Citroën Berlingo: Kan oorzaak( tik) in motorblok niet vinden.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9d

Ik heb 2 week geleden een berlingo gekocht met een tik in de motor.(Een hard nagelend geluid , auto kon niet harder als 60/70km (waarschijnlijk in noodloop)
Vorige eigenaar vertelde dat het de brandstofpomp was, die kapot was.
Ik ben met de auto rustig naar huis gereden na een paar km sloeg de motor af en kreeg de auto niet meer aan.

De volgende dag heb ik gelijk een andere pomp gemonteerd (Een goeie pomp met dezelfde nr's)

toen ik de auto wou starten ging de motor zwaar in het rond (startkabels erbij voor meer stroom) nog steeds heel zwaar in het rond, 1 of 2x begon de auto wat te pruttelen maar kon gelijk horen dat de tik er nog in zat. (Startmotor overdreven heet.

Ik heb daarna de kop eraf gehaald of daar iets te zien was. (Zuigerwanden/zuigers/kleppen allemaal in orde)

Daarna carter pan gedemonteerd en de drijfstang lagers eruit gehaald (1 complete lager was bijna helemaal versleten de rest was ook licht beschadigd (groeven/krassen etc..)

Volgende dag nieuwe lagers gemonteerd (goed schoongemaakt)
Alles weer gemonteerd, nieuwe koppaking etc..)
Nieuwe olie.

Nog steeds hetzelfde resultaat (motor zwaar in het rond/ en springt niet aan.

Vandaag ook maar de krukaslagers bekeken, er zaten 2 tussen die beschadigd waren (dikke groeven) de rest licht beschadigd.

Morgen zal ik die lagers ook vervangen , maar heb niet echt het idee dat dit het probleem is.


De drijfstangen zien er trouwens nog goed uit.!!

Het liefst wil ik de motor nog niet vervangen!!!

Iemand anders een idee wat het nog meer zou kunnen zijn/ of die het bekend voorkomt ? of wat ik nog meer zou kunnen bekijken ?

partner 1.9

Geplaatst door partner 1.9 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Hoe zagen de kruktappen er uit . Lagerschalen vervangen die versleten zijn gaat niet zonder de krukas te laten slijpen. Je haalt je veel werk op de hals en is gedoemd te mislukken . Lagerspeling is ook te zien omdat de zuiger de kop raakt.
Zat/zit er geen benzine bij de dieselbrandstof? Hoe is het met de zuigers gesteld ?
Gebruikt motortje scoren lijkt mij op zijn plaats .

Succes.

kaleido 1 (1680) PRO, 10 jaar geleden

Geen geld meer aan uitgeven , andere motor , liefst uit een lopende auto , kun je horen wat je koopt.
Pistonpenlager / kantelende zuiger / nokkenaslager enz.

harry4203 (465) PRO, 10 jaar geleden

mee eens, maar zit de nokkenas niet vast of zo door gebrekkige smering? (of nokkenas gebroken).

andreas08 (0) PRO, 10 jaar geleden

zoals harry4203 al probeerde te vertellen
een uitgelopen lager heeft een oorzaak
meestal is een tekort aan oliedruk de oorzaak
waarbij je naar de pomp en filter in carter moet gaan kijken
zo niet dan gaan de nieuwe lagers er weer aan

firedriver (60), 10 jaar geleden

Had het meegemaakt met een Alfa 166, oorzaak: aangekoekte hoofdoliefilter, slecht onderhoud en dan krijg je zulke problemen na verloop van tijd.
Dus partner 1.9, een andere krukas of volledige motor, alleen door het vervangen van zijn schaaltjes zal je weer na een korte tijd aan de kant staan, een kleine speling van een haartje is genoeg, geharte laag op de krukas is beschadigd.
Als je een tweedehandse krukas moest vinden zal je er niet duur vanaf komen.
Gr.

partner 1.9 (0), 10 jaar geleden

Ik heb de krukaslagers er toch maar ingezet en ze zijn geslepen vooraf idd.
Maarja het zal zoeizo een oorzaak hebben gehad, olie te kort waarschijnlijk.

Ik heb alles maar weer in elkaar gezet en hij loopt nu wel redelijk goed.

Ik rijd hem gewoon af. Ga in de loop van de tijd wel opzoek naar 1 met schade die wel te horen lopen is natuurlijk. (daar de blok dan maar uit)

Maar heb weer genoeg geleerd (en daar ging het ook een beetje om)

Auto met een tik is voor inkoop niet altijd duur, dus dat scheelt.

bedankt voor de info en het meedenken.

Met vr gr

firedriver (60), 10 jaar geleden

Maar hopen dat je motor blijft draaien.
Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.