De koelventilator van de radiateur springt niet aan wanneer de temperatuur te hoog wordt. Vervelend bij dit weer en in de file.
Alle zekeringen voorzover ik ze kan vinden zijn goed. Vlak naast de ventilator op de radiateur zit nog een rond zwart kastje en daar zit een relais in, die de ventilator in zou moeten schakelen. Dit relais is goed. Op de draad er naar toe staat echter geen spanning. Het betreft een dikke rode draad en gaat in de kabelboom de auto in en kan die nergens terugvinden. Kan op de radiateur verder geen sensor vinden o.i.d.. Dus ik denk dat de ventilator door de computer aangezet moet worden. De temperatuur meting is goed.
Mijn vraag: Bij welke temperatuur zou de ventilator ingeschakled moeten worden? Waar loopt die dikke rode draad naar toe ?
Alvast hartelijk dank
Jacob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
die dikke rode draad loopt naar de zekeringen kast onder de motorkap. (de hoofd zekeringen)
en hoeveel temp. sensoren heb je op het blok zitten?
anders temp sensor vervangen.
de vin die slaat ongeveer bij 100 graden aan
[quote=stiftant]die dikke rode draad loopt naar de zekeringen kast onder de motorkap. (de hoofd zekeringen)
en hoeveel temp. sensoren heb je op het blok zitten?
anders temp sensor vervangen.
de vin die slaat ongeveer bij 100 graden aan[/quote]
Ik zie maar 1 temp. sensor op het blok zitten, bovenop het blok (groen stekkertje) bij koelwaterslang.
Heb deze doorgemeten en was in koude toestand plusminus 5,6 kohm.
Heb hem tijdje geleden bij een garage aan de computer gehangen gehad toen de distributieriem en waterpomp werden vervangen. Had toen het vermoeden dat de temp schakelaar op de radiateur defect was en al eentje laten bestellen. Haalden we dat ding los, was het geen temperatuurschakelaar, maar een relais. Via de computer de ventilator in laten schakelen en toen hoorden we wel wat schakelen. Ik vermoed achteraf dat dat relais moest zijn geweest. Die hadden het er ook al over dat er zo wie zo spanning op dat rode draad moest staan.
Ben deze week weer bij de garage langs geweest en aan de computer gehad. Wou toen graag weten wanneer hij in zou moet schakelen en of dat in te stellen was.
Temperatuur wees goed aan. Temp. op laten lopen naar 100 graden ongeveer
Normaal zou dan de ventilator al moeten aanspringen. Het relais dat bij de ventilator zit heeft zo wie zo geen spanning.
Dus op die rode draad moet zo wie zo spanning staan. Ik zat al te denken aan een verborgen zekering of misschien wel weerstanden die er mee in serie zouden kunnen staan.
Heb in een handboek ook wel al de schema's bekeken, maar die zijn zo onduidelijk.
Die rode draad dus. In de zekeringen kast onder de motorkap komt die rode draad niet binenn, of hij moet al aan de onderkant het kastje binnenlopen. Aan de bovenzijde zitten er 3 grote stekkerverbindingen op en nog wat kleinere stekkerverbindingen en daar zit die rode draad niet bij, heb ze nagemeten met de ohmmeter. Bij de garage zeiden ze al dat wordt een zoekplaatje. Dus daar ben ik mee bezig.
Dus, waar komt die rode draad vandaan....
15 jaar
die rode draad komt toch uit de zekeringenkast onder de motorkap vandaan waar jij boven op kijkt zijn waarschijnlijk de normale zekeringen.
onder dat kastje( plus draad los maken (moer verwijderen) en dan de klipjes aan de zijkant met een klein schroevendraaier aan de kant buigen dan omhoog halen) zitten de hoofd zekeringen daar zit de rode draad op aangesloten als het goed is
15 jaar
[quote=stiftant]die rode draad komt toch uit de zekeringenkast onder de motorkap vandaan waar jij boven op kijkt zijn waarschijnlijk de normale zekeringen.
onder dat kastje( plus draad los maken (moer verwijderen) en dan de klipjes aan de zijkant met een klein schroevendraaier aan de kant buigen dan omhoog halen) zitten de hoofd zekeringen daar zit de rode draad op aangesloten als het goed is[/quote]
Inderdaad, had hem al gevonden. Heb een elektrisch schema opgezocht in autodata. Daar kwam ik een F1 op tegen. Deze zekeringen staan niet in de handleiding zelf.
Heb toen dat kastje losgehaald en het binnenwerk omhoog getrokken. Daar zaten inderdaad nog een stuk of wat zekeringen. De gele zekering van 20A was defect..
Morgen maar even naar de garage en een nieuwe halen. Heb wel zekeringen, maar deze grote niet.
In elk geval hartelijk dank voor je hulp.
Morrisonline
15 jaar
oke dat is mooi als die zekering er nu uit blijft springen dan kan er nog 2 dingen aan de hand zijn:
of de ventilator motor draait te zwaar,
of de weerstand is defect .
succes ermee
15 jaar
[quote=stiftant]oke dat is mooi als die zekering er nu uit blijft springen dan kan er nog 2 dingen aan de hand zijn:
of de ventilator motor draait te zwaar,
of de weerstand is defect .
succes ermee[/quote]
Oke begrepen, met de hand de fan draaien gaat soepel en tot nu toe draait hij wel weer. Heb hem getest. Ik denk dat ik in de toekomst af en toe de spanning maar even ga meten op die rode draad, is 1 minuutje werk. Je kunt makkelijker de spanning op die rode draad meten dan de zekering zelf. Vooral al ik weer langs Groningen ga en misschien/vaak in de file kom. Normaal kom ik gelukkig geen files tegen naar mijn werk en de nodige boodschapjes. Woon in Vriescheloo en moet naar Ter Apel (24 km). Ga af en toe naar Leeuwarden op bezoek via Groningen en drachten. Neem in ieder geval een reserve zekering mee en heb altijd een multimetertje bij me.
Je hebt het over een weerstand die defect kan zijn, die zie ik op het schema niet zitten of hij moet al in/op de ventilator zelf zitten.
In ieder geval nog bedankt voor je medewerking. Ben al lang blij dat ik het gevonden heb zonder die hoge garagekosten.
Vorever een happy Morrisonline.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar