Nadat ik de motor afzet gooit ie er soms koelvloeistof uit (0,5 - 1L). Het gebeurt, pak 'm beet, 1 minuut nadat ik de (warme) motor heb afgezet. De temperatuur van de motor is dan 90 graden of minder, dus niet extreem warm. Als ik vervolgens het contact weer aanzet slaat de ventilator niet aan. Zou het aan de ventilator liggen of de thermostaat (soms geeft de temparatuurmeter tijdens het rijden ineens maar 65-70 graden aan, twerijl ik toch al een half uur aan 't rijden ben) of heeft het met een te hoge druk te maken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik raad je aan te beginnen met je circuit GOED te ontluchten een cilinderkop-lektest
Dankjewel voor de snelle reactie. Ik las hier ergens ook dat het gewoon de dop van het reservoir zou kunnen zijn. Als ik 'm namelijk los draai merk ik niet dat er druk op staat. Klinkt dit ook aannemelijk? Ik wil namelijk graag alle mogelijke oorzaken voorleggen bij de garage.
15 jaar
Je kan altijd proberen met een andere dop.
Al twijfel ik sterk dat deze zou defect zijn.
Het overdrukventiel in de dop opent op ongeveer 1,3 a 1,5 bar
Als het nivo goed is en het circuit perfect ontlucht zou hij niet constant koelvloeistof mogen uitspuwen na uitzetten contact
Het fenomeen dat de temperatuurmeter soms zakt naar 65°C kan ik mss uitleggen doordat de sensor geen temperatuur kan meten in een luchtbel die zich in het circuit bevindt.
1.4I laat zich soms heel moeilijk ontluchten! ;o)
Dankjewel. Kan ik ook zelf ontluchten?
15 jaar
Ik denk dat je dit beter laat doen door iemand met evraring om erger te voorkomen want zoals reeds geschreven laat de 1.4 zich moeilijk ontluchten
Nogmaals bedankt voor je advies. Zou ontluchten alleen het probleem kunnen oplossen? Is zo'n cilinderkoptest een dure ingreep?
15 jaar
Ik vrees dat enkel ontluchten niet zal helpen.
Cilinderkoplektest is bij warme motor slechts 2 minuten werk.
Dit gebeurt met een vloeistof die geageerd op een teveel aan CO in de koelvloeistof.
Te veel CO betekend cilinderkoppakking lek
Lainke of de Kop gescheurt, gebeurt niet gauw maar toch.
Bij mij gebeurde hetzelfde ,ook verliesvan KV nadat de motor was afgezet.
Opgelost door een nieuwe dop 7,50 . Nu al 2 jaar probleemloos zonder verlies van KV gereden.
15 jaar
Probleem al opgelost?
15 jaar
Ik heb ook een xsara en had dit probleem ook. Ik heb uit voorzorg mijn radiateur vervangen, hij was oud
en vol vliegen en vuil. Nu heb ik geen probleem meer. Of dit door de nieuwe radiateur komt of goed ontluchen weet ik niet.
Ik heb wel mijn oude dop weer gebruikt.
Goed ontlucnten is wel een vereiste bij citroen.
- kachel volluit
- boven de thermostaat kan je ontluchten
- bij de kachelaansluiting goed ontluchten (in motorruimte)
- ontluchen bovenop de radiateur, zit een draaiknopje aan de achterkan radiateur
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar