Citroën Berlingo: 1600HDI turbo-probleem

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1600hdi

Kennissen van mij hebben een defekte turbo op hun Berlingo met 1600HDI. De auto is van 2009 en heeft zo'n 120 000km op de teller. Nu heb ik daarop al info gezocht en navraag gedaan en dit blijkt dus geen onbekend probleem op deze motoren met hun turbo. De oorzaak ligt aan een gebrekkige smering door verstopt geraakte filters en/of zeven zo te horen. Nu zouden die kennissen graag een nieuwe auto aankopen en daarbij overwegen ze een nieuwere versie van de Berlingo maar zijn dus ongerust over de vraag of ze bij het bereiken van hetzelfde aantal km niet met hetzelfde probleem zullen geconfronteerd worden. Daarom mijn vraag of er onder jullie zijn (en ik reken hierbij op monteurs en professionelen die vertrouwd zijn met de 'PSA'-fabrikaten) die weten of men intussen een afdoende aanpassing heeft gedaan aan deze motoren om dit euvel te vermijden?

pantah

Geplaatst door pantah (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de oorzaak bekend is is de oplossing nabij zou ik zeggen.. Elke diesel heeft tegenwoordig een turbo..En bij veel merken wordt het zelfde merk turbo toegepast..Dus een bepaald merk wel of niet aanschaffen om te voorkomen dat de turbo voortijdig defect gaat gaat niet op...
Ik zou bij de aanschaf vooral letten op de garantie voorwaarden en de termijnen. Maar zelfs daarin zijn de verschillen niet meer zo groot. Een vertrouwde dealer, welke op tijd de juiste adviezen geeft met bv de betrekking tot smeerolie kwaliteit en verversingstermijnen is voor een leek nog steeds heel belangrijk...Natuurlijk moeten die asdviezen opgevolgd worden..

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Ge eens winkelen bij andere merken.
Persoonlijk vind ik de onderhoudskosten aan franse auto's gewoon te hoog.
De talloze elektrische storingen en irritante kwaaltjes en zaken die maar niet naar behoren opgelost worden zouden mij een doorn in het oog zijn.
Maar ja,als het rijd is het een fijne kar.
En als je een type auto vind,internet is een perfect medium om de gebruikersreviews van modellen en merken te bekijken.
Voor de aanschaf van een tv van 500 euro struinen we heel internet af,maar voor de aankoop van een auto van 25.000 euro vertrouwen we nog steeds op de blauwe ogen van de verkopende partij.
Dus,bezint eer ge begint,merk en model intypen op google en er gaat een wereld aan info open.
Ach Cor,die auto's in nederland hebben al zo'n luizenleventje,altijd op km naar de garage en elke week de spons eroverheen en nog heb je een bak ellende voor de deur staan.
Ik ben netjes op mijn auto,maar ben ook geen autist ermee.
Maar ik rij al jaren geen europese auto's meer,mede door de in mijn ogen absurde onderhoudskosten en zaken die kapot gingen die er nog geen halve ton op hadden staan.
En ik was altijd de eerste met deze problemen.

pantah (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoorden, maar ik had gehoopt op enige feedback van iemand die Citroën of Peugeot verdeelt en die het antwoord kan geven of dat probleem op de nieuwere generatie van die motoren al dan niet is aangepakt.

De mensen in kwestie vertrouwen er op dat ik hun goede raad kan geven, maar het is tegenwoordig inderdaad koffiedik kijken hoe betrouwbaar een motor is. Je kan dan wel reviews en zo opzoeken... hoe betrouwbaar zijn die dan? De ene is fanatiek over 'zijn merk' en wil er geen kwaad woord over kwijt, de ander zal dan een merk verwensen omdat hij 'teveel lekke banden heeft gehad', manier van spreken. Bovendien kan je al geen beoordeling verwachten op een auto die nog maar pas is op de markt gebracht bijvoorbeeld, enkel een rij-indruk.

Cor: ik geef je geen ongelijk dat veel automerken hetzelfde merk van turbo gebruiken, maar hoe die diverse merken die turbo van afdoende smering voorzien, is een andere zaak en daar zat hier blijkbaar het probleem. 'Google' er maar eens op na en je zal merken dat deze mensen niet de enige zijn met dit probleem op hun PSA 1600 HDI motor bij een vergelijkbaar aantal km.

Primera: jou geef ik ook geen ongelijk dat Europese wagens vaak onderhevig zijn aan diverse problemen, maar welke merken hebben dat tegenwoordig niet? Zelfs merken uit regio's van de rijzende zon zijn tegenwoordig niet altijd onberispelijk.

harry4203 (465) PRO, 10 jaar geleden

de levensduur van deze motoren/turbo's is erg afhankelijk van rijstijl en regelmatig en juist onderhoud. kom ze kapot tegen met 80000km erop, maar net zo goed met 4 ton probleemloze kilometers. is de auto overigens niet onder garantie/grotendeels coulance gerepareerd?

pantah (0), 10 jaar geleden

Nee, tot nu toe is er niks verder gebeurd met de auto. Er is natuurlijk wel geïnformeerd geweest bij een Citroën-garage waar een bestek werd opgemaakt van 1950 euro. Ik kan me voorstellen dat ze daarbij een totaal nieuwe turbo in rekening hebben gebracht, maar als gezin met twee kinderen, een hypotheek als derde kind, is dit toch serieus slikken. In hoeverre de huidige 'mijn showroom moet tenminste drie keer zo groot zijn als mijn werkplaats en de klant helpt dit mede bekostigen'-cultuur daarin een rol speelt, wil ik nu nog in het midden laten. Onderhoudsintervallen zijn telkens precies op tijd gebeurd trouwens. Van enige garantie is door de garagist niks geopperd geweest. De auto is nu zo'n 4 jaar oud, dacht ik. Ik heb ook geen weet van hoe de PSA-groep omgaat met garantiegevallen, maar ik kan me voorstellen dat een dergelijke (lijkt mij als technieker toch) constructiefout maar al te graag wordt weggemoffeld.

harry4203 (465) PRO, 10 jaar geleden

is het een dealeronderhouden houden? zo ja, dan zou ik iig aanspraak maken op garantie/coulance.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Tja,coulance met 120.000km op de klok.
Ja je kunt het proberen.
Velen zijn je met dit type motor voor gegaan.
Misschien is er nog wat te regelen.
Maar in principe is dat al gedaan:uitkomst 1950 euro.

andreas08 (0) PRO, 10 jaar geleden

hier zijn mededelingen over dit onderwerp van defecte turbo

hierbij dient gecontroleerd te worden de opbrengst van de oliepomp
het filter in carter en carterpan vervangen en filter in leiding vervangen
en controleer hierbij of de verstuivers nog wel goed afdichten

de nieuwe e hdi,s zijn nog niet veel problemen bekend

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Ja Andreas,dat is een mededeling,maar is er nog een vorm van coulance bij dit probleem.
Hoe je het ook wend of keert,het probleem staat niet op zich,dus mag je concluderen dat het een constructiefout is.
Deze motor word ook gemonteerd in verschillende ford modellen,daar hoorde ik van een bevriende monteur dat ze daar al niet eens tot reparatie overgingen.
Daar word gewoon een nieuwe motor gemonteerd met bijbehorende kosten,ze hadden slecht ervaringen met reparatie temeer omdat het hele motorblok vol met gruis zat wat weer leidde tot vastlopers korte tijd na reparatie.

rowley (0), 10 jaar geleden

die hoge herstellingsprijs is omdat men dikwijls ook de intercooler en darmen mee vervangt, omdat die KAN beschadigd zijn of olie gepakt hebben door kapotte turbo... meestal kost een turbo iets van een 600-1000€ en werkuren zal een 500 zijn max denk ik
bij de 1.9 TDI(105 pk) motoren van VW gaan deze al kapot op 60-80.000km turbo is en zal altijd een zwakte blijven op elke motor trouwens de 1.4 HDis heb ik zelf eentje gehad in een ford ( is psa motor) met 260.000 km en 1e turbo :) die wagen is nu ingeruilt voor een berlingo 1.6 HDi

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat een turbo een technisch hoogstandje is zal niemand kunnen ontkennen.. bv 260.000 km op een klein dieseltje, is daar een voorbeeld van.

Het komt nog regelmatig voor dat er een loopje wordt genomen met de fabrieks voorschriften..

Vooral met de kwaliteit van de smeerolie en de verversingstermijn ervan wordt de hand gelicht.

Logisch dat de fabrikant of de dealer terughoudend is met garantie (coulance) vergoedingen...

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Mensen, we dwalen af.
De vraag van de TS is of er intussen aanpassingen cq. verbeteringen zijn aangebracht bij dit type motoren.
En voor zover nog niet bekend: over geld/kosten wordt hier op de site normaliter niet gediscussieerd. Er zijn teveel verschillende omstandigheden mogelijk waardoor een vergelijk niet zinvol is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.