close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Bx: koelvloeistofverbruik

Bouwjaar: 1992

Mijn BX met 1400 TU motor verliest vanaf de aanschaf (juni 2002 , 130000 km) koelvloeistof . Iedere 1000- 1500 km gaat het koeivloeistofniveaulampje branden en moet er ca. 400 cc bij, inclusief ontluchten van de radiator en de slang naar de verwarmingsradiator. Hij blaast via de overloop bij de radiatordop ook een beetje af tijdens het rijden. Tevens vervuilt het systeem nogal snel (roest). Normaal gesproken zijn dit symptomen van een lekke koppakking maar die is bij 80.000 al eens vervangen (heb ik opgevraagd bij de garage waar hij in onderhoud is geweest.) Ondertussen heb ik er 40.000 km mee gereden en hij doet het verder prima. Kan het zijn dat er een scheurtje in de kop zit of misschien een poreuze cilinderbus?

Geplaatst door

jodl (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb precies het zelfde probleem met mijn bx-chic (1.6 TZI).
Ik ben benieuwd wie hier een oplossing voor heeft.

gr. Andre

andre372 0

19 jaar

Ik heb inmiddels de kop er af gehaald en de pakking was wat mottig... het vreemdste is echter dat het cilinderblok van gietijzer blijkt te zijn, dus niet aluminium met losse bussen.
Dit type motorblok is nergens in de "niet-professionele" documentatie terug te vinden (haynes, vraagbaak). Er zijn echter nog al wat verschillen,o.a. de distributieriem is iets korter (101 tanden i.p.v. normaal 108)
Wie weet er meer van dit afwijkende motorblok te vertellen?

jodl 0

19 jaar

Een TU motor ligt ook in een Peugeot 205, 106, 309, 405 etc. Dit dan wel met aanvullingen zoals TU3M/Z, TU3MC. Misschien heb je er iets aan.

RoelV 0
badge

19 jaar

als je hem start en er komt witte rook dan is waarschijnelijk toch je koppaking kapot ik heb ook zo n klant dus als het goed is en je haalt je peilstok van je olie er uit dan moet je eens kijken of er geen drap aan zit is dit wel het geval dan is je pakking kapot en dat kost voor n bx ongeveer 500 euro

wal 0

18 jaar

Oorzaak was een te ruw gevlakte kop , was door een Citroën-dealer gedaan in 1997. Daardoor ontstond lekkage bij de metalen ringen die de cilinders afdichten. Alles met fijn schuurpapier gepolijst (vlakken kon niet meer, kop zat al aan z'n minimumdikte) en in elkaar gezet, lekkage is over.

jodl 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.