Citroën C5: zekering startrelais springt continu, waarom?

Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 HDI

Hallo,

Volgend probleem stelt zich en de garage geraakt er niet aan uit.

Reeds 3x is zekering gesprongen van mijn staratrelais van mijn c5 automaat 2,2 hdi phase 2.

Eerste maal getakeld en contact van starter proper gemaakt + zekering vervangen.
2de maal getakeld, zekering vervangen en omdat ze niets beter wisten, accu vervangen omdat stroom wat zwak was, echter 1 j oud en vermoedelijk zwak omdat auto paar keer gestart werd via rechtstreekse aansluiting van accu op startrelais... .
Zaterdag opnieuw VAB moeten langskomen omdat we weer ergens gestrand waren.

Symptomen: soms hoor je een tik in motorruimte maar starten doet ie niet.

recentelijk problemen gehad met achterraam dat niet open ging van kofferdeksel, vervangen maar gaat niet open.
stekkerdoos trekhaak was gecorodeerd en werd vervangen in december
eerste maal voorgevallen tijdens het sneeuwen en vriestemperatuur.
alles werkt, lichten gaan aan, radio

Mijn vraag is: waarom springt de zekering, wat is daar de oorzaak van en waar moeten we naar gaan zoeken?

Normaal zou het probleem in de relais liggen of de kabel tussen accu en relais maar dan springt de zekering toch niet. Batterij is vervangen en kontakt proper gemaakt.

biebie

Geplaatst door biebie (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

probleem zit in de startmotor zelf. Er is water ingelopen waardoor er inwindig kortsluiting ontstaat.

biebie (0), 14 jaar geleden

Hallo. Waarom zou het de startmotor zijn en bv niet de startrelais? Of bv prob op de verbindingen die vertrekken eens voorbij de startrelais. Als een van die draden of de relais wat verder een overbelasting of kortsluiting geven kan dat toch ook de zekering doen springen, of niet? Ben zelf geen electro-kenner hoor. Enkel klusser thuis :-) .

Wel is het een feit dat de wegenhulp er in slaagde om de starter aan de praat te krijgen door een rechtstreekse verbinding te maken tussen de accu en de starter.
( had wel niet gezien dat zekering gesprongen was… :-( ) Wilt dit zeggen dat de starter en accu nog goed zijn en probleem zich achter de zekering bevindt of juist voor de zekering?

Heb op problemcar ook al gelezen dat bij sommige automaten er zelfs een bijkomende startrelaisrelais aanwezig zijn thv bak zelf ivm stand (p) opdat je niet verkeerd kunt starten. Is die op de C5 ook aanwezig? Er wordt ook vaak vermeld dat het probleem is van de massa die niet meer goed zou zijn of contactslotprobleem. Wordt dus niet simpel om te zoeken.

Kan dit alles gemeten worden om ergens een verlies of zo te vinden?

biebie (0), 14 jaar geleden

Vanavond met een meter en frisse moed met schoonbroer het een en ander zitten doormeten en opzoeken.

Eerst verdachte/geoxideerde accuklemmen ontroest, opgekuist en met contactspray behandeld. Massen gecontroleerd + draden. Dat alles gemeten en in orde bevonden.

Startrelais nagekeken en visueel zag je al dat ie onder het vuil en plakkerig spul hangt. Blijkt dat uit bovenliggende buizen van intercooler en retourleidingen uitlaatgassen een vieze smeurie naar beneden druppelt, recht op de relais. Proper gemaakt om te kunnen meten.

Test met contact en ja hoor, er gebeurt niets. Meevaller in dit geval want nu kunnen we oorzaak opzoeken.
:lol:
Zekering nagekeken en opnieuw gesprongen. De startrelais kan je wel mbv schroevendraaier doen werken en auto start dan ook zonder problemen.

Nieuwe zekering erin en nu al metend thv relais starten: een fractie van een seconde meet je stroom door de relais en hoor je een klik maar nog voor de starter kan doorstarten springt de zekering en is het gedaan. We hebben dan nog een test gedaan ivm masse op de relais die in orde was.

De laatste test heeft dan uitsluitsel gebracht. We hebben de stroomdraad van de relais afgehaald zodat deze niet meer aangestuurd zou worden. We hebben dan een nieuwe zekering in gestoken en contact opgezet. Zekering is niet gesprongen. Dit bewijst volgens ons dat er geen externe toestellen/functies een kortsluiting/overspanning geeft. Wat bewezen moest worden.

