Bij de HDi van mijn Berlingo zit de EGR achter de motor. Er is naar mijn waarneming moeilijk tot niet bij te komen. Door een EGR vervuilt de inlaat. Als ik het goed begrijp, is dat bij veel auto's en m.n. diesels een probleem. Advies is vaak om de EGR af te koppelen. Nu zit dat ding er niet voor niets. Mij lijkt het dan beter om de reiniging van de inlaat op te nemen in regelmatig onderhoud. Hoe maak je de inlaat op een eenvoudige en verantwoorde manier weer schoon?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een EGR-klep is een heel goedkoop middel om aan de emissieeisen te kunnen voldoen, op zich mooi bedacht alleen kleven er in de praktijk natuurlijk ook een aantal nadelen aan het EGR systeem.de verbranding wordt door het toepassen van EGR minder volledig waardoor meer koolwaterstoffen en dus ook meer roet kan ontstaan. vaak vormt zich in het inlaatspruitstuk erg veel aanslag soms zelfs zo erg dat er foutcodes in de ecu komen. de regelklep wil nogal eens blijven hangen en dan in de geopende stand waardoor ook tijdens vollast er veel uitlaatgassen de motor worden in gezogen. je krijgt dan de bij vele bekende zwarte rookpluim tijdens het optrekken wat overigens de meeste dieselrijders zelf niet in de gaten hebben....
onderhouden van zo'n klep heeft niet of nauwelijks zin met een goed halfjaar meld de klep zich weer. onze rijomstandigheden in nederland zijn van dien aard dat de klep zich niet of nauwelijks kan schoonbranden met de gevolgen dat telkens weer de regeklep blijft hangen, oplossing voor langduur is indien mogelijk uitschakelen.
paul,
Oke Paul, dank je wel voor je uitleg. Als ik de EGR loskoppel, dan blijf ik nog met een vervuilde inlaat zitten. Hoe krijg ik die schoon bij een Berlingo er zo moeilijk bij te komen of zie ik dat verkeerd?
Vr.groet, Kokopelli
17 jaar
inderdaad een vervuilde inlaat is het gevolg. schoonmaken heeft zin maar dan moet je er wel bij kunnen en dat lukt helaas niet altijd. inmiddels is daar wel een middel voor in de handel. nu zul je natuurlijk zeggen daar heb je weer zo'n middel, een middel uit duizenden! en dat is ook zo alleen Lindemann onderscheid zich van de rest. het verschil tussen al deze middelen is, dat Lindemann wel werkt en al het overige minder of zelfs helemaal niet. met Lindemann heb ik en meedere collega's goede resultaten mee geboekt en vooral als het ging om turbo problemen met een gevolg van noodloop. het mooiste van Lindemann is iedereen kan het zelf doen zelfs al heb je twee linkerhanden dan kan het nog niet mislukken. het middel is allicht te proberen. en NEE ik heb in Lindemann geen enkel aandeel, wel een ervaring die ik graag wil delen.
https://lindemannperformance.nl/egr-klep...
gr,
paul,
Beste Paul, heel hartelijk dank voor deze informatie. Daar kan ik tenminste mee aan de slag, prima.
Vr.groet, Kokopelli
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar