Citroën Xsara: Startproblemen koudemotor Xsara

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,4i

Heb een groot probleem met mijn Xsara break uit 1999. Met koude motor wilt hij niet normaal starten maar doet dit met horten en stoten, waarbij de toerentellen een eigen leven gaat lijden, en ook regelmatig stil valt. Hij ruikt tevens enorm naar benzine (1 x op temp. is deze lucht weg) en uit de uitlaat komt vocht. Waarschijnlijk benzine). Is de motor op temperatuur dan loopt hij regelmatig en rijdt ook prima. De auto heeft een week in de garage gestaan, en hebben volgens eigen zeggen diverse metingen verricht. (div metingen inj systeem en globale test computers uitlezen geheugen) Probleem lijkt in de computer te zitten, maar waar dan. M.i. is als een computer het niet goed doet, loopt hij ook niet als hij op temperatuur is. Onverrichte zaken de auto weer meegekregen, en de rekening geprencenteerd gekregen. Heb er wel een nieuwe katalisator onder laten zetten, want deze rammelde goed. Hier ligt het dus niet aan, want veel ben ik er niet mee opgeschoten, dan alleen een flinke stuiver minder in de knip. Benzine verbruik is een stuk hoger dan normaal geworden. Je ziet als het waren de meter dalen

Wie herkent dit, en weet waar of het wel aan zou kunnen liggen

Bedankt

Duchess

Duchess

Geplaatst door Duchess (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Garage of dealer?
Mijn eerste gedachte is koelwater temperatuur sensor dit i.v.m slecht starten.
Tweede gedachte is lambda-sonde signaal dit i.v.m. hogere verbruik. Wat was het verbruik en wat is het nu?
Kan d elambda-sonde zijn, maar kan ook valse lucht zijn in de uitlaat. Is de uitlaat volledig dicht?
Testen: draai de motor warm, laat stationair lopen. Druk een oude in elkaar gedraaide handdoek tegen het uitlaateinde. Slaat de motor af of gaat het sissen?

Duchess (0), 14 jaar geleden

gekocht bij een garage.
Sensor van koelwater is pas vervangen. Als de auto op tempratuur is is het verbruik naar mijn idee normaal. maar hij verbruikt meer als hij koud is, en ik hem telkens weer probeer stationair te krijgen. Hier gaat wel ff overheen. Uit de uitlaat komt vocht. En hij stinkt. Katalisator is ook al vervangen want deze was echt kapot.
Wat en waar vindt ik de d lambda-sonde. Hoe ziet dit eruit. Ik ben een leek en heb geen idee, alleen dat ik er moedeloos van wordt.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Lambdasonde (en de andere sensoren) moet je laten kontroleren - ergens anders dan waar je nu was, bijvoorbeeld een dealer.
Koelwater temperatuur sensor moet met koude motor gecontroleerd worden, dus auto de avond van te voren brengen.

Heb je al gekeken of de uitlaat volledig gasdicht is?

Een katalysator gaat niet uit zichzelf kapot. Dat wijst ook weer op een probleem met de injectie of de ontsteking.

Duchess (0), 14 jaar geleden

Auto heeft al eens een week bij de dealer gestaan op verzoek van hen zelf, maar die geven aan het niet te kunnen vinden. Diverse metingen inj systeem en globale test computers uitlezen geheugen heeft geen resultaat gehad. Volgens de dealer lijkt het in de computer te zitten, maar de anwb is erbij geweest en die zegt dat er met de computer niets mis is, het zou hem in de massa zitten. De auto heeft gelopen nadat deze weer warm te krijgen was, maar vervolgens de volgende dag het zelfde probleem. Uitlaat is volledig gasdicht. Met het warme weer van 2wk geleden waren er geen startproblemen . Hij liep in 1 x zoals het hoort, maar nu het weer minder wordt is het weer helemaal mis. De koelvloeistof komt ook niet uit de leidingen terug in het reservaar, maar blijft ver beneden pijl. Je ziet slechts een klein beetje ervan. Toch lekt er niets uit???. Ik blijf ontluchten maar ook dat haalt niets uit.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoeveel koelvloeistof gebruik de motor?
Al eens een CO-snuffelaar gebruikt?

Duchess (0), 14 jaar geleden

Eenmaal lopende wordt ook het reservaar weer normaal gevuld. Ik gooi er nu niets meer bij. Maar normaal is het niet. Heb geen idee wat een co-snuffelaar is.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Een apparaat dat garages gebruiken om uitlaatgas te detecteren in het koelsysteem.
De aanwezigheid van uitlaatgas in het koelsysteem wijst op een lekke koppakking of gescheurde kop.

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je een nieuwe katalysator laat plaatsen als de fout er nog is zal die katalysator snel kapot zijn door te veel aan benzine.

Duchess (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]De aanwezigheid van uitlaatgas in het koelsysteem wijst op een lekke koppakking of gescheurde kop.[/quote]
Stel dat het hem hieraan ligt, enig idee wat daarvan dan de kosten zouden kunnen zijn.


Er drijft geen olie in het kvs reservaar.

De uitlaat is al eens gebroken en die heb ik toen laten lassen. Dit was niet bij de dealer. Het is toen een dag of 2 goed gegaan voor het uiteindelijke probleem begon. De toerental meter gaf niet de exacte toeren meer aan en de motor stoterde. Na opnieuw starten was het verholpen en kon ik me weg vervolgen. De kat rammelde en heb ik laten vervangen. Het starten met koude motor of vochtig weer is een ramp. Maar eenmaal op temp, is er niets aan de hand. Hij loopt dan regelmatig stationair.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Wil je even het chassis nummer plaatsen?

Duchess (0), 14 jaar geleden

Vf7n2kfxf36554725

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.