Citroën Xsara 19D Break (met airco): stuurpomp doet raar

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900D

daar kan een slotje op

fryslan3447

Geplaatst door fryslan3447 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

begin eerst eens met het peil van de stuur olie tecontroleren voor het zelfde geld staat deze telaag.

groetjes jan.

fryslan3447 (0), 16 jaar geleden

Hoi Jan olie pijl is oke en er is ook geen lek.
Groet Fred.

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

nou fred dan zul je moeten luisteren.
laat iemand aan het stuur draaien zodat je je handen vrij hebt om dat tedoen.
en kijk dan of het van de pomp komt of dat het wat anders is.
zit er trouwens geen vrijloop poeli op de dynamo want als die er op zit en stuk is dan kun je ook een klapper geluid horen.
dsit zijn dus de eerste zaken waar je nu naar moet kijken.

groetjes jan.

fryslan3447 (0), 16 jaar geleden

Hoi Jan hoe kom ik er achter dat er een vrijloop op zit
wat aan het stuur draaien betreft dat maakt niets uit het geluid blijft gelijk
maar wat ik raar vindt dat het geratel met gas geven weg is hij doet het alleen
als de motor stationair loopt Groet Fred.

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

nou fred om teweten of je zo n vrijloop hebt zul je moeten kijken hoe hij eruit ziet of je moet de riem eraf halen en dan de poeli in je hand nemen en draai beweging maken en snel stooppen als de vrijloop goed is draait de dynamo nog effe door zo niet dan is hij stuk.
het kan ook in de pomp zelf zitten maar dat is hiervandaan moeilijk tebeoordelen dat zul je moet horen .
laat anders eens een monteur naar dat geluid luisteren.

groetjes jan.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

9 van de 10 x de trillingsdemper van de multieriem naar de philistijnen! deze trillingsdemper zit rechts van de stuurpomp als van voren kijkt..
gaan als warme broodjes bij de peug en citrus over de magazijn balie...kosten rond de 7 tientjes..

de onderste bus van deze trillingsdemper is uitgesleten waardoor hij de trillings van de multieriem niet meer opvangt...met als gevolg een resionerende(indd net alsof er een stuk hard plastic los zit) multieriem vooral bij stationair en lage toeren..

fryslan3447 (0), 16 jaar geleden

Beste Arie isde demper makkelijk tevervangen? of moet in een garage gebeuren
zoja wat gaat dat ongeveer kosten?

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

de multieriem van de spanning af, dan is het wel te doen...de onderste bout kun je wel slecht bij.
de spanning haal je er af met de onderste spanrol..je moet wat plasticbrul demonteren bij het rechtervoorwiel dan kun je bij deze spanrol..ook zal het wiel er af moeten.. vaak is het het geluid even te onderdrukken door de riem iets strakker te zetten...maar TE strak is ook weer niet goed.

de trillingsdemper zit rond de 7 tientjes bij de dealer...reken voor montage eens anderhalf uur door een monteur..

p.s het is heel makkelijk te controleren als deze trillingsdemper het doet...laat iemand iets gas geven bij stationaire motor,net zoveel dat het geluid hoorbaar is. en jij gaat bij de multieriem kijken..zodra het geluid optreedt gaat de multieriem slingeren..

fryslan3447 (0), 16 jaar geleden

Adrie bedankt voor de uitleg maar kan het veel kwaad om zo nog even door terijden
ik moet er toch maar van afzien om het zelf tedoen is er mischien een monteur in Friesland die dit klusje voor mij kan doen.
Groet Fred.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

in feite kan het niet veel kwaad om nog ff zo door te rijden...het is enkel een vrij irritant gebrom..je kan de riem iets strakker zetten, wil nog weleens zorgen dat ie iets stiller wordt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.