close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C5: Injectoren

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Na een periode van slecht lopen zijn alle 4 injectoren vervangen, maar het probleem is niet opgelost.
Nu blijkt dat injector 1 geen puls meer krijgt, mijn garage kon na het e.e.a. te heb door gemeten alleen ontdekken dat injector 1 geen puls meer krijgt, vervolgens heeft hij 1 en 3 verbonden met elkaar waarna de motor wel wat beter loopt.
Maar na mijn idee is dit geen goede oplossing, daar 2 en 4 ook niet mooi draaien.
De bedrading is door gemeten en volgens de monteur zaten er geen onderbrekingen in.

Kan dit ook iets van een storing van de ecu zijn, of toch wat anders.
Bij de officiële dealer heb ik het idee dat ze me ook liever zien gaan dan komen.

Mijn vraag is, kent iemand dit probleem en weet in de buurt van meppel een goede garage die oog heeft voor
dit soort problemen.

Henk,

Geplaatst door

hank4all (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Krijgt de injector geen puls meer omdat er wat kapot is (b.v. ecu) of doet de ecu dat bewust omdat er een probleem met de verbranding is?
Als de bedrading goed is en er geen foutcodes zijn m.b.t. tot misfires dan is de ecu defect.

Foutlamp zal wel branden omdat injector 1 los is van de ecu, maar brandt de lamp of knippert deze?

Ik vraag me overigens wel af of door het doorverbinden van 2 injectors de ecu niet kapot gaat.
Ik weet niet of de uitgang sterk genoeg is om 2 injectors aan te sturen.

oldford 0
badge

14 jaar

Rap los halen die overbrugging. De eindtrap, is al niet van geweldige kwaliteit, en hij kan Zeker NIET 2 injectoren aansturen, en hij stuurt die andere op het verkeerde moment aan en heeft dus geen zin. En dat grapje kan je WEL een kat kosten-

Zoals ik van de monteur heb begrepen was deze melding er wel (Als de bedrading goed is en er geen foutcodes zijn m.b.t. tot misfires dan is de ecu defect.)

Maar er branden geen lampjes van het motormanagement.

hank4all 0

14 jaar

Goed, je had dus meldingen van misfires. Knipperde toen het foutlampje wel (ooit een keer in een grijs verleden)?
Zo niet, dan is het foutlampje ook defect / wegegehaald / losgehaald.

Klinkt mij allemaal als een beetje prutswerk in de oren, we doen maar wat, ook al weten we niet exact wat we doen.
Waarschijnlijk had je de nieuwe injectoren ook niet nodig, maar is er een totaal andere oorzaak.

Zal wel een lang verhaal worden, maar begin eens te vertellen bij het begin.

oldford 0
badge

14 jaar

Die melding van de zogenaamde misfires is met de computer uit de garage uitgelezen.
De melding die ik altijd in de auto kreeg na een slechte start, dus zeg maar op 3 poten lopen, wat meestal ook een benzine lucht met zich mee bracht, was storing uitlaatgas en katalysator.
Eerst zijn injector 1 en 2 vervangen, daarna liep de motor ook mooi rond, maar na een aantal weken ging het weer minder, en daarna zijn injector 3 en 4 vervangen.
En toen dat geen baat had zijn injector 1 en 3 door-verbonden.

Kan de ecu ook een beetje kapot zijn, of als hij kapot is doet hij dan helemaal niks meer.
Je hoort ook nog wel eens dat slechte stekker verbindingen de boosdoener zijn van sommige storingen, daar had ik met de Xm nog al eens last van.
En de belangrijkste vraag is natuurlijk,waar kan ik het beste met zulke storingen terecht.
Ik raak op deze manier het vertrouwen een beetje kwijt in de auto, en ook natuurlijk van de garage.
Heb liever dat ze eerlijk zeggen, nu weten wij het ook niet meer, en die eerlijkheid zou ik ze ook niet kwalijk nemen.

hank4all 0

14 jaar

Tja, dit gaat een moeilijk en duur geval worden. Niemand, ik niet en de dealer waarschijnlijk ook niet, wil de rotzooi opruimen die een ander maakt.
Alle modificaties die gedaan zijn (niemand verteld welke dat zijn) moeten eerst terug gedraaid worden.
Dan moet de werking van het systeem getest worden (waaronder de foutlamp) en dan moet de echte oorzaak gezocht worden.
Waarschijnlijk ga je dan een beetje sputteren als je het eindbedrag ziet.
En de reparateur (wie dat dan ook is) is dan (terecht) bang voor spookverhalen over dure reparaties.

