wagen heeft slechte lambda waarde
binnen gekomen met CO 0.46 - HC 103 - CO2 11.44 - O2 3.92 - LAMBDA 1.200
hebben vervangen bougies , bobijn , MAF sensor , LAMBDA sensor , katalysator en uitlaat
meting nu CO 0.001 - HC 52 - CO2 14.52 - O2 0.43 - LAMBDA 1.017 stationair en 1.006 bij 2500 toeren
ben ten einde alles al gecontroleerd en vervangen
Geplaatst door sveke (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
24 Reacties
harry4203 (415) PRO, 13 jaar geleden
wat is er dan mis met een lambdagetal van 1.0....... ?
sveke (0) PRO, 13 jaar geleden
afgekeurd technische controle mag stationair max 1.005 en bij 2500 toeren 1.003 hebben
dat is het probleem
oldford (0) PRO, 13 jaar geleden
Dat zijn wel hele, hele strenge eisen. Belgie?
In Nederland worden de Europese aanbevelingen/regels gevolgd en dan mag je gewoon 1.039 op toeren hebben.
Kontroleer de uitlaat van voor tot achter op minieme lekkages. Een heel klein beetje (afwateringsgat) kan je gas-meting beinvloeden.
En je hebt bij stationair ruim 0,4% terwijl alles nieuw is.
GOVA (0) PRO, 13 jaar geleden
Dan zit je toch verkeerd. 1.03 bedoel je = + of - 3 % afwijking[quote=sveke]afgekeurd technische controle mag stationair max 1.005 en bij 2500 toeren 1.003 hebben
dat is het probleem[/quote]
geert3496 (0) PRO, 13 jaar geleden
Waardes technische controle tss 0.097 en 0.030
GOVA (0) PRO, 13 jaar geleden
lambda moet 1 zijn , 3% afwijking is toegelaten . (tss 0.97 & 1.03).
Dit zijn vijfde studiejaarvragen.
[quote=geert3496]Waardes technische controle tss 0.097 en 0.030[/quote]
UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden
Belgie: Lambda: 1 ± 0,03 overeenkomstig de specificaties van de fabrikant
Nederland 0.97 & 1.03
LAMBDA 1.017 stationair en 1.006 bij 2500 toeren
Goedgekeurd
Oiram
geert3496 (0) PRO, 13 jaar geleden
Zie dat ik me heb vergist is wel degelijk 0.97 en 1.03 in belgische technische controle bij verhoogd toerental.
jhl (0) PRO, 13 jaar geleden
darmen van de carterventilatie loskoppelen en dan de waardes terug meten.
Brengt meestal heil bij dit type auto.
sveke (0) PRO, 13 jaar geleden
soms is alles perfect en dan ineens gaat alles de hoogte in en heb ik een lambda van 1.200
heb distributie gecontroleerd , gasklephuis gereinigd , kleppen gergeld , nieuwe dichtingen tussen motor en uitlaatcollector , moer rond aansluiting lambde sensor opgelsat en afgekit , meting recht achter katalysator
en toch heeft voertuig regelmatig precies een overslag in uitlaat
alles is in feite al vervangen heb alle onnodige vacuumdarmen afgeplugd
nog iemand raad
jhl (0) PRO, 13 jaar geleden
vervang effe de groene/blauwe temp.sensor ook. Geeft ook storingen.
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
Op het moment dat de Lambda 1.2 is, wat zijn DAN de rest van de waardes?
maxuma (0) PRO, 13 jaar geleden
wij hebben slechte ervaring met immitatie lamda sondes zit er een orginele in?
sveke (0) PRO, 13 jaar geleden
ja een originele , de 2 temp zenders zijn ook vervangen , en compressiemeting is goed
motor draait koud normaal maar vanaf dat hij echt warm begint te lopen dan begint hij slechter te lopen en gaan alle waardes de hoogte in
en hij puft dan in uitlaat precdcies of ontsteking slaat af en toe over
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
welk type bobine zat er op? electricfill of sagem?
Sagem is vierkant, Electricfill heeft glade hoeken
harry4203 (415) PRO, 13 jaar geleden
compressie bij warme motor toevallig ook gecontroleerd?
sveke (0) PRO, 13 jaar geleden
sagem bobijn en een nieuwe
compressie niet gemeten bij warme motor
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
oe, sagem staat bekent dat ze wel eens de ecu van de motor willen opblazen, om precies te zijn, de eindtrap van de ontsteking...
sveke (0) PRO, 13 jaar geleden
dat zou kunnen verklaren dat vooral bij warme motor het effect optreed dat er precies een cilinder overslaat en dan knalt in de uitlaat
is deze ecu te herstellen ? of is het vervangen ?
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
even contact opnemen met AC tronics, meen dat hun hier wel wat mee kunnen
harry4203 (415) PRO, 13 jaar geleden
volgens mij zitten er in de ebe 2 eindtrappen, 1 voor cil 1 en 4. en 1 voor cil 2 en 3. dus mocht dit het geval zijn loopt ie mi op 2 cil, en dan ook zowel koud als warm.
CarManScan (0) PRO, 13 jaar geleden
Tip: meet de spanning van de ontesteking met een oscilloscoop. Indien de motor warm wordt, en de spanning gaat naar beneden, kan het aan de ECU liggen.
Snellere eenvoudigere diagnose:
Verwarm de ECU met een haarfohn (GEEN verfafbrander) en temperatuur meter bij een KOUDE motor en kijk of het probleem zich sneller voordoet.
Succes DETC
sveke (0) PRO, 13 jaar geleden
ECU is getest bij ACTRONICS geen problemen mee
nu komt er bij het uitlezen een code die ik volgens uitlezer moet terug vinden in werkplaatshandboek 7A0156 kan iemend hier iets mee ?
CarManScan (0) PRO, 13 jaar geleden
wat voor uitlezer heb je gebruikt (merk / model)? en welke versie?
Heb je het al eens geprobeert met een "sensor simulator" hiermee kan je bij een koude motor de ecu een hogere temperatuur waarde geven, en kijken of het probleem zich dan gelijk voordoet.
Meten is weten, wat is bijvoorbeeld de injectie tijd bij een koude motor en de injectie tijd bij een warme motor? overige data parameters?
Kan je misschien een "screenshot" van de parameters bij koude en warme motor sturen zodat wij kunnen zien wat de waarden zijn?
/DETC