close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara: knal bij het starten Picasso

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Een klein jaar terug kwam er bij het starten een forse knal, en bleek het inlaatspruitstuk ontploft te zijn en lag in delen onder de auto.

Dit is toen gemaakt.

Nu hebben we het in de laatste paar weken tot 2 keer toe gehad dat er bij het starten weer diezelfde knal was.

De eerste keer is de anwb er weer bij geweest. Deze kon de auto wel gewoon starten. We zijn vervolgens naar de garage gereden, die niets raars kon vinden. Ook de computer is uitgelezen, hier kwam niets uit naar voren.

Nu gebeurde het vanochtend weer. Hij gaat bu binnenkort weer naar de garage. maar deze gaven al aan dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg. Zeker bij een benzine auto.

Is er iemand die dit herkend?

Geplaatst door

Petra76 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Start je op de juiste wijze dus GEEN gas geven tijdens het starten. Ik heb dit al vaker meegemaakt dat daardoor het inlaatspruitstuk uit elkaar ploft.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

Nee, we geven beide absoluut geen gas bij het starten.

Petra76 0

17 jaar

een lekkende injector zou goed kunnen.
als de motor stil staat lekt er brandstof in je inlaatspruitstuk zodra je start explodeerd het en hoor je een knal.
in de nieuwe inlaatspruitstukken zit een speciale klep met een veer zodat de druk weg kan en niet meer het hele spruitstuk ontploft!
oplossing injectors laten testen en evt reinigen of vervangen
gr.Jan

kalejanus 0

17 jaar

Als het klopt dat er brandstof in het inlaatspruitstuk zou komen, waar komt dan de bron van ontsteking vandaan?

Dat zou dan een vonk o.i.d. moeten zijn, dus ik denk eerder een probleem met het ontstekingstijdstip of een lekkende inlaatklep.

Groetjes Ronald.

rfbroek 0

17 jaar

[quote=kalejanus]in de nieuwe inlaatspruitstukken zit een speciale klep met een veer zodat de druk weg kan en niet meer het hele spruitstuk ontploft!
gr.Jan[/quote]
Dat zou in ieder geval uitleg geven aan het feit dat hij nu alleen nog maar een knal geeft, maar de boel niet ontploft. De eerste keer lagen de brokstukken onder de auto.

We nemen jullie antwoorden in ieder geval mee als over twee weken de auto naar de garage gaat. Kunnen ze hopelijk de speld wat eerder vinden in de hooiberg.

Want nu houden we ons hart vast bij het starten....

Maar mocht iemand nog een tip hebben, we houden ons graaaaag aanbevolen!!!!!

Petra76 0

17 jaar

ik ga met ronald mee....

Zit de juiste olie erin, zijn deze motoren gevoelig voor i.v.m de klepspeling.
Is de olie te dik dan sluit de inlaatklep niet helemaal goed waardoor dit fenomeen optreed.
Of de auto heeft op lpg gereden en heeft een verbrande klep.
Deze motor zit ook in de peugeot 306 en 406 van die bouwjaren.
Ik weet niet zo gauw welke dikte maar dat weten ongetwijfeld andere op de site wel.
Is de auto in onderhoud bij de dealer of een universeel?.

primera p11 0

17 jaar

5w40 schrijft cirtroen voor

kalejanus 0

17 jaar

Precies, en als je er bijv 10 w40 ingooit kan dit al optreden.

primera p11 0

17 jaar

[quote=primera p11]Zit de juiste olie erin, zijn deze motoren gevoelig voor i.v.m de klepspeling.
Is de olie te dik dan sluit de inlaatklep niet helemaal goed waardoor dit fenomeen optreed.
Of de auto heeft op lpg gereden en heeft een verbrande klep.
Deze motor zit ook in de peugeot 306 en 406 van die bouwjaren.
Ik weet niet zo gauw welke dikte maar dat weten ongetwijfeld andere op de site wel.
Is de auto in onderhoud bij de dealer of een universeel?.[/quote]
Of de olie te dik is? Ik zou het echte niet weten. Kan ik dat ergens terugvinden of bemerken?
De auto heeft (bij mijn weten) niet op LPG gereden. Wij zijn de tweede eigenaar, hoe zou ik dat eventueel kunnen achterhalen?
Wij gaan nu met de auto naar een citroen dealer, maar hij is bij een universele garage gekocht door ons. Daar is hij ook heen geweest toen het inlaatspruitstuk geexplodeerd was. Helaas zit deze aan de andere kant van de stad. Daarna zijn we naar een andere garage geweest dichterbij.
Beide garages konden geen oorzaak van de klap achterhalen.

Aangezien de klap nu dus weer voorgekomen is, gaan we naar een citroen dealer. In de hoop dat zij het probleem misschien al kenden. Deze gaf dus al aan, dat het zoeken naar een speld werd. Maar ik hoop van harte dat met jullie antwoorden voor hen het probleem al wat meer te lokaliseren is.

Petra76 0

17 jaar

Ik heb even in de geschiedenis van de site gezocht. maar alles wat ik met inlaatspruitstuk of backfire vind heeft te maken met auto's die oa op lpg rijden.

Dat vind ik wel apart....

Petra76 0

17 jaar

Het is idd een kwaal die je veel bij autos op lpg vind.
Hangt er een onderhoudskaartje aan het stuur ergens of aan een stengel?.
Daar kun je vaak op vinden waar de auto mee afgevuld is kwa olie.
Hoeveel heeft de auto gereden?.

primera p11 0

17 jaar

zo uit mijn hoofd zeg ik iets van 130.000
Straks meteen even oip het kaartje kijken....

Petra76 0

17 jaar

blijkt bijna 140.000 te zijn, maar kan niets vinden over de olie die erin zou zitten..

Petra76 0

17 jaar

Ik zou vragen bij de garage wat ze er in gedaan hebben en bij twijfel de olie verversen en eventueel spoelen en dan 5w40 erin.
Daar zou ik mee beginnen en mocht de goede olie erin zitten dan zou ik een cilinderlektest laten doen en daarna checken of er niet een verstuiver lekt.
Je hebt dit probleem alleen bij een koude motor?.

primera p11 0

17 jaar

Ja, het is alleen maar bij het starten van een koude motor

Petra76 0

17 jaar

Dan olie checken, als dat het niet is de injectors laten nakijken en eventueel een cilinderlektest laten doen.

primera p11 0

17 jaar

Morgen gaat de auto naar de garage. Deze pagina is uitgeprint, en wordt meegenomen.

Bij het uitmesten van de auto kwamen we het kaartje nog tegen van de olie...

En (bijna helaas) het is de juiste olie.... 5W40

Petra76 0

17 jaar

Ik werd net gebeld door de garage, ze stellen voor om er eenmalig 5W30 olie in te doen. als eerste test, en mocht het dan nog voorkomen, om dan alle testen te doen.

Is dit redelijk?

Petra76 0

17 jaar

Ja, dat lijkt me redelijk.

primera p11 0

17 jaar

Auto staat ondertussen weer voor de deur, en nu gaan we het afwachten....

Monteur was wel blij met de opties hier genoemd..

Petra76 0

17 jaar

het is ook een aantal keren voorgekomen bij picasso`s (ook vrij nieuwe) maar ook bij auto`s die niet voorzien waren van een lpg istalatie , ik weet niet precies meer wat de oorzaak hiervan was maar weet dat de picasso`s in ieder geval nieuwe software kregen .
werkte destijds bij een citroen dealer in het magazijn en er zijn een aantal spruitstukken vervangen toen door dit probleem. een citroen dealer zou hier dus meer van moeten kunnen vertellen

sasso25 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.