auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C3: Koeling ontluchten

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Ik heb na het vervangen van de koppakking erg veel problemen het koelsysteem te ontluchten. Is daar een speciale manier voor bij deze citroen? Ik heb meerdere malen de temperatuursensor verwijderd om lucht te laten ontsnappen en de kachel ontlucht met de nippel maar de motor draait binnen no-time weer in het rode qua temperatuur. De kachel wordt wel warm (kachelslangen zijn beet te pakken) . Wat kan ik meer doen?

Alvast bedankt

Geplaatst door

Martin Akema (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb nu een nippel op de sensoraansluiting gemaakt met een slang en een trechter om daar met draaiende motor lucht te laten ontsnappen en vloeistof bij te vullen maar de motor blijft heet draaien.

Martin Akema 0

14 jaar

Bij Peugeot hebben ze hiervoor een vulbeker die je op het expansievat zet. (je kunt hiervoor een petfles gebruiken) Deze moet je geheel gevuld houden tijdens het ontuchten. (totdat de vloiestof zonder luchtbellen door het ontluchtingsnippel naar buiten stroomt)

Treb 0

14 jaar

heb waterpomp gecontroleerd;en waarom heb je koppakking verv??

bis50 0

14 jaar

Waterpomp heb ik gister uit voorzorg vervangen maar maakt niets uit. Pakking is vervangen omdat de motor duidelijk een "lekke kop" had en is ook te zien op de pakking dat hij lekte naar een koelkanaal bij cilinder 1. Kop is afgeperst en gevlakt, koppaking vernieuwd, bouten nieuw, thermostaat, waterpomp, temp.sensor nieuw maar hij blijft warm draaien. Gister na het vervangen van de waterpomp proefgereden en de c3 bleef tijdens het rijden (15 a 20 minuten) keurig op temperatuur (3 lampjes op de meter) . Ik kom thuis met de auto nog draaiend, loop 3 tellen bij de auto weg, kom terug en hij geeft weer 6 lampjes aan en alarm. Ik ga vanavond weer verder met de c3, checken of er ergens stiekem nog lucht zit.

Martin Akema 0

14 jaar

Er zit een ontluchtings nippel bij het thermostaat huis om deze te kunnen zien moet je het luchtfilterhuis weg halen.
Aan de zijkant moet je dan even zoeken naar een koperen boutje (inbus) boutje hoeft er niet helemaal uit ver genoeg zo dat het water er uit kan stromen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Draait de koelventilator wel ?

Apache 0
badge

14 jaar

Nog even voor de duidelijkheid: het doel van die vulbeker is dat de vloeistof dáár het hoogste niveau heeft.

Treb 0

14 jaar

Gister de motor ongeveer 45 minuten laten draaien zowel stationair als onder deellast (2500 toeren). De temp meter komt dan niet boven 3 lampjes. Ik heb de ontluchtings nippels, op het huis van de temp. sensor en op de kachelslang geopend maar er zat geen lucht in zowel koud als warm. Met een infrarood tempmeter alles in de gaten gehouden maar dan gaat alles natuurlijk goed. De fan draait af en toe om bij de koelen. Ga zo wel proefrijden. Ik heb nog wel een vraagje: welk onderdeel in de auto regelt de watertemp meter en de aansturing van de fan? De BSI???? Misschien feakt de tempmeter wel dat de boel warm draait. Het is maar een bedenksel......

@ treb: Het resevoir zit al boven alles qua niveau. Het zou het vullen wel kunnen versnellen lijkt mij maar niet kunnen helpen met ontluchten.

Martin Akema 0

14 jaar

hoe is het met radiateur gesteld zit die verstopt....???


mvg bis

bis50 0

14 jaar

Ik heb, samen met m'n collega's (dank daarvoor), het probleem gevonden!!! In de kop zit ook nog een sckakelaar die enkel schakelt bij 120 graden(wordt omschreven als controlelampschakelaar). Een soort hulp schakelaar die in geval van een te hete kop schakelt om de koelvin vol aan te zetten en in het dashboard alle temp. lampjes te verlichten. Die schakelaar had storing en schakelde in sommige gevallen veel te snel dus paniek al om..... om niks.

Bedankt voor het meedenken

Martin Akema 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.