auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Ax: trillen remmen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: hdz/hdy

Hallo,

Ik ben een nieuwe gebruiker van deze leuke site.

Ik ben al een tijdje bezig met de trilling bij 't remmen eruit te krijgen.

rem schijven vervangen en opgemeten met klokmeter
fuseekogels zijn ok
wielen en banden zijn ok
ophangrubbers zijn ok
gereviseerde aandrijf assen eronder

Maar... ik zag laatst toen de auto opgekrikt stond en ik de wielen ronddraaide dat de aandrijf as een ovale beweging maakt over de gehele lengte ipv gewoon om z'n eigen as. (dus zonder slingering)

VRAAG: Gaan de aandrijf assen pas pas op hogere snelheid precies om hun eigen as draaien? of hoort deze ovale beweging zo?

Geplaatst door

hectometer (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een aandrijfas hoort mooi rond te draaien..bij een onbalans erin krijg je dus allerlei vervelende trillingen.

Hebben de aandrijfassen ook speling op de homokineten ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Hallo,

Bedankt voor je reaktie.

Nee de homokineten zijn oke ze kraken niet in de bochten, maar die ovale beweging van de as vind ik zo vreemd.
Ze doen 't over de gehele lengte van de as dus ze lijken niet krom.
Ik dacht even dat de assen door 't snelle draaien pas precies om hun eigen as gaan draaien, maar volgens jou moet dit ook zo zijn als je de wielen met de hand ronddraait?

Willem

hectometer 0

15 jaar

Willem

Als de as nu al niet 'recht' draait,word het bij een hogere snelheid alleen maar erger lijkt me.

Wellicht is of lijkt het anders als hij nu opgekrikt staat,i.p.v. belast op de weg.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Oké, (ik ga er maar even vanuit dat 't anders IS dan LIJKT in opgekrikte stand)

Dus dan zou ik met een tweede krik onder bv de fuseekogel de draagarm weer in zijn normale stand moeten drukken en dan nog eens aan 't wiel draaien.
Zou dan de aandrijf as netjes om z'n eigen as moeten draaien?

Ik heb net bij een andere ax gekeken en deze as draaide ook in opgekrikte stand een heel klein beetje concentrisch, bij mij toch iets meer (een mm of 3 vanaf 't midden van de as)

Groet, Willem.

hectometer 0

15 jaar

Aandrijfassen waren niet het probleem
Ik heb ondertussen de schokdempers en strutmounts vervangen (rubbersteun bovenop schokdemper) Hiermee lijkt 't probleem grotendeels opgelost te zijn.

Maar nu is er een nieuw probleem. De nieuwe schokdemper is qua diameter dunner dan de oude. (citroen levert de orginele schokdemper voor de ax niet meer) je krijgt nu een saxo variant.
De schokdemper klemt zich nu alleen vast op de onderkant en de dop waarmee je hem vastklemt op de veerpoot.Bij mij staan ze nu niet netjes gecentreerd maar een beetje schuin.

Is er iemand die weet of er geen opvulringen bij geleverd horen te worden. Die schokdemper moet toch helemaals sluitend in de veerpoot staan.

hectometer 0

15 jaar

Even voor de duidelijkheid, de dealer kan me geen zinvol antwoord geven

hectometer 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.