Hallo,
Ik heb een probleem(pje) met een Citroen AX.
Het begon op een reis naar arnhem, na ongeveer 15 min (net op de snelweg) ging het controle lampje van koelvloeistof te branden. Ik zet hem meteen bij de eerste afslag ergens neer en wacht even. Kijk even onder de auto en zie vloeistof(KVS) onder de motor vandaan druppelen (Bruin van kleur - Koppakking? of Roest?).
Na 15 min probeer ik hem weer te starten, het lampje brand direct dus ik weet nu dat het om het kvs peil gaat. Ik vul hem even bij (1/2 tot 3/4 liter - best veel!) en start de motor weer, nu geen lampje. Dus ik rij enthousiant weg en na nog geen 30 seconden gaat het lampje weer branden. Ik zet hem weer stil, en ik kijk meteen naar de KVS. Dit was geen goede keuze aangezien het eruit spoot toen ik de dop los draaide. (alle KVS was toen al bruin gekleurd daarom denk ik aan koppakking) Dus ik kon niet zien of het peil was veranderd.
Uiteindelijk naar huis gesleept en na een week (vandaag) had ik weer eens tijd om te kijken wat er nou mis was. Blijkbaar dus veel:
-Nu start de auto niet meer. Startmotor doet het prima maar hij slaat niet aan. (aanduwen nog niet geprobeerd).
-Oliepeil is te laag (net onder het minimale).
-Ik heb de KVS bijgevuld (met water om te testen) en er lekt iets maar ik kon niet zien waar, aangezien alles nogal bedekt is en het al redelijk donker was.
-Controlelampje van zelfdiagnostiek brand. En ook van Oliedruk.
Nu is mijn vraag waar moet ik beginnen, wat is er aan de hand? Heeft dit alles te maken met een eventuele defecte/kapotte koppakking?
Ik heb helaas geen geld om de auto naar een garage te brengen en dat is de auto ook niet meer waard. Dus kan ik dit zelf oplossen en waar moet ik beginnen ???
Alvast bedankt, Ronald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Graag ALLE gegevens invullen
[quote=citroënmonteurtje]Graag ALLE gegevens invullen[/quote]
Excuses,
Het gaat om een Citroen AX 1.1i First E2 uit 1994
15 jaar
Dat de kvs bruin van kleur is is normaal,het verkleurt na een poosje,zal wel ergens roest in het systeem zitten.
Bij een ax wel vaker gezien.
Is het niet de thermostaat die dicht blijft staan,waardoor de boel te warm word?.
Het oliedruklampje brand bij draaiende motor begrijp ik?.
Er is ook geen slang kapot waardoor de boel lekt?.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar