beste autoliefhebbers,
ik heb sinds een maand ongeveer het volgende probleem met mijn Berlingo die ondertussen ongeveer 140000km gelopen heeft: soms gaat onder het rijden het rode lampje bij de temperatuurmeter branden, de meter staat normaal. Als ik dan de auto stilleg blijkt dat de elektrische ventilator bij de motor draait, hetgeen ik hiervoor nog nooit gehoord heb. Ik dacht dat het iets met een thermostaat te maken heeft. Bij de laatste kleine beurt heeft mijn garagehouder het nagekeken en die zegt dat er druk op mijn watersysteem zit, dwz. een lek in de joint de culasse of nog erger. Het gekke is dat na die kleine beurt het probleem zich niet meer heeft voorgedaan. Kan ik mijn garagehouder vertrouwen? Wie heeft dit probleem al voorgehad?
Groetjes, Robbie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Robbie misschien ben ik een domme ollander maar wat is een joint de culasse?
Hallo John! Dat was echt niet om sjiek te doen, maar dat woord wordt in dit apenlandje nog altijd gebruikt en betekent: CILINDERKOPPAKKING!
Als jij nu ook nog eens de oplossing wist voor mijn probleem, dan ben jij helemaal geen domme ollander!
Groeten, Robbie.
18 jaar
Als ik gereden heb met mijn Xantia en ik zet de motor uit dan draaide de ventilator altijd even na.Dat is om nog even wat restwarmte af te voeren van de radiateur.Ik denk dat hij geschakeld word door een kontakt wat in de radiateur zit. de meter en het lampje worden gestuurd door een voeler met kontakt in de cilnderkop [voeler voor de meter en hetkontakt voor het lampje]dus hebben de ventilator en de meter niet zoveel met elkaar te maken. Er zit een thermostaat in, in het huis waar de dikke slang naar de bovenkant van de radiator gaat,die kan stuk zijn.Als de slang meteen warm gaat worden als je motor gestart is blijft hij open staan dat is niet goed. als de slang vrijwel niet warm is als de motor op bedrijfstemp. is blijft hij dicht staan ofdaar tussen in. Dat is ook niet goed,maar dan wijst de meter te hoog aan en kan het lampje gaan branden. Ook de temp.voeler in de cil.kop kan het natuurlijk begeven hebben maar dan is de aan wijzing ook niet meergoed.Maar om een lang verhaal kort te houden Als je geen koelwater kwijt raakt[je vult hopelijk niet bij met water] en er komt nergens stoom uit en het probleem doet zich na de kleine beurt niet meer voor zoals je typt dan denk ik dat je garagehouder gebrek had aan werk.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar