auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Bx: Hydrolique pomp vervangen

Bouwjaar: 1991

De nadere uitleg van het keuringsbewijs meld dat bij Citroen BX link voor lekkage heeft. Op dit moment gaat de auto na ongeveer 10 minuten voor omhoog en komt er een duidelijk signaal uit de hydrolique-pomp zoals een lager niet goed zit. Links voor lekt de BX bij de groene bol. Ik wil de pomp vervangen. Maar hoe doe ik dat?

Geplaatst door

xsdc119 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De lekkage bij de groene bol vooraan links is waarschijnlijk een ander probleem dan de HD-pomp. De bol betreft waarschijnlijk de drukregelaar die lekt (de boel waarop de bol zit vastgeschroefd). Of is het bij de veerbol? Zolang het bij de drukregelaar niet druppelt is wat lekkage vrij normaal. De drukregelaar zweet altijd olie.

De pomp is vrij eenvoudig te vervangen. Eerst de boel drukloos maken door op de drukregelaar de onlastschroef open te draaien. Kan haast niet missen als je op de drukregelaar kijkt: de enige schroef die geen bevestigingsschoef is.

Vervolgens de dynamo uitbouwen. Het enige lastige is maat van de bout waarmee de dynamo vastzit (meteen een goed idee om ook even de accu los te gooien als je aan de dynamo werkt).

De HD-pomp zit onder de dynamo. Eerst de spanner losmaken en dan de aanzuigleiding vanaf het LHM-reservoir. Dan de persleiding losmaken. Het is een goed idee om de persleiding ook verderop los te maken, zodat je wat meer bewegingsruimte hebt zonder dat de leiding al te zeer verbuigt. De leiding zit gewarteld, de afdichting is gewoon een rubbertje. Als de schroef los is, kan je de leiding er dus simpelweg uittrekken.

Montage in omgekeerde volgorde. Als je toch bezig bent, ook een goed idee om de LHM te vervangen en de filters schoon te maken.

Voordat je de motor start, moet je de aanzuigleiding van de HD-pomp volgieten met LHM-olie, zodat de pomp niet droogloopt. Het kan even duren voordat de boel ontlucht is en weer op druk komt, dus misschien even wat gas geven. Vergeet niet om de ontlastschroef op de drukregelaar weer vast te draaien.

jwildschut 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.