In ieder geval in het vervolg niet meer bij deze garage komen. Ik beveel meestal de dealer aan voor dit soort storingen.
Door de bank genomen heb je dan meer kans op een goede reparatie dan de goedkope adressen die je nu gebruikt.

oldford 0
badge

14 jaar

Ja daar kun je wel eens gelijk aan hebben, maar deze garage is niet echt goedkoop.
En in mijn geval, ik woon in een dorpje en dan is de keus vaak beperkt, of je moet elke keer als er wat met de auto is een vrije dag opnemen.
Maar ik hoop dat er nog een goede tip binnen komt, voor wat betreft een goede garage in zuid Drenthe.
Alvast bedankt voor de reactie.

hank4all 0

14 jaar

Misfire duid op een probleem met de ONTSTEKING! van de C5 Ph1 ging de bobine gallerij bij bosjes, de meeste dealers hebben deze gewoon in het schap liggen...

90% zeker dat het probleem in de bobine gallerij zit/

bobine gallerij kost ongeveer 146,44 EUR incl. btw ex montage bij een dealer.

Klopt die is een aantal maanden geleden al vervangen, maar de vraag blijft toch waarom injector 1 geen puls krijgt,
en er volgens de monteur geen kabel breuk is.
En weet iemand ook als een ecu storing geeft, er dan niets meer werkt, of kan deze ook een beetje kapot zijn.

hank4all 0

14 jaar

hoe hebben ze dat vast gesteld met ene multi meter of een scoop?

edit, EERST ALLES HERSTELLEN (bedrading ed), en dan verder kijken. Wat er dan nog aan de hand is.

Dat durf ik niet te zeggen, maar ik zal eerst eens kijken of ik zelf het draadje er tussen uit kan halen, als ik zo kijk is er gewoon een kabeltje geplaatst tussen de 2 injectoren.
Ik houd jullie op de hoogte van het verdere verloop.

hank4all 0

14 jaar

Ja...Bouw eerst eens alles terug in de orginele staat !!!!! en ga dan verder.

Ervanuit gaande dat je geen foutcodes hebt..( de ECU heeft misschien de mogelijkheid injectors af te sluiten !!)

Als cilinder 1 geen puls krijgt ( hoe je dat gemeten hebt weet ik niet of hoe je tot die conclusie gekomen bent ), dan is het toch heel simpel>>
Geen puls is geen aansturing >> controleer met scoop of er een aanstuursignaal is op de injector >> zo niet >>bekabeling checken >>Jouw garage heeft de bekabeling gecontroleerd en zegt dat die goed is !!!! >> Dan ruil je injector 1 met 2 ( of 3 of 4 ). >> krijgt injector 1 nog steeds geen puls ( of opend niet , weet niet wat bij jouw bedoelt wordt met puls...neem alleen je woord over ) ?? >> ECU stuk....Krijgt injector 1 nu wel een puls ??...>> injector stuk. Op deze manier kun je ook controleren ofdat je injectors ook wel degelijk in orde zijn !!!
Ik kan namelijk hier niet lezen ofdat deze nieuw..of gebruikt waren.,...

techniek16 0
badge

14 jaar

Het meeste wat ik hier schrijf hoor ik dus van de garage, de injectors zijn allemaal vervangen door nieuwe exemplaren.
Maar ik begrijp nu wel dat er een storing in de ecu kan zijn, dat 1 injector niet aangestuurd wordt.
Is het misschien verstandig dat ik de stekker verbindingen aan de ecu eens nakijk op mogelijke corrosie.
Ik neem aan dat de ecu bij de c5 in de buurt van de accu zit.
En dan ga ik gelijk maar een googelen op bedrijven die de ecu kunnen controleren en repareren.

hank4all 0

14 jaar

Meten Is Weten !

Dan weet je tenminste waar de fout zit...alvorens vanalles uit te proberen en uitwisselen.

techniek16 0
badge

14 jaar

[quote=hank4all]Maar ik begrijp nu wel dat er een storing in de ecu kan zijn, dat 1 injector niet aangestuurd wordt.[/quote]
NEE, NEE, NEE.
Wat we zeggen is dat de ecu dat expres doet (zoals dat ook ontworpen, bedoeld en geprogrammeerd is) en wel om je dure motor en katalysator te beschermen tegen een storing die is opgetreden.

oldford 0
badge

14 jaar

Inderdaad, bij Citroën wordt een injector aansturing onderbroken bij een bepaalde cilinder als er een ONTSTEKINGS probleem is, om de kat te beschermen deze kost ca €991,52 EUR incl. btw ex montage !

Ik heb een hele stomme fout gemaakt.....
Door alle drukte om de injectoren heb ik helemaal vergeten te melden dat de auto om g3 loopt.
En als hij eenmaal is overgeschakeld op gas is er geen enkel probleem.

Ik weet niet of dit nog iets uitmaakt voor dit probleem.

hank4all 0

14 jaar

Jazeker. Dat KAN nogal wat uitmaken.
Bij het rijden op gas worden de originele benzine-injectoren uitgeschakeld door een onderdeel van de gas-installatie.
ALS dat onderdeel defect is, KAN er een injector uitgeschakeld blijven bij het op benzine rijden.
Let op de woorden ALS en KAN. Niets is zeker, totdat het gemeten wordt.
Voor deze controle kun je het beste naar een LPG-specialist gaan.

oldford 0
badge

14 jaar

ik zei toch al in topic # 13 controleer ofdat er signalen zijn etc. dan verwijst dit vanzelf naar je LPG installatie..

Trouwens ... wie doet er aan die auto de diagnose ????..jij ??.. of een autobedrijf ??

techniek16 0
badge

14 jaar

Nee hoor, dat laat ik door de garage doen, hij is ook van mening dat het doorverbinden van de injectoren beslist niet
schadelijk is, en het werd ook niet zo op prijs gesteld dat ik zelf wat aan het rond vragen ben.

Ik heb nog wel een foutmelding uit het verleden kunnen achterhalen, en dat was iets van een overslag in de cilinder.
Vandaag een afspraak gemaakt bij een gas specialist in Rogat en die gaat alles even door meten, te beginnen bij de gas afdeling en mocht dat niet afdoende zijn ook de motor zelf.
Ik laat nog wel weten wat de uitkomst is.

Alvast een prettig weekend.

hank4all 0

14 jaar

Heel, heel, heel gauw een andere garage/dealer zoeken en nooit meer bij deze figuur terug komen.
Luister naar wat Fordmonteurtje zegt. Een paar maanden gelden was zijn nicknaam nog "Citroenmonteurtje"!

Je weet in ieder geval al het antwoord van deze figuur als de ecu in de komende dagen kapot gaat door de te hoge belasting van 2 injectors.
Daar ligt het niet aan, dus rekening man. En ecu's zijn duur, meer dan duizend euro.

oldford 0
badge

14 jaar

[quote]Luister naar wat Fordmonteurtje zegt. Een paar maanden gelden was zijn nicknaam nog "Citroenmonteurtje"![/quote]
Klopt en dat was nog 3 maand geleden(!). Ik ken die motoren redelijk goed, en die ECU's worden niet blij van 2 injectoren tegelijk aan te sturen, dit gaat je zeer snel je ECU en eventueel je KAT kosten. (die 2 samen zit je rond de [b]2000,= EURO!!!![/b]

Gezien je opmerking over het LPG zou ik gaan zoeken in de bedrading rondom de injector simulator, of de LPG computer. Vermoedelijk werkt de onderbreker te goed en blijft bij het lopen op benzine de benzine injector ook onderbroken of wordt deze continu aangestuurd.

pieterp9094 0
badge

14 jaar

Dit weekend toch maar even de overbrugging van de 2 injectoren verwijderd, daarna auto gestart op benzine en zowaar loopt hij op 4 cilinders, gelijk de tank vol gedaan om voorlopig even op benzine te rijden.

Maar na een kleine 150 km. begon hij iets in te houden en wat kleine hikjes te vertonen om daarna weer op 3 cilinders te gaan lopen. en toen volgde de meldingen "storing uitlaatgas en storing katalysator.
Vervolgens heb weer overgeschakeld op gas en dat ging weer prima, ook vanavond weer liep de auto een km of 30
goed en daarna begon het inhouden weer.

Volgende week ga ik naar de gas specialist, ik hoop dat er dan wat zinnigs uit komt.
Ik had ook altijd het gevoel dat ik redelijk wat benzine gebruik voor een auto die op gas rijdt.

wordt vervolgd.

hank4all 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.