Citroën Jumpy: Jumpy 1.9 TD 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD

Kan iemand mij vertellen hoe je de krukas rond draai, dit inverband met het plaatsen van blokkeer pen in vliegwiel en nokkenas tandwiel ?

2e Hoelang gaat een waterpomp mee (ongeveer), de mijne staat nu op 150.000 en denk dat hij gaat lekken maar kan het niet duidelijk zien, wat zijn de indicaties.

Bij voorbaat Dank.

eerke

Geplaatst door eerke (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Jumpy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Eerke, draaien in de looprichting van de motor is de bedoeling. Je zegt blokkeerpen maar het is niet de bedoeling om dan de krukasbout los te draaien!!! Die waterpomp zondermeer vernieuwen. ook de wielen en spanners van distributie en multiv.riem. Ook op nieuwe koelvloeistof mag niet bezuinigd worden. G13 Succes.

eerke (0), 13 jaar geleden

Punt.. Dank voor je snelle reactie.

Maar ik bedoel hoe draai je de motor langzaam rond door de compressie gaat dit nogal zwaar om zo de blokkeer pennen er in te zetten .
Na montage van de riem moet je hem nogmaals 2 x ronddraaien, hoe moet je dit doen ?

Met andere merken doe ik het(ouderwetze) manier merken met verfstippen, maar met de blokkeer pen en bouten lijkt mij beter.

Sorry dat ik de vraag niet duidelijke heb gesteld.

Groet Eerke.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je niet eens een motor durft rond te draaien met de hand, of niet weet hoe dit moet, hoe komt het dan goed met het vervangen van een D-riem?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Fordofiel je mag/moet het eigen initiatief niet in de grond boren. Het gaat niet over remmen ! Groeten .

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Dat draaien gaat zeker zwaar ,maar daar gebruik je ook een grote sleutel voor . bv momentsleutel.

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Punt]Fordofiel je mag/moet het eigen initiatief niet in de grond boren. Het gaat niet over remmen ! Groeten .[/quote]
Rustig Punt...je moet een ander ook niet afkatten.


mvg, Hans
moderator problemcar

asx (0) PRO, 13 jaar geleden

kan ook heel simplel een voorwieltje van de grond auto, in versnelling en op de handrem en met het wiel draaien
als je de distibutiekap gedemonteerd heb een bout in het gat van het nokkenas tandwiel steken, het gat in de kop zit denk ik op 4 uur, zo heb je ongeveer de positie waarbij je de pen achter de starter in het vliegwiel kan steken
ook pomp met bout blokeren
met aftekenen kan er met deze motoren ook niet veel fout gaan, maar met de pennen ben je zeker
als de riem vervangen moet worden vervang ik bij deze motoren altijd de waterpomp, beginnen kort daarna toch te lekken
dit lekken is gemakkelijk te zien als de kap gedemonteerd is, meestal ook fling aangebloemd

eerke (0), 13 jaar geleden

Oke

De gegevens van asx ga ik mee aan de slag in grote lijnen heb ik het de vorige keer ook zo gedaan, maar dacht dat de (Professionals) nog wat tips konden geven aan een amateur vandaar.

Om aan de krukas moer de motor rond te draaien schrikt mij toch af om dat er dan toch enorme kracht op komt te staan en ben bang dat het afbreekt, en dan ben ik de klos.

Zijn er die nog wat meer TIPS betreffende 1.9.TD kunnen geven heel graag . Bijvoorbeeld waar je speciaal op moet letten.. Voor de rest vindt het een prima motor.

Ik bedank allen voor jullie aandacht, Groet Eerke

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Punt]Fordofiel je mag/moet het eigen initiatief niet in de grond boren. Het gaat niet over remmen ! Groeten .[/quote]
nee, maar als je het verkeert doet, dan is de schade vele malen duurder dan laten doen...

asx (0) PRO, 13 jaar geleden

inderdaad, maar dat is met alles zo
100€ besparen met een risico van duizenden euro's schade

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.