Nu is de vraag wat er mis kan zijn aan de startrelais? Hij werkt steeds als je de schroevendraaier gebruikt. Zou de smeurie/olie uit de leidingen daarin zijn gedrongen of op een of andere manier de stroom zo'n rare sprongen doen maken dat je kortsluiting krijgt en zekering springt? Prob met de spoel? Of Contact? We hebben trouwens een weerstand van 0.6 Ohm gemeten. Is dit voldoende? Zou je de relais er af kunnen halen en zelf herstellen? Of kan je deze apart bestellen en op de startmotor monteren? Of een gereviseerde?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Zoals gezegt er zit vocht in je startmotor, een schroevendraaier kan wat meer amperes aan dan je zekering, daarom brandt je zekering door. Vervanging van de startmotor is de oplossing.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ford monteurtje heeft vaker met dit bijltje gehakt en zal er niet naast zitten wat betreft zijn conclusie.
Dus, doe er je voordeel mee.

biebie (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor jullie beiden reactie!

Ik probeer te begrijpen hoe de startmotor nog kan werken als er vocht in is? Zou hij dan niet gewoon stuk moeten zijn of continu kortsluiting geven?
Hoe kan ie het eene moment perfect paar keer per dag aanslaan en dan weer niet? Kan ik de startmotor op zich testen/meten om er zeker van te zijn dat deze het probleem vormt?

Ergens anders heb ik dan weer gelezen op forum dat smeurie op zijn startrelais was gedrupt en daar storing had gegeven en dus stuk was. Vandaar ook mijn reactie dat het bij mi evengoed een mogelijkheid was. Ook hier, kan ik dat via test/meten uitsluiten, fordmonteurtje?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Officele oplossing Citroën, vervang startmotor ivm met vocht in de startmotor (staat niet bij hoe of wat) en vervang de zekering (F8) 20 amp zekering in de BSm door een 25amp zekering.


Ik denk (ik heb de desbetreffende startmotoren niet uitmekaar gehaald ivm met ruil onderdeel), dat er oxidatie op de spoelen zit, door het vocht en dan door bv nachtvorst er een hogere weerstand is = meer ampere = doorbranden zekering.

biebie (0), 14 jaar geleden

Ok, dit klinkt aannemelijk.

We gaan de starter en de relais er eens afhalen dit weekend.

Is dit gemakkelijk uit elkaar te halen om eens na te kijken en proper te maken?
Moet je op iets letten bij het opendoen. Veer of zo?
Kan het hiermee opgelost worden?

Voor een ruil moet ie er sowieso af want je moet de oude binnenbrengen voor je de andere mee krijgt.

rfbroek (0), 14 jaar geleden

[quote=fordmonteurtje].... en vervang de zekering (F8) 20 amp zekering in de BSm door een 25amp zekering....[/quote]
Dan zou ik eerst eens proberen er een 25 Ampere zekering in te zetten en zien hoe het dan gaat.

Misschien was die 20 Ampere wat krap bemeten, wat dan ook verklaart waarom hij maar af en toe springt.

Wellicht gaat de startmotor wat meer stroom trekken naarmate hij ouder wordt, en heeft Citroen daarom die modificatie voorgeschreven.

Startmotor en relais loshalen kan altijd nog.

Gr Ronald.

biebie (0), 14 jaar geleden

Wegens buikgriep is geklus aan auto niet doorgegaan. :-)

Schoonbroer heeft echter wat zitten opzoeken en is van mening dat starter en startrelais in orde moeten zijn. Hij wilt daarom deze niet vervangen en maar wenst een bypass te plaatsen. Dwz, rechtstreekse verbinding tussen accu en startrelais met een aparte relais en zekering ertussen.

Hoe zwaar zou die relais en zekering dan wel moeten zijn?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

aansturing loopt via de BSI-BSM en motor EBE

biebie (0), 14 jaar geleden

Fordmonteurtje, bedoel je dat de aansturing niet mogelijk is via dit systeem, ook al laat je de kabel van contactslot ook op de bypassrelais komen, omdat de electronica zoals bsi over de bse gaat?

Heb trouwens bij een winkel al ruilrelais gevonden en toen ik hem uitlegde wat er aan de hand was, geloofde hij niet dat starter kapot kon zijn. Dacht eerder een kabelprobleem.

Dat de besturing niet rechtstreeks via accu naar startrelais liep maar over de zekeringkast vond hij trouwens ook al raar. Iets van PSA groep?

Je lijkt trouwens te weten hoe het systeem juist werkt. Als je contact opzet, gaat er dan een signaal over multiplex naar de zekeringkast, die over relais F8 onder de motorkap van 15amp gaat, die dan rechstreeks de startrelais aandrijft? En wat ivm de relais die bij veel automaten aanwezig is en ook soms voor een gelijkaardige storing zorgt? Is die bij de C5 automaat ook aanwezig? Staat die mee op dezelfde F8? Hoe kan ik hem controleren?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

De BSM heeft een startsingaal nodig, om de aanvoerpomp permanent inteschakelen dit singaal haalt hij weg bij het contactslot.

