M.a.w. de lambdasonde gaf aan: te weinig brandstof; dat was dus terecht.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar