Hallo,
We hebben de distributieriem en waterpomp vervangen nu is het volgende probleem we kunnen via de krukas hem niet in het rond draaien hij loopt vast zo wel links om als rechts om hij staat op 0 positie, wat kan dit zijn is onze vraag
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Timing verkeerd. Riem er af en eerst alles goed op nul zetten.
Timing niet goed staan. De krukas is verdraaid ten opzichte van de nokkenassen.
We hadden de achterste nokkenas niet optijd staan nu inmiddels hebben we de 2 bovenste liggende nokkenas optijd gekregen en vast gezet met schroef ook de krukas optijd gezet maar hij blijft de zelfde probleem houden we kunnen nu iets verder draaien dan toen de achterste nokkenas dus niet optijd stond
11 jaar
Zonder riem wil de krukas ook niet in het rond draaien de nokkenassen kunnen daar in tegen wel rond?
11 jaar
de krukas wordt op tijd gezet met een pen in de krukaspoely, ja ?
ik vermoed dat de buitenkant van de poely verdraaid is ten op zichte van de binnenste; hier zit rubber tussen; trillingsdemper, hierdoor klopt je o-punt van je krukas niet, alhoewel je pen er in zit
het simpelste is een nieuwe poely
Wel kun je proberen zel het o-punt te bepalen; bougie er uit en met een lasdraad of zo het bovenste punt opzoeken, de 1e of 4e cilinder moet dan op tuimelen staan(nokkenassen nokken naar buiten wijzend)
het is wat zoek werk maar moet lukken, ik heb het ook al eens voorgehad
Dankje ASX we gaan het proberen meld me later weer
ja asx de krukas wordt met een pen vastgezet in de krukas poely
11 jaar
hopen dat je nu verder geen schade hebt.
Als je de werking van een 4 takt motor kent moet dat geen probleem zijn.
Als je de krukas niet verder kan draaien zeker niet forceren, volgens mij komt één van de zuigers tegen een klep.
Kleppendeksel moet eraf, eerste cilnder ( kant van de distributie) moet volledig naar boven BDP, de 4 de cil. moet dan op tuimelen staan, als je wilt weten welke de in- en de uitlaatkleppen zijn, is dat niet meer dan, uitlaatkleppen staan aan de kant van de uitlaatcollector, en in inlaatkleppen staan dan aan de kant van de inlaatcollector.
Dus: 1ste cil. BDP, 4 de cil. op tuimelen.
Tuimelen: wanneer de motor rechtsdraaiend zoals gewoonlijk, moet juist opdat moment de inlaatklep van de 4 de cilinder naar beneden gaan, en de uilaatklep sluit, nokkenaspositie voor uitlaat(nok voorbij deze klep), nokkenasposite inlaat (nok staat voor de inlaatklep).
Hopend dat ik u daarmee geholpen zijt, en wat ASX zegt, zet een nieuwe poelie en je bent zeker, nu dat toch alles open ligt.
Gr.Jantje
11 jaar
De zuiger staat nu boven in aan de (distributiekant) ons is gezegd dat dat de 4e is.(kan ik nu om te testen me distributieriem spannen over de 0 posities van nokkenassen handmatig mijn motor rond draaien?
11 jaar
Helaas draait hij nog maar voor de helft en staat dan weer vast, de krukas is wel verschoten konden we nu zien
als die niet verder wil hoor je een klinkend geluid
11 jaar
de nokkenassen demonteren, motor op 0 zetten en nokkenassen monteren
gaan we doen...
De krukas heeft een spiebaan we hadden hem eraf gehaald
11 jaar
volgens mij,als je je nokkenassen bij deze motor vast zet op de originele plek, staan alle zuigers halverwege. dus 4e cil op bdp gaat hier niet op.
ik ga er ff vanuit dat het een xu7jp4 betreft.
de vermoeden is hier dat er nu toch echt een klep krom staat we maken hem nu verder los en gaan maar eens kijken
Re: krukas wil niet draaien naar vervangen waterpomp distributieriemharry4203 op papier staat dat het VF7Ch6 is
11 jaar
harry4203 op papier staat dat het VF7Ch6 is
11 jaar
er gaat toch niet zomaar een klep opeens krom, of heb je em proberen te starten?
plaats t kenteken is ff, kunnen we even kijken wat voor motor erin hangt.
Harry ik heb een sterk vermoeden dat er toch een zuiger, een klep heeft terug-gekopt!?
