Bij de APK meten ze de uitlaatwaarden. Mijn CO en met name Lambda waarde waren te hoog (1.049 en max is 1.030) Co was 0.36 gemeten,
max. toegestaan 0.30
Het is een injectie blok dus geen stelschroefje zoals vroeger. De monteur zei dat het waarschijnlijk komt door een niet goed dichtende uitlaat. Kan dit zo simpel zijn of zit er meer achter. Uitlaat lekt inderdaad iets bij de einddemper verder loopt blok goed, geen gestotter en ook mooi rustig stationair.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoge lambda waarde komt doordat er Zuurstof in de gassen zit. Een lekkende uitlaat laat zuurstof toe tot de gassen voordat ze gemeten worden.
Verklaart echter niet het hoge CO. Mogelijk is de kat te koud geweest dan wel versleten.
Hoe kan er nou zuurstof naar binnen stromen als er in de pijp een overdruk is. Van buitenaf kan er toch niks in de uitlaat komen, de gassen worden met kracht naar buiten geperst via een lek. Of zie ik dit verkeerd.
14 jaar
dat zie je goed, kan ook niet...
[quote=theunheebink]Hoe kan er nou zuurstof naar binnen stromen als er in de pijp een overdruk is. Van buitenaf kan er toch niks in de uitlaat komen, de gassen worden met kracht naar buiten geperst via een lek. Of zie ik dit verkeerd.[/quote]
Dat zie je verkeerd.
Dat kan juist wel, uitlaat gassen zit energie in (hebben gewicht) als ze de motor uitkomen.
Op het moment als de uitlaatkleppen weer dicht zijn gaan die gassen door hun energie nog
even door en creeren een vacuum in je uitlaatspruitstuk.
Wanneer de uitlaatklep na de volgende arbeidslag weer open gaat trekt dit vacuum de uitlaatgassen uit je cilinders.
Brandstof reiniger proberen, uitlaat goed dicht maken en dan nog eens laten controleren.
Apk
Lambda op toeren max 1.039
CO op toeren max 0.39
Oiram
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar