beste mensen
ik ben een verroeste monteur. ik sleutel tegenwoordig niet zo veel meer.nu heb ik onlangs een sxara gekocht.er moet een nieuwe koppeling in.waar moet ik op letten?
hoe asssen te demonteren?
koppeling afstellen?
hoeveelheid bakolie?
en hoe krijg ik het koelsysteem ontlucht?zelf expantievat maken en hoger ophangen?(radiateur ligt lager dan hoogste punt koelsysteem)
zijn kleppen zonder speciaal gereedschap af te stellen(klepspeling)
tnx
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koppeling is hydraulisch volgens mij, is het een kabel dan die ook vervangen, het zelfstellende mechanisme spant maximaal aan als je deze los haalft v/d gaffel.
Aandrijsassen verwijder je gewoon, mbv de banden lepel uit de bak,
2L 75/W80
vervang ook gelijk de aandrijfaskeeringen, in de bak anders gaan ze lekken
Volgens mij heeft deze type xsara gewoon een koppelings kabel onder de motorkap die je daar kunt afstellen.
( de xsara heeft geen hydraulische koppeling wel de c5 , c3 , c2 ,c4 )
Voor het ontluchten van het koelsysteem de radiateur tot de rand toe vullen, 2 ontluchtings nippels open draaien en wachten tot de koelvloeistof er uit komt.
1* inbus 6 (als ik het goed heb) op het theremostaat huis en een ventiel dopje op de kachel slangen (tegen het shutboord aan.)
^ ^ ^ ^
{deze bout hoeft er niet hellemaal uit alleen voor een gedeelte. }
Klepspelling is voor inlaat 20 ***** uitlaat 40 geen speciaal gereedschap nodig.
rechter aandrijfas zit in een steunlager 2 moeren voor het grootste gedeelte los draaien tot je de bouten kunt draaien en de aandrijfas kunt verwijderen.
Vulplug van de bak zit links je kan het beste het modderschild weg halen, dan zit hij links onder de deksel gezien van af het wiel
1 bout 19. Bak vullen als er olie uit komt lopen is het goed en kan je de plug er in draaien.
Succes
bedankt alvast!
ik heb de sxara pas 2 dagen voor de deur staan dus nog geen tijd gehad om fatsoenlijk te kijken .nu geloof ik dat er op de koppelingskabel een moer en contramoer zit.moet ik hieraan gaan stellen als er immers een zelfstellend mechanisme op zit (druklager ligt altijd aan)?
heb ook op jouw beschreven manier ontlucht echter als ik de motor uitzet spuit de kvs eruit.koppaking lijkt ok want voor het verversen had ik totaal geen drukopbouw in de radiateur.toch niet even een lege colafles aan motorkap ophangen met wat kvs?
welke 2 moeren bedoel je trouwens(die2 m6of m7 moertjes)
tnx!
persoonlijk heb ik slechte ervaringen met luk koppelingen beter om valeo te monteren?!
13 jaar
Voor de koppeling af te stellen moet je de moer en de contra moer los draaien en dan even kijken welke kant je op moet draaien.
koppelings pendaal moet iets boven het rempendaal uit komen ( 1,5 cm tot 2cm )/ en hoe je hem zelf pretig vind.
Kijk even op de radiateur er kan daar ook een ontluchtings punt zitten (rechts op de radiateur als je voor de auto staat ) en zo als je zelf ook al aan geeft met de cola fles proberen.
Als de auto omhoog hebt en de rechter aandrijfas bekijkt zie het steunlager zitten met de 2 bouten en moeren (dopje 11)
kwa koppelingmerk wat je zelf het beste vind.
goed te weten
nog een vraagje daar is dit forum toch voor?
sinds ik 0 gegevens van de sxra heb wil ik nog even weten welke bougies erin moeten
en zijn deze makkelijk te vervangen?
bedankt
13 jaar
Als je naar een automatrialen zaak gaat en je geeft je kenteken door krijg je het juiste type bougies, en kwa merk maakt het niet zo veel uit.
En orgineel van citroen heb je als ik het goed heb 2 of 3 merken (champion , bosch elke keer weer een verrassing van het magazijn ).
En het vervangen van de bougies is niet zo moeilijk , de kabels los halen en demonteren maar (zal wel even tobbe zijn maar het is te doen )
De levenduur van de bougies is 60.000 km (ook voor het luchtfilter en het benzinefilter / distributieriem elke 120.000km of elke 10 jaar)
bedankt voor alle informatie
morgen sleutelen als ik problemen tegenkom laat ik wel wat horen!
13 jaar
Alles zit weer. bouten fuseekogel door moeten slijpen.nog nooit los geweest.
morgen assen nog monteren
koppeling was gaar druklager ook
was een sachs koppeling beetje vreemd voor een franse auto?
tnx voor alles
13 jaar
nog even vraagje :hoe wordt de linker aandijfas in de bak vastgehouden(bestuurderskant)
niet dus denk ik.volgens mij houdt de ashoes de aandrijfas onder spanning in de bak.
bij het nemen van bochten schuift de as dan niat in de bak heen en weer i.p.v. in de tripode?
as kwam ook heel makkelijk uit de bak.beetje rare constructie.
Laat nog even wat horen!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar