Citroën Ax: Koppakking vervangen 1.1 ax 1994

Bouwjaar: 1994

Hallo,
Mijn ax 1.1 tge van 1994 heeft lekke koppakking, heeft smurrie op de oliepijlstok en witte rook uit de uitlaat.
Koelvloeistof gooit ie eruit (daar merkten we het aan) en radiateur is niet lek tenminste niet te zien, maar volgens mij met bovenstaande verschijnselen kan ik me geen andere oorzaak voor stellen dan de koppaking.
Mijn vraag is eigenlijk, is zo`n pakking zelf te vervangen, en wat voor (extra gereedschap heb je hiervoor nodig.
Onze kennis van techniek is dat we onder andere wel een versnellingsbak enz. kunnen demonteren en monteren.
En als dit zelf te doen is hoe pakken we dit aan?

Alvast bedankt!

axtx

Geplaatst door axtx (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën AX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

j.romijn (0) PRO, 18 jaar geleden

Dennis, je moet in ieder geval een momentsleutel hebben en spullen om een nieuwe tandriem te monteren zoals afstelpennen en een gewicht voor de spanrol {is een setje} en verder je gezonde verstand.

Beunhaas (530) PRO, 18 jaar geleden

Citroën AX 1991-1995 2. Benzinemotoren 2.4 Cilinderkoppakking vervangen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Cilinderkopbouten
fase 1 20 (2,0)
fase 2 +120°
fase 3 +120°




- Verwijder het kleppendeksel.
- Verwijder de bougiekabels en de bougies.
- Verwijder de distributieriem (zie paragraaf 2.3).
- Maak de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk.
- Verwijder de gaskabel en de brandstoftoevoerslang naar de verstuiver.
- Verwijder de steker van de bedrading van de verdeler.
- Neem de onderdrukslang van het inlaatspruitstuk los.
- Draai de cilinderkopbouten in omgekeerde volgorde van figuur 2.4 in twee fasen los.
- Neem de cilinderkop en de koppakking van het blok.

Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Let hierbij speciaal op het volgende:


- Monteer altijd een nieuwe koppakking.
- Let op! Smeer de cilinderkopbouten voor montage spaarzaam in met motorolie. De cilinderkopbouten mogen niet meer nagetrokken worden.
- Plaats de tuimelaaras met de cilinderkopbouten op de cilinderkop en plaats de cilinderkop op het blok.
- Haal de cilinderkopbouten aan met het juiste aanhaalmoment en in de volgorde aangegeven in figuur 2.4.


Figuur 2.4: Aanhaalvolgorde cilinderkopbouten


Beunhaas (530) PRO, 18 jaar geleden

Citroën AX 1991-1995 2. Benzinemotoren 2.3 Distributieriem vervangen

De distributieriem kan worden vervangen met ingebouwde motor.

Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Spanrolmoer 23 (2,3)
Bougies 25 (2,5)

Bevestigingsbout dynamopoelie8 (0,8)




- Krik de auto rechtsvoor op en plaats een bok.
- Verwijder de massakabel van de accu en schakel de hoogste versnelling in.
- Verwijder het rechter voorwiel.
- Verwijder de plastic klemmen van de distributiedeksels.
- Verwijder de spatlap.
- Verwijder de bougiekabels en draai de bougies los. Verwijder de bougies.
- Verwijder het bovenste en middelste distributiedeksel.
- Draai de BDP-sensor los en verwijder deze uit het vliegwielhuis.
- Draai de krukas tot een blokkeerpen (Citroën 4507-TA) in het vliegwiel (op de plaats van de BDP-sensor) en in het nokkenasriemwiel (Citroën 4507-TB) kan worden aangebracht (zie figuur 2.2).
- Verwijder de dynamoriem en de krukaspoelie (drie boutjes).
- Verwijder het onderste distributieriemdeksel.
- Draai de spanrol los, zodat de distributieriem wordt ontspannen en verwijder de riem.


Figuur 2.2: Blokkeerpennen aanbrengen



- Breng de nieuwe riem aan, denk hierbij aan de looprichting (rechtsom). Houd de volgorde aan: nokkenas, krukas, waterpomp, spanrol.
- Plaats het speciaalgereedschap (Citroën 4507-TJ) in het excentriek van de spanrol. Het speciaalgereedschap is een gewicht van 2,0 kg aan een arm van 10 cm dat op het excentriek een moment van 0,20 kgf.m uitoefent.
- Zet de spanrol vast met 20 Nm.
- Verwijder de blokkeerpennen.
- Draai de krukas viermaal rond in de draairichting van de motor (rechtsom).
- Draai de moer van de spanrol langzaam los.
- Laat de spanrol werken en draai de moer vast met 23 Nm.

De rest van het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Stel de dynamoriem af.

Figuur 2.3: Riemspanning afstellen


1 Moer
2 Spanrol



axtx (0), 18 jaar geleden

Super uitleg! bedankt we gaan hier (binnenkort) mee aan de slag.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.