Hebben hier een saxo die op 3 cilinders loopt. Bij uitlezen kwam kapotte bobine en overslag 4e cilinder naar voren. Bobine vernieuwd maar loopt nog op 3 cilinders. Injector van 4e cilinder krijgt geen signaal van ecu. Overleg gehad met dealer en die zei: ecu komt NOOIT voor dus moet injector zijn. Alle injectors opgemeten en hebben alle 4 een weerstand van 15 ohm. Meteen even in het ultrasoonbad gehad maar hij loopt nog steeds op 3 cilinders. Kan het zo zijn dat de ecu vanwege een kapotte bobine de 4e injector uitschakeld en pas weer aangeschakeld kan worden door de ecu opnieuw te programmeren??? Bougies zijn uiteraard ook vernieuwd.
Ben zo langzamerhand een beetje aan het eind van mogelijkheden. Vooral ook omdat de dealer zegt dat ze nog nooit een ecu kapot hebben gehad van een saxo. Wie weet raad?
Sytze Jansma
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het je de injectorsturing gemeten? Bij voorkeur met een scope.
injector 4e cilinder vernieuwen heb je weer 4 cilinders. {ondanks dat de weerstand gelijk is }
gr P
als een moderne ecu merkt dat er een fout is in een cilinder, bevoorbeeld dat er geen verbranding is, en kan hij de betreffende cilinder uitschakelen door geen brandstof meer te geven.
in dat geval zal er wel een foutmelding opgeslagen zijn.
als dat niet het geval is, en je meet ook geen inspuitsignaal direct op de ecu, dan lijkt mij dat de ecu kapot is.
Jazeker, de injectorsturing is nul! Vanuit de ecu komt er geen signaal op de draad naar de 4e injector. Maar mijn vraag is: komt dit nu door het systeem welke de injector heeft uitgeschakeld en werkt ie pas weer als ie opnieuw wordt ingeleerd? Wanneer deze ecu geen versnelling waarneemt nadat de 4e cilinder heeft ontstoken schakeld ie zelf zijn injector uit die bij de desbetreffende cilinder hoort. Maar hoe kan ie zichzelf weer inschakelen?
lijkt mij dat resetten voldoende moet zijn, misschien zelfs een nieuwe start.
heb je geen foutcodes?
evt een los zittende uitlaatsteun/hitteschild kan de pingelsensors al gek maken, maar ze zullen wel foutcodes opleveren anders wordt die cilinder niet uitgeschakeld
Willem
Foutcode: P0304: overslaan cilinder 4
kun je in het meetwaardeblok komen?
inderdaad een vreemde eend die saxo, als de fout met niet draaiende motor te resetten valt, en met draaiende motor weer terug komt, na wat je gedaan hebt de uitlaatklep?
http://www.obd-codes.com/trouble_codes/g...
De elm werkt niet bij deze auto met het meetwaarde blok. Kan hem alleen uitlezen met de maxscan gs 400, die overigens wel goed functioneerd.
Compressie natuurlijk als eerste getest. Alle 4 perfect, dus niks geen uitlaatklep o.i.d.
"de injektor aansturing is nul". 0 volt ? Bij de betreffende aansluiting op de ecu moet je 12v meten als er geen aansturing is, anders is er geