close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C4: Koppelinges problemen

Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI

Hallo!
Ik heb een dringend probleem en de daarbijhorende vraag en hoop dat iemand mij antwoord kan geven.
Ik heb een citroen c4 1.6 HDI VTR en heb onlangs de drukgroep/druklager en koppelingsplaten vervangen.
Daarbij ook gelijk het hydraulische koppelings gedeelte ( Gever, slangen, cillinder) Nu heb ik alles ontlucht d.m.v. een een ontluchter en heb een week lang probleemloos gereden.
Maar nu! Ik wil wegrijden van mijn werk en krijg de bak plots niet meer in zijn eerste versnelling dus ik denk “HMMM mischien toch lucht” dus ik roep een collega en ik onlucht hem op de ouderwetse ontluchtmethode en TADA hij is weer OK! dus ik rijd naar huis zonder problemen en stop de motor. 5minuten later wil ik even snel langs de winkel en hij zit weer vast! (kan niet van zen vrij naar de 1ste of enig andere versnelling met een lopende motor kan wel de motor in een versnelling zetten terwijl de motor stilstaat maar koppeling doet niets) Nog een nieuwe drukcillinder erop gezet, alles ontlucht, starten, werkt perfect! ik stop 1 seconde de motor en start weer EN NIKS onmogelijk in een versnelling te krijgen terwijl als de motor stilstaat is er geen probleem. Mag ik toevoegen dat de cillinder op de vork gewoon uitgaat als men de koppeling intrapt.
Enig idee wat dit zou kunnen wezen? Want ik zit er ondertussen wel een beetje doorheen zo
Bij voorbaat dank.

Geplaatst door

jeserT (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kort samengevat, er komt steeds opnieuw lucht in het hydrolische deel van de koppeling overbrenging...

Dit komt waarschijnlijk omdat tijdens het snel loslaten van het koppeling pedaal de zuiger in de mastercilinder wel volgt ,maar die in de hulpcilinder niet. Er onstaat onderdruk in de mastercilinder en daardoor wordt er langs een cup lucht aangezogen. De cupjes dichten net als het leertje in een fietspomp naar aan 1 kant af. De oorzaak van het slecht volgen van zuiger kan zijn het zwaar gaan van de koppeling vork (hefboom) Omdat dit is los geweest, zal dat nu de oorzaak niet zijn. Maar wat wel heel goed kan, is het volgende. In de cilinders zijn de leidingen teruggeplaatst. door de nippels ervan (veel) te strak vast te zetten loop je de kans dat een doorstroom opening is vernauwd, met eerder genoemd gevolg. de openingen mieten minstens 1,5 mm groot zijn. DEsnoods het interieur verwijderen het gat opboren. Het boorsel uitblazen en verder goed schoonmaken en opnieuw monteren en ontluchten,

Als blijkt dat de beide doorgangen ruim genoeg zijn zou ik (preventief) de slang vervangen. deze kan verstopt geraakt zijn door een stukje (half) loszittende voering wat het zelfde effect kan hebben. Het kan natuurlijk geen kwaad om er voor te zorgen dat er geen vuil ogf drab in het systeem zit.

Ok, hartstikke bedankt voor dit antwoord en dit is dan ook het eerste wat ik morgen ga proberen.

Het neemt nog niet weg dat ik het raar vindt dat wanneer ik net ontlucht heb en alles dus werkt, het dan ook gewoon blijft werken (100km gereden) totdat ik de motor stopzet en het euvel er dan gelijk weer is.

Hetzelfde gebeurt ook wanneer ik ontlucht en maar 100meter rij.

Enig idee hoe dat dan zou kunnen?

jeserT 0

11 jaar

Als ik het goed begrijp, blijft alles oke zolang het contact niet is afgezet??? direct daarna is er wel een probleem????

Dat klopt.

Ik heb al het bovenstaande geprobeerd en het blijft hetzelfde alleen, ben tot de conclusie gekomen dat als ik een paar keer de motor stopzet en hem weer start dat hij dan plots wel in de versnelling wil.

Bij een citroen garage langs geweest en volgens hun is het elektrisch?

Morgen afspraak gemaakt om hem uit te laten lezen, maar het blijft een heel raar verhaal.

Als ze iets vinden zal ik het hier plaatsen.

jeserT 0

11 jaar

Ook ik ben benieuwd

Het is opgelost! Het busje wat om de prise as heenzit was ingesleten (voor een leek echt niet te zien) Maar wel duidelijk!

Hij is nu weer perfect! Alleen bij het computer uitlezen/resetten ben ik ineens men chiptuning kwijt? is dit een optie want zou niet weten hoe men auto anders weer origineel is gekomen.

jeserT 0

11 jaar

Als de software van de motor-computer een update heeft gehad, dan ben je inderdaad de tuning kwijt.

oldford 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.