TS meldde al dat de krukas niet rond ging, en de nokkenassen wel.!
tja, als je krukas zo staat dat geen van de zuigers bovenin staan, kun je de nokkenassen gewoon draaien. maar we wachten even op de ts.
Inderdaad, de TS is nu aan de beurt.
Ik denk dat hij niet zoveel heeft uitgespaard door ZELF de distributieriem te vervangen.!?
de kenteken is 93-FX-TZ
11 jaar
Waar de heren dus echt dom in zijn geweest is dat ze niks vast hadden gezet bii de vervangen van waterpomp en distributieriem er waren kenmerken zowel op de nokkenassen als op de krukas dat hebben ze optijd gezet en toen klein stukje sleutel om maar hij ging niet terwijl ik me dus had ingelezen en had gezegd 4 maal tot 10 keer rond draaien met de hand voor de spanrol, maar ja niet luisteren naar een vrouw :)
moet wel even zeggen dat er geen geknap was met sleutel draaien hij deed niks
11 jaar
Wat ik nu dus eindelijk begrijp zijn kameraad had geholpen en toen heeft hij heel voorzichtig de sleutel gedraaid voordat ze dus 4 tot 10 maal met de hand hadden gedraaid maar hij deed dus niks met sleutel omdraaien maar in mijn ogen hebben ze dus wel geprobeerd te starten
En ja wat krijg je dan als die niet optijd staat de kleppen krom en misschien nog meer stuk
11 jaar
Je bedoelt de contactsleutel? DAt is inderdaad niet handig. Ook niet als je deze zachtjes omdraait.!
Klep (pen) krom ja, en wellicht nog meer schade. Dat zie je pas als de kop eraf is.
nee dat zei ik dus ook al :) en had voordat ze begonnen met het uitwisselen je moet alles vast zetten en dan distributieriem eraf waterpomp erop en de nieuwe distributieriem erop dan eerst 4 a 10 maal rond draaien op hand kracht voor dat je de auto kan starten
11 jaar
maar ik ben ook niet blij als mijn vrouw verteld wat er met de auto aan de hand is.!! Enne jij lacht wel (hahah) maar niet als je weet wat dit gaat kosten!!
En met onze ford usa had ik ook gelijk wat er aan scheelde met de motor vervangen ik zei hij heeft ergens een lek en bleek oo kzo te zijn op de cillinders
11 jaar
Aangezien een klep krom is, is deze toch te vervangen, ben er zeker van dat de schade zal meevallen.
Ken iemand dat ook zoiets meegemaakt heeft, had hem daarmee kosteloos geholpen, kosten: cilinderkoppakking en 2 kleppen vervangen, en zijn stoters, nokkenas en zijn zuigers waren niet beschadigd, viel goed mee, wagen rijdt nog altijd, heeft gewoon geluk gehad.
Dus : cilinderkop eraf gooien en je weet meer.
Iedereen maakt fouten, uit fouten leert men, maar ik ben er zeker van dat deze fout nooit meer bij u zal voorkomen.
Gr.
Jantje
11 jaar
Kop is eraf, er zijn 2 kleppen stuk...
11 jaar
Jammer dat dit is gebeurd. Maar gelukkig is de oorzaak gevonden.
Succes verder.
Voila Sindia, zal wel meevallen,
11 jaar
[quote=firedriver]zal wel meevallen,[/quote]
Valt zeker mee, economisch gezien is de auto total loss.
Gr. paul
[quote=firedriver]........... , zal wel meevallen,...[/quote]
Na een distributieriem wissel, valt dit NIET mee! Als monteur wil je dit niet. Hartstikke vervelend als je zelf de riem gaat wisselen om hiermee wat garagekosten uit te sparen. ..... JAMMER, jammer ...
Zeker jammer, het zelf proberen wil niet altijd zeggen dat je er goedkoper van af bent, zijn er zo veel die het zelf proberen met zware gevolgen omdat ze geen kennis hebben en kosten willen besparen, hoe zou je zelf zijn, gisteren nog bij iemand binnen moeten springen, wou ook zelf zijn distributie vervangen en vroeg om hulp, hij had de zaak bekeken, en had er bang voor, was nog een oude Golf 1, na 2 uur werk was het vervangen,
en dankbaar dat hij was, maar zal zeker geen poging doen om het zelf te vervangen.
DUS mensen; indien geen kennis, zeker van de motor AFBLIJVEN
Gr.
Jantje
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar