close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara: Info over vervangen draagarmlager achter

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Hallo,

Ik ben net op keuring geweest met mijn Xsara break 2.0 HDI uit 2002.
Hij is afgekeurd op het lager van de draagarm rechts achter.
Normaal doe ik alle onderhoud en reparaties zelf aan mijn Xsara maar dit heb ik nog nooit eerder gedaan.
(Ik ben automonteur en heb vroeger heel wat jaren in een garage gewerkt maar ben nu al meer dan 10 jaar service monteur aan heftrucks)
Is dit te doen zonder speciaal gereedschap?
Vooral over de torsievering maak ik me zorgen.
Bij de Citroen garage hier in de buurt tellen ze voor 3,5 uur werk incl. materiaal € 327,50
De lagerset kost maar € 22,-
Erg veel geld aan arbeidsloon vind ik dus.
Wie kan mij helpen met een beschrijving of zo, hoe ik dit moet aanpakken.

Alvast bedankt,

Groeten,

RS

Geplaatst door

Hellebroek (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die prijs komt omdat het een lastige en tijdrovende klus is.
Ik heb een beschrijving van oudere Peugeot modellen met naar ik vermoed dezelfde as, kan ik eventueel posten, maar is met de zoekfunctie ook te vinden, heb em al eerder geplaatst.
De eenvoudigste oplossing is een as van een sloopauto , zit met 6 moeren vast en is makkelijk uit te wisselen (voor een monteur)

Overigens zou wel eens willen weten wat er precies geconstateerd is, mijn 306 is ooit gewoon goedgekeurd met een achterwiel dat er duidelijk scheef onder stond (250000 km, vast veel meer dan jouw XSara denk ik zo...)
Mijn 306 heeft nu een Xsara as uit 1998 , is 100% (had toen 140000 gedraaid)

Beunhaas 1035
badge vip badge

16 jaar

Hallo Kees,

Mijn Xsara heeft nu 264.000 km gelopen dus dat zou de slijtage kunnen verklaren, wel vreemd dat het maar één kant is natuurlijk.
Het keuringstation waar ik met alle auto's, ook die van mijn familie, naartoe ga is normaal redelijk soepel maar wilde hem met deze speling echt niet goedkeuren.
Als je de auto opkrikt kun je het wiel incl. draagarm echt flink op en neer bewegen met een "klak-klak" geluid.

Ik heb jouw post hier op Problemcar inmiddels gevonden, ik heb alleen bij Citroen gezocht maar vond hem nu inderdaad in de Peugeot topic.

Misschien is het omzetten van de as inderdaad een idee, alleen vraag ik me af of je dan niet binnen afzienbare tijd met hetzelfde probleem zit.

In elk geval bedankt voor je reactie.

Groeten,

Ron

Hellebroek 0

16 jaar

In dat geval is een andere as nog de enige mogelijkheid omdat de asbuis al zover ingelopen is dat nieuwe lagers ook niet meer helpen.
Als je een goede as gevonden hebt, is het aanbrengen van smeernippels aan te bevelen om nieuwe problemen te voorkomen, daarover is ook wel wat te vinden.
Want dat is de eigenlijke oorzaak: de afdichting is niet altijd afdoende waardoor er water en vuil in de lagers kan komen en dan gaat het mis.

Beunhaas 1035
badge vip badge

16 jaar

Hoi Kees,

Ik heb stad en land af gebeld voor een as maar heb er nog geen kunnen vinden (Xsara break, Berlingo en 306 break hebben dezelfde assen).
Ik kan er wel met trommel vinden (meer dan een) maar met schijf en ABS is niet te vinden.

Ik ben inmiddels naar Citroen Garage Koelmann in Maastricht geweest en daar ben ik super geholpen.
Ze hebben de tekeningen van de as voor me uitgeprint samen met de demontage en montage handleiding van de draagarmen en torsiestangen.
De lagers plus afdichtingen heb ik bij hun besteld, samen € 23,80 excl. btw.
Indien de as ingesleten is, kost een hele nieuwe as bij hun € 225,- excl. btw.
Moet ik wel de draagarmen omzetten.
Ik ga nu dus met gebruik van hun handleiding alles uit elkaar halen en hoop dat ik alleen de lagerset met afdichtingen hoef te vernieuwen.
Zo niet, bestel ik bij hun een nieuwe as en zet die eronder met de oude draagarmen en nieuwe lagers.

Mocht iemand de handleidingen willen hebben wil ik ze wel inscannen en mailen.

Groeten,

Ron

Hellebroek 0

16 jaar

is prima te reviseren, echter wel een rotklus om dat het geheel flink vast kan zitten.

in 9 van de 10x is het de passagierzijde die ruimte heeft, echter met speling is gewoon apk goedkeur. let wel.....zolang het wiel niet aanloopt in het binnenscherm!

arie549 0
badge

16 jaar

[quote=arie549]is prima te reviseren, echter wel een rotklus om dat het geheel flink vast kan zitten.

in 9 van de 10x is het de passagierzijde die ruimte heeft, echter met speling is gewoon apk goedkeur. let wel.....zolang het wiel niet aanloopt in het binnenscherm![/quote]
maar waar de keurmeester naar kijkt is of er dan geen metaal contact as/draagarm is
wnt dan ist wel afkeur

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Hoi Arie,

De plaat met bus van de torsiestang die in de as zit heb ik los, zat inderdaad mega vast!
Nu de butenste torsiestang nog maar die zit ook mega vast.
Heb jij misschien nog tips om die op een beetje redelijke manier los te halen?

Wat dekeuring betreft, mijn vaste keurmeester was ziek anders denk ik dat het niet zo'n probleem was geweest.
Helaas was de keurmeester die ik nu had erg standvastig, ik had al gezegd dat het geen afkeur was als het wiel niet aanliep het binnenscherm maar hij wilde hem toch niet goedkeuren.
Het is trouwens inderdaad de passagierszijde.

Groeten,

Ron

Hellebroek 0

16 jaar

waarom ben je dan niet in beroep gegaan tegen de afkeur
als je zeker weet dat t geen afkeur is kost t ook niets

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

je kan indd in beroep gaan, zo goed als ik weet is het geen afkeur als er niks aanloopt...maar ook ik kan mis zitten.

maar goed je bent nu zo ver dat je wilt/moet reviseren, en dat zal toch moeten als je er mee wilt rijden, hoe langer er je er mee doorrijdt, hoe verder hij inslijt en op gegeven moment is er dan geen revisie meer mogelijk doordat de boel dan te ver is ingesleten.

tips heb ik niet, veel geduld ben je nodig...flinke hoeveelheid kruipolie en een flinke hamer/moker..en doorzettingsvermogen.

arie549 0
badge

16 jaar

Heb ik geen moment aan gedacht om in beroep tegen de afkeur te gaan... was inderdaad een optie geweest.
Aangezien we volgende week vrijdag op vakantie naar Zuid-Frankrijk willen vertrekken ben ik gelijk beginnen te sleutelen.

Ik heb in elk geval alles los, inderdaad met heel veel geduld, nog meer kruipolie en een wat geweld met beleid.
De lagers zijn helemaal aan gort, ik heb nog een half afgesleten binnen en buitenring en wat losse naalden gevonden.
Gelukkig zijn zowel de buis en de astap niet ingelopen.
Morgen krijg ik de nieuwe lagerset en afdichtingen dus kan ons Xsaartje weer in elkaar gezet worden en kunnen we met een gerust hart op vakantie.

Allemaal bedankt voor jullie reacties!!

Groeten,

Ron

Hellebroek 0

16 jaar

vergeet niet de zaak royaal in te vetten met lagervet ron...dit verlegt de levensduur van deze assen behoorlijk...

arie549 0
badge

16 jaar

ik zie hier op het topic dat Ron hellebroek kan helpen aan de demontage en montage gegevens
ik zou daar erg blij mee zijn want ik moet donderdag die lagers vernieuwen van een xsara
mijn e-mail is ph.dam@quicknet.nl

ph.dam 60

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.