auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Xsara Picasso: krukas wil niet draaien naar vervangen waterpomp distributieriem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 I V16

Hallo,

We hebben de distributieriem en waterpomp vervangen nu is het volgende probleem we kunnen via de krukas hem niet in het rond draaien hij loopt vast zo wel links om als rechts om hij staat op 0 positie, wat kan dit zijn is onze vraag

Geplaatst door

sindja (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Timing verkeerd. Riem er af en eerst alles goed op nul zetten.

Mausx 0

11 jaar

Timing niet goed staan. De krukas is verdraaid ten opzichte van de nokkenassen.

moderator 0
badge

11 jaar

We hadden de achterste nokkenas niet optijd staan nu inmiddels hebben we de 2 bovenste liggende nokkenas optijd gekregen en vast gezet met schroef ook de krukas optijd gezet maar hij blijft de zelfde probleem houden we kunnen nu iets verder draaien dan toen de achterste nokkenas dus niet optijd stond

sindja 0

11 jaar

Zonder riem wil de krukas ook niet in het rond draaien de nokkenassen kunnen daar in tegen wel rond?

sindja 0

11 jaar

de krukas wordt op tijd gezet met een pen in de krukaspoely, ja ?
ik vermoed dat de buitenkant van de poely verdraaid is ten op zichte van de binnenste; hier zit rubber tussen; trillingsdemper, hierdoor klopt je o-punt van je krukas niet, alhoewel je pen er in zit
het simpelste is een nieuwe poely
Wel kun je proberen zel het o-punt te bepalen; bougie er uit en met een lasdraad of zo het bovenste punt opzoeken, de 1e of 4e cilinder moet dan op tuimelen staan(nokkenassen nokken naar buiten wijzend)
het is wat zoek werk maar moet lukken, ik heb het ook al eens voorgehad

asx 0
badge

11 jaar

Dankje ASX we gaan het proberen meld me later weer

ja asx de krukas wordt met een pen vastgezet in de krukas poely

sindja 0

11 jaar

hopen dat je nu verder geen schade hebt.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Als je de werking van een 4 takt motor kent moet dat geen probleem zijn.
Als je de krukas niet verder kan draaien zeker niet forceren, volgens mij komt één van de zuigers tegen een klep.
Kleppendeksel moet eraf, eerste cilnder ( kant van de distributie) moet volledig naar boven BDP, de 4 de cil. moet dan op tuimelen staan, als je wilt weten welke de in- en de uitlaatkleppen zijn, is dat niet meer dan, uitlaatkleppen staan aan de kant van de uitlaatcollector, en in inlaatkleppen staan dan aan de kant van de inlaatcollector.
Dus: 1ste cil. BDP, 4 de cil. op tuimelen.
Tuimelen: wanneer de motor rechtsdraaiend zoals gewoonlijk, moet juist opdat moment de inlaatklep van de 4 de cilinder naar beneden gaan, en de uilaatklep sluit, nokkenaspositie voor uitlaat(nok voorbij deze klep), nokkenasposite inlaat (nok staat voor de inlaatklep).
Hopend dat ik u daarmee geholpen zijt, en wat ASX zegt, zet een nieuwe poelie en je bent zeker, nu dat toch alles open ligt.
Gr.Jantje

firedriver 440

11 jaar

De zuiger staat nu boven in aan de (distributiekant) ons is gezegd dat dat de 4e is.(kan ik nu om te testen me distributieriem spannen over de 0 posities van nokkenassen handmatig mijn motor rond draaien?

sindja 0

11 jaar

Helaas draait hij nog maar voor de helft en staat dan weer vast, de krukas is wel verschoten konden we nu zien

als die niet verder wil hoor je een klinkend geluid

sindja 0

11 jaar

de nokkenassen demonteren, motor op 0 zetten en nokkenassen monteren

asx 0
badge

11 jaar

gaan we doen...
De krukas heeft een spiebaan we hadden hem eraf gehaald

sindja 0

11 jaar

volgens mij,als je je nokkenassen bij deze motor vast zet op de originele plek, staan alle zuigers halverwege. dus 4e cil op bdp gaat hier niet op.
ik ga er ff vanuit dat het een xu7jp4 betreft.

harry4203 3120
badge vip badge

11 jaar

de vermoeden is hier dat er nu toch echt een klep krom staat we maken hem nu verder los en gaan maar eens kijken

Re: krukas wil niet draaien naar vervangen waterpomp distributieriemharry4203 op papier staat dat het VF7Ch6 is

sindja 0

11 jaar

harry4203 op papier staat dat het VF7Ch6 is

sindja 0

11 jaar

er gaat toch niet zomaar een klep opeens krom, of heb je em proberen te starten?
plaats t kenteken is ff, kunnen we even kijken wat voor motor erin hangt.

harry4203 3120
badge vip badge

11 jaar

Harry ik heb een sterk vermoeden dat er toch een zuiger, een klep heeft terug-gekopt!?
TS meldde al dat de krukas niet rond ging, en de nokkenassen wel.!

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

tja, als je krukas zo staat dat geen van de zuigers bovenin staan, kun je de nokkenassen gewoon draaien. maar we wachten even op de ts.

harry4203 3120
badge vip badge

11 jaar

Inderdaad, de TS is nu aan de beurt.
Ik denk dat hij niet zoveel heeft uitgespaard door ZELF de distributieriem te vervangen.!?

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

de kenteken is 93-FX-TZ

sindja 0

11 jaar

Waar de heren dus echt dom in zijn geweest is dat ze niks vast hadden gezet bii de vervangen van waterpomp en distributieriem er waren kenmerken zowel op de nokkenassen als op de krukas dat hebben ze optijd gezet en toen klein stukje sleutel om maar hij ging niet terwijl ik me dus had ingelezen en had gezegd 4 maal tot 10 keer rond draaien met de hand voor de spanrol, maar ja niet luisteren naar een vrouw :)

moet wel even zeggen dat er geen geknap was met sleutel draaien hij deed niks

sindja 0

11 jaar

Wat ik nu dus eindelijk begrijp zijn kameraad had geholpen en toen heeft hij heel voorzichtig de sleutel gedraaid voordat ze dus 4 tot 10 maal met de hand hadden gedraaid maar hij deed dus niks met sleutel omdraaien maar in mijn ogen hebben ze dus wel geprobeerd te starten

En ja wat krijg je dan als die niet optijd staat de kleppen krom en misschien nog meer stuk

sindja 0

11 jaar

Je bedoelt de contactsleutel? DAt is inderdaad niet handig. Ook niet als je deze zachtjes omdraait.!

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Klep (pen) krom ja, en wellicht nog meer schade. Dat zie je pas als de kop eraf is.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

nee dat zei ik dus ook al :) en had voordat ze begonnen met het uitwisselen je moet alles vast zetten en dan distributieriem eraf waterpomp erop en de nieuwe distributieriem erop dan eerst 4 a 10 maal rond draaien op hand kracht voor dat je de auto kan starten

sindja 0

11 jaar

maar ik ben ook niet blij als mijn vrouw verteld wat er met de auto aan de hand is.!! Enne jij lacht wel (hahah) maar niet als je weet wat dit gaat kosten!!

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

En met onze ford usa had ik ook gelijk wat er aan scheelde met de motor vervangen ik zei hij heeft ergens een lek en bleek oo kzo te zijn op de cillinders

sindja 0

11 jaar

Aangezien een klep krom is, is deze toch te vervangen, ben er zeker van dat de schade zal meevallen.
Ken iemand dat ook zoiets meegemaakt heeft, had hem daarmee kosteloos geholpen, kosten: cilinderkoppakking en 2 kleppen vervangen, en zijn stoters, nokkenas en zijn zuigers waren niet beschadigd, viel goed mee, wagen rijdt nog altijd, heeft gewoon geluk gehad.
Dus : cilinderkop eraf gooien en je weet meer.
Iedereen maakt fouten, uit fouten leert men, maar ik ben er zeker van dat deze fout nooit meer bij u zal voorkomen.
Gr.
Jantje

firedriver 440

11 jaar

Kop is eraf, er zijn 2 kleppen stuk...

sindja 0

11 jaar

Jammer dat dit is gebeurd. Maar gelukkig is de oorzaak gevonden.

Succes verder.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Voila Sindia, zal wel meevallen,

firedriver 440

11 jaar

[quote=firedriver]zal wel meevallen,[/quote]
Valt zeker mee, economisch gezien is de auto total loss.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

[quote=firedriver]........... , zal wel meevallen,...[/quote]
Na een distributieriem wissel, valt dit NIET mee! Als monteur wil je dit niet. Hartstikke vervelend als je zelf de riem gaat wisselen om hiermee wat garagekosten uit te sparen. ..... JAMMER, jammer ...

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Zeker jammer, het zelf proberen wil niet altijd zeggen dat je er goedkoper van af bent, zijn er zo veel die het zelf proberen met zware gevolgen omdat ze geen kennis hebben en kosten willen besparen, hoe zou je zelf zijn, gisteren nog bij iemand binnen moeten springen, wou ook zelf zijn distributie vervangen en vroeg om hulp, hij had de zaak bekeken, en had er bang voor, was nog een oude Golf 1, na 2 uur werk was het vervangen,
en dankbaar dat hij was, maar zal zeker geen poging doen om het zelf te vervangen.
DUS mensen; indien geen kennis, zeker van de motor AFBLIJVEN
Gr.
Jantje

firedriver 440

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.