Citroën Berlingo: HDI maakt lawaai Verstuiver?

Bouwjaar: 2001

Deze Berlingo HDI heeft een tik in een van de - zo te horen - verstuivers.Ook ligt er na een langere rit dieselolie rond de verstuivers, dus er lekt ook iets langs een van deze verstuivers.Een korte rit is de lekkage niet te zien.

Iemand bekent met dit probleem? Auto heeft 140.000 km gedraait en kortgeleden net een apk met roetmeting gehad.

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (170) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kreazyV8wuppo (0) PRO, 19 jaar geleden

lijkt erop dat je de verstuivers moet gaan testen op lichtdruk.
als de naald beschadigt is (oorzaak zijn vaak vuile brandstoffilters)dan moet je hem vervangen.
anders kan je volstaan met nieuwe afdichtingen en opnieuw op de initiaaldruk stellen.
groetjes van kreazyV8wuppo.

Siem Bijman (170) PRO, 19 jaar geleden

Bedankt kreazy, is dat specialistenwerk of hoe kontroleer je dat?
Kan het lawaai ook van een defecte klepstoter komen?Maw komt dat ook voor?

kreazyV8wuppo (0) PRO, 19 jaar geleden

zoals jezelf al aangeeft heb je ook een diesel lekkage.
nou, dan gaan ik denken aan een klemmende naald ed.
daardoor loopt de lichtdruk te hoog op en gaat je verstuiver lekken.
daarbij krijg je dan ook vaak dat tikkende geluid.

hoe dan ook, een klepstoter sluit ik niet uit, maar komt bij mijn weten uiterst zelden voor.

het beste kan je even naar de diesel specialist gaan om je verstuivers te testen en eventueel te laten afstellen.
kost in de regel weinig en je kan er zelf niet voor gaan klooien.
wil je het toch zelf doen ,dan moet je een hogedruk pomp hebben (tot +/- 200 Bar) en een manometer tot 250 bar.
geheel samenbouwen met een T stukje waarop de manometer gemonteerd word, en aan de andere kant monteer je de verstuiver.

diesel pompen, en kijken hoe hoog de druk is op de manometer op het moment waarop je verstuiver gaat spuiten.
dat is de lichtdruk.
wijzigen van de druk in de verstuiver gebeurd door of vulplaatjes ,of andere veren, en soms ook iets met de naalden, maar die type heb ik nog niet gevonden bij de franse merken.

greets van kreazyV8wuppo.

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

Een HDI is uitgerust met Common Rail.
...need i say more?...

janh5107 (0) PRO, 19 jaar geleden

Zitten ze nog wel goed vast?.Anders "lektest" uitvoeren d.m.v het gescheiden opvangen van de dieselolie via de retourleidingen op de verstuivers.De verstuiver met "extra" retour hoeveelheid is defekt(spuit minder in).
J.E

Siem Bijman (170) PRO, 19 jaar geleden

Verstuivers zitten goed vast.De retouropbrengst is minimaal, bij alle verstuivers zo'n beetje gelijk.Bij loskoppelen van de elektr. aansluiting blijken er bij 2 van de vier verstuivers het tikkende geluid te verminderen en bij aansluiten te verhevigen.De andere twee hoor je niet veel verschil in de zin van harder gaan tikken.Gaan morgen de verstuivers uitbouwen en laten testen.Dus vermoeden we dat die 2 verstuivers de boosdoeners zijn.Kunnen gelukkig dan andere oorzaak even buitensluiten.

Siem Bijman (170) PRO, 19 jaar geleden

Verstuivers testen of afstellen krijg ik bij ons in de buurt geen bedrijf voor.Schijnt bij de Bioschdiensten nog geen goede testapparatuur te zijn.Wel hebbemn we twee verstuivers omgewisseld en is het geluid nog steeds bij de eerste cilinder, dus een defecte verstuiver kunnen we denk ik uitsluiten.Zitten nu te denken aan koolaanslag die na het roetmeten in de verbrandingsruimte is losgekomen.Hopen met een goede systeemreiniger dit op te lossen.Wordt vervolgd.

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

Common rail verstuivers zijn inderdaad heel moeilijk om te testen. Toch hebben we er een methode voor gevonden. Deze biedt dan wel geen 100% uitsluitsel in alle gevallen, maar had in deze zaak denk ik wel een rol van betekenis gespeeld.
Heb je wel aan de compressie gedacht?

Siem Bijman (170) PRO, 19 jaar geleden

Sander, het is echt een tikkend geluid.Bij 1500 toeren is dat weg en bij hoger toerental komt het weer terug.Compressie meten bedoel je om te zien of de compressie druk hoger ligt bij deze 1e
cilinder?We hebben de klant nu de auto meegegeven en hopen dat het inderdaad koolaanslag is en ook dat het gaande weg verdwijnt.Hij rijdt een tank per maand leeg, dus we moeten even afweachten wat het resultaat is en anders inderdaad even de compressie meten.

kreazyV8wuppo (0) PRO, 19 jaar geleden

sander.
hebbie al aan kantelende zuigers en biggend gedacht?

echter je stekker verhaal hierboven lezend , tja, dan staat dat er weer haaks op.
maar aangezien ik nogal wat blokkie's onderhanden heb gehad, lijkt het me een mogenlijkheid .
vraagie, kan je een micrometer door het verstuivergat op de zuiger krijgen?
dan ff sjekke of je bdp geen speling heb .
groetjes van wupke:die scheepsmotoren voor werk deed en auto ellende voor de lol ende hobby.

Simon10906 (0) PRO, 19 jaar geleden

Siem,
Nee, ik bedoelde juist een lage compressie te verwachten. Dan is namelijk de verbrandingsvertraging langer door de lagere temperatuur. Als het op hogere rpm's weer terug komt dan proef ik iets mechanisch. In beide gevallen geeft een compressiemeting je enige houvast. (samen met een lektest)

Blade_357 (0) PRO, 19 jaar geleden

Krukaspoelie van de multiriem kan ook een dergelijk geluid veroorzaken. Je kunt vaak wel zien als er een soort van groen "slijpsel" op en rond de poelie zit. Dan wordt de trillingsdemper in de poelie minder.
Is uiteraard geen verklaring voor de lekkage, maar kan wel het geluid zijn.

Nic8069 (0) PRO, 19 jaar geleden

Check eens de leiding van de pomp naar de rail op lekkage door proper af te kuisen en iemand goe gas te laten geven (wel veiligheidsbril gebruiken liefst!). Deze kunnen namelijk scheuren door de trillingen.
Voor het tikkend geluid zou het me sterk verbazen zou het een verstuiver zijn. Krukaspoulie is inderdaad een mogelijke oorzaak.

Siem Bijman (170) PRO, 18 jaar geleden

Ben een weekje weg geweest en las net van mijn monteurs een berichtje dat de klant een tank heeft leeggereden met de dieseltoevoeging en dat het lawaai weer weg was.Toch kool die losgekomen is na de roetmeting? Hoop het eerlijk gezegd, want met zulke klusjes is niemand echt blij.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.