Ps, ik blijf er bij dat het probleem in de startmotor zelf zit.

biebie (0), 14 jaar geleden

Wat bedoel je met aanvoerpomp? Dus als je bypass uitvoert heb je dat signaal niet en kan auto niet starten of rijden?
Is dit een nieuw systeem dat bv niet bij oudere VW wordt toegepast? (schoonbroer doet namelijk eigen onderhoud op Passat van 2001 en van moto's en kent niet veel van Citroen)

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

ik bedoelde de opvoerpomp, deze zit in de brandstoftank. Als je die bypass maakt, start hij wel maar slaat niet aan.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Waarom gaan zitten prutsen met omleggen van kabels en dergelijke?.
Ik zou het advies van Fordmonteurtje opvolgen,heeft veel met citroen gedaan,waarschijnlijk bij een citroen garage gewerkt als ik de antwoorden zo lees die hij geeft.
Als dat niet werkt kun je altijd nog verder kijken naar dat soort zaken.

biebie (0), 14 jaar geleden

Zit met dilemma. Een startmotor kost al gauw een 200euro. Als blijkt dat het dat toch niet is zijn dat kosten voor niets (en familiekwestie :-) ). Een bypass kost maar een relais en schoonbroer denkt dat alles ermee opgelost is. Grrrrrr.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote]waarschijnlijk bij een citroen garage gewerkt als ik de antwoorden zo lees die hij geeft.[/quote]
Ik heb er gewerkt, en tig cursussen van Citroën gevolgt. Functie was 2de monteur/diagnose technicus/ Reparatie technicus.

biebie (0), 14 jaar geleden

Verdict is gevallen.

Vanavond wou ik de auto naar de garage brengen om raam en accu (opnieuw) te laten herstellen en offerte voor starter te laten opmaken. Auto geeft echter geen kick. Zelfs niet met schroevendraaier. :shock:

Wegenwacht opnieuw laten komen. Truk met draad helpt ook al niet dus hamer en metalen staaf erop en na 5 min kloppen start ie eindelijk.

Noch wat nagebabbeld. Voor hem is het dus duidelijk de starter die vanbinnen vuil is geworden door het gedruppel van de oliesmeurie uit klep. Voor hem iets dat de garage had moeten zien en herstellen en dan was het nooit gebeurd. Dit terzijde. Die smeurie is beginnen te verkolen en heeft een koek gevormd dat uiteindelijk de starter blokkeert en zoveel energie nodig heeft dat relais springt. Dus geen bypass-gedoe nodig.

Nieuwe starter, eventjes langs de kassa, en dan kan hij er weer lang tegenaan! :smt193

Bedankt voor jullie expertise en commentaar! Speciaal voor fordmonteurtje of moet ik Citroënmonteurtje zeggen?
Wat is trouwens je mening over Citroen? Zijn ze nu echt gevoeliger dan bv een Duits merk of Ford? (volgens schoonbroer dus wel :-) )

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

laat ik het zo stellen, elk merk heeft z'n eigen problemen.

Dank voor de feedback, ennuh de kosten op je schoonbroer verhalen :D Startmotor was toch niet het probleem ?

biebie (0), 14 jaar geleden

Dat is wel zo diplomatiek. Wat is dan een zwak punt waar ik op moet letten bij mijn Citroen C5? Een verwittigd man is er dan 2 waard.

'Kweet het maar heb hem ook nooit geloofd. Maar is moeilijk te opperen als je zelf geen techneut bent en hij wel :-) .

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Druklager koppeling, veercilinders achter, oxidatie tussen remklauwen en draagarm (aluminium oxidatie). Wazige elektrische storingen, roest achterklep. Defecte bobine gallerijen, defecte rempedaalschakelaars, storingen aan het parkeersensoren systeem. Dit is een kleine greep aan mijn ervaringen van de C5. maar i kwerk in een garage dus zie meer ellende en kan dus een vertekend beeld geven

recentelijk problemen gehad met achterraam dat niet open ging van kofferdeksel, vervangen maar gaat niet open.

Ps, is een bekent probleem, is een reparatie set voor verkrijgbaar.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Vaak zie je bij de verschillende modellen dezelfde problemen,de dingen die je noemt komen idd meer dan gemiddeld voor.
Hoe je het ook wend of keert,elektronica blijft een zwak punt bij franse auto's en aangezien de elektronica steeds belangrijker word in een auto zullen de troubles toe gaan nemen.
En je kunt er helemaal op leeglopen en na duizenden euro's nog steeds problemen hebben.
Daarom begin ik niet meer aan een franse auto.
Dat ze lekker rijden is een feit,er is geen beter comfort dan een franse auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.