wagen heeft slechte lambda waarde
binnen gekomen met CO 0.46 - HC 103 - CO2 11.44 - O2 3.92 - LAMBDA 1.200
hebben vervangen bougies , bobijn , MAF sensor , LAMBDA sensor , katalysator en uitlaat
meting nu CO 0.001 - HC 52 - CO2 14.52 - O2 0.43 - LAMBDA 1.017 stationair en 1.006 bij 2500 toeren
ben ten einde alles al gecontroleerd en vervangen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat is er dan mis met een lambdagetal van 1.0....... ?
afgekeurd technische controle mag stationair max 1.005 en bij 2500 toeren 1.003 hebben
dat is het probleem
Dat zijn wel hele, hele strenge eisen. Belgie?
In Nederland worden de Europese aanbevelingen/regels gevolgd en dan mag je gewoon 1.039 op toeren hebben.
Kontroleer de uitlaat van voor tot achter op minieme lekkages. Een heel klein beetje (afwateringsgat) kan je gas-meting beinvloeden.
En je hebt bij stationair ruim 0,4% terwijl alles nieuw is.
Dan zit je toch verkeerd. 1.03 bedoel je = + of - 3 % afwijking[quote=sveke]afgekeurd technische controle mag stationair max 1.005 en bij 2500 toeren 1.003 hebben
dat is het probleem[/quote]
Waardes technische controle tss 0.097 en 0.030
lambda moet 1 zijn , 3% afwijking is toegelaten . (tss 0.97 & 1.03).
Dit zijn vijfde studiejaarvragen.
[quote=geert3496]Waardes technische controle tss 0.097 en 0.030[/quote]
Belgie: Lambda: 1 ± 0,03 overeenkomstig de specificaties van de fabrikant
Nederland 0.97 & 1.03
LAMBDA 1.017 stationair en 1.006 bij 2500 toeren
Goedgekeurd
Oiram
Zie dat ik me heb vergist is wel degelijk 0.97 en 1.03 in belgische technische controle bij verhoogd toerental.
darmen van de carterventilatie loskoppelen en dan de waardes terug meten.
Brengt meestal heil bij dit type auto.
soms is alles perfect en dan ineens gaat alles de hoogte in en heb ik een lambda van 1.200
heb distributie gecontroleerd , gasklephuis gereinigd , kleppen gergeld , nieuwe dichtingen tussen motor en uitlaatcollector , moer rond aansluiting lambde sensor opgelsat en afgekit , meting recht achter katalysator
en toch heeft voertuig regelmatig precies een overslag in uitlaat
alles is in feite al vervangen heb alle onnodige vacuumdarmen afgeplugd
nog iemand raad
vervang effe de groene/blauwe temp.sensor ook. Geeft ook storingen.
Op het moment dat de Lambda 1.2 is, wat zijn DAN de rest van de waardes?
wij hebben slechte ervaring met immitatie lamda sondes zit er een orginele in?
ja een originele , de 2 temp zenders zijn ook vervangen , en compressiemeting is goed
motor draait koud normaal maar vanaf dat hij echt warm begint te lopen dan begint hij slechter te lopen en gaan alle waardes de hoogte in
en hij puft dan in uitlaat precdcies of ontsteking slaat af en toe over
welk type bobine zat er op? electricfill of sagem?
Sagem is vierkant, Electricfill heeft glade hoeken
compressie bij warme motor toevallig ook gecontroleerd?
sagem bobijn en een nieuwe
compressie niet gemeten bij warme motor
oe, sagem staat bekent dat ze wel eens de ecu van de motor willen opblazen, om precies te zijn, de eindtrap van de ontsteking...
dat zou kunnen verklaren dat vooral bij warme motor het effect optreed dat er precies een cilinder overslaat en dan knalt in de uitlaat
is deze ecu te herstellen ? of is het vervangen ?
even contact opnemen met AC tronics, meen dat hun hier wel wat mee kunnen
volgens mij zitten er in de ebe 2 eindtrappen, 1 voor cil 1 en 4. en 1 voor cil 2 en 3. dus mocht dit het geval zijn loopt ie mi op 2 cil, en dan ook zowel koud als warm.
Tip: meet de spanning van de ontesteking met een oscilloscoop. Indien de motor warm wordt, en de spanning gaat naar beneden, kan het aan de ECU liggen.
Snellere eenvoudigere diagnose:
Verwarm de ECU met een haarfohn (GEEN verfafbrander) en temperatuur meter bij een KOUDE motor en kijk of het probleem zich sneller voordoet.
Succes DETC
ECU is getest bij ACTRONICS geen problemen mee
nu komt er bij het uitlezen een code die ik volgens uitlezer moet terug vinden in werkplaatshandboek 7A0156 kan iemend hier iets mee ?
wat voor uitlezer heb je gebruikt (merk / model)? en welke versie?
Heb je het al eens geprobeert met een "sensor simulator" hiermee kan je bij een koude motor de ecu een hogere temperatuur waarde geven, en kijken of het probleem zich dan gelijk voordoet.
Meten is weten, wat is bijvoorbeeld de injectie tijd bij een koude motor en de injectie tijd bij een warme motor? overige data parameters?
Kan je misschien een "screenshot" van de parameters bij koude en warme motor sturen zodat wij kunnen zien wat de waarden zijn?
/DETC
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar