auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Xsara Break 2000: Koeling

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 65

Radiateur , thermostaat, temp sensor en de sensor die de radiateurfan inschakelt , zijn vernieuwd. Er kwam geen overmatig vuile vloeistof uit en er is na vullen en ontluchten geen lekkage te vinden. Toch stijgt de temperatuur bij geringe belasting naar ruim 100 graden. De naald schommelt een beetje. Uiteraard met enige regelmaat de ontluchting bij de thermostaat en die bij de kachel losgedraaid maar er komt vrijwel geen lucht meer uit. Aan de motor is (nog) niet te merken dat die oververhit raakt.
De motor loopt op LPG en heeft zo'n 345.00km gedraaid.
De distributie is tijdig vernieuwd en er staat ook een nieuwe pomp op die rekening. Kan de waterpomp misschien tòch de oorzaak zijn? Een pomp die bijvoorbeeld wèl in rekening is gebracht maar niet gemonteerd werd? Of bijvoorbeeld een pomp met een kunststof schoepenrad dat los is gaan zitten? Is er misschien een modificatie geweest met betrekking tot die pomp?
Of moet ik de meter wantrouwen? Mogelijk werkt de stabilisering van die meter niet goed?
Het begint nu wel een 'Problem-car' te worden!

Geplaatst door

Hempie1 (140)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Worden de slangen wel hard of blijven ze zacht.

@kaleido
Radiateur slangen zijn gevuld maar aan de aanwijzing van Punt heb ik eerlijk gezegd niet gedacht!

Hempie1 140

4 jaar

De waterleiding naar de gasverdamper ook ontlucht ? Je kunt ook de temperatuur meten met een infrarood meter . Kan je zien of de motor echt wel zo heet is . Een kokende motor is duidelijk te horen !
Bij een druk van een Bar kookt water pas bij 120 gr.
Succes.

Punt 65
badge

4 jaar

@Punt
Dat heb ik over het hoofd gezien, dom van mij!

Hempie1 140

4 jaar

@kaleido
Radiateur slangen zijn gevuld maar aan de aanwijzing van Punt heb ik eerlijk gezegd niet gedacht!
@Punt
Zoals gezegd, dat heb ik over het hoofd gezien, dom van mij!

Wordt vervolgd

Hempie1 140

4 jaar

Mijn vraag heft een onderliggende gedachte , als je dop op je vloeistoftank niet goed afsluit , bouwt het systeem geen druk op , en zal je temperatuur hoger zijn dan bij een systeem dat onder druk staat.

Dank voor je toelichting, ik dacht inderdaad dat je gebrek aan vloeistof in de bovenste slang bedoelde maar dat is dus niet zo.
De dop zit in elk geval goed dicht maar afgezien daarvan ben ik het niet met je stelling eens.
Druk opbouwen is geen doel maar een middel. De temperatuur wordt niet hoger omdàt het systeem onder druk staat, nee, de temperatuur (van het koelwater) kàn onder druk hoger worden omdat het kookpunt wordt verhoogd. zonder dat het koelwater gaat koken.

Hempie1 140

4 jaar

Stel dat de pompwaaier niet zou draaien dan kookt de motor al met 5 minuten omdat er geen circulatie is.
Wat was de reden om al die onderdelen te wisselen ?
Verder zou ik ,om op zeker te spelen , een lektest laten doen op het koelsysteem om er zeker van te zijn dat de koppakking niet lekt . Na zoveel km kan dat zomaar het geval zijn.

Vr . Groet.

Punt 65
badge

4 jaar

Dankjewel Punt,
Ik heb de auto niet steeds tot mijn beschikking dus is het lastig om het goed uit te pluizen. De steeds terugkerende temp verschillen waren reden voor de eigenaar om, in overleg met mij, de temp sensor en, als je tòch bezig bent en vanwege de lage kostprijs, de thermoschakelaar van de fans te vervangen. Daarbij ging ik ervan uit dat er geen lucht in het systeem aanwezig was. Dat hielp niet en toen hebben we maar besloten om de radiateur te vernieuwen maar het was een wanhoopsdaad die uiteindelijk niets oploste. De enige zekerheid die ik nu heb is dat het niet aan de radiateur ligt! Het geduvel met die meter blijft maar doorgaan terwijl de motor geen tekenen van overmatige verhitting vertoont. Om alles uit te sluiten zal ik stapsgewijs elk onderdeel moeten vervangen. De pomp is de laatste in de reeks, nog afgezien van de meter natuurlijk! Ik zag onlangs 'n foto van een VW-pomp met een waaier die vol zat met kunststof schilfers. De koeling functioneerde nog wel maar de temp nam toe bij belasting. De symptomen lijken hetzelfde. Later bleek dat de schilfers een soort wokkels waren die in de kachelradiateur zaten om de circulatie en dus de warmteafgifte te bevorderen. Ze waren losgekomen en frusteerden de werking van de pomp. Dat bracht mij op het idee om de pomp van de Xsara te verdenken.
Maar eerst ga ik me nog eens concentreren op de ontluchting.
Met vriendelijke Groet,
Hempie1

Hempie1 140

4 jaar

Koelprobleem is inmiddels opgelost, een uitgebreide testrit wees uit dat de indicatie van de meter juist blijkt te zijn maar dat die leidde tot zorgen bij de bestuurder. Zodra de auto moet presteren loopt de temperatuur op (en dat is natuurlijk altijd zo, ook al wordt dat niet steeds getoond) maar uiteindelijk bleek die niet boven 100gr. te komen en bij snelheidsverlaging daalde de temp dan weer tot 90gr. Over het algemeen bleek de temp stabiel en de motor toonde ook geen tekenen van oververhitting. De olie is zuiver en de koelvloeistof ook. Geen overdruk in het koelsysteem of in het carter.
De meeste meters zijn gestabiliseerd op 90gr. Deze geeft meer informatie dan we gewend zijn.
Inmiddels blijkt de accu erg slecht te zijn en mogelijk geeft dat storingen in het motormanagement. Een nieuwe accu brengt zal dat uitwijzen

Hempie1 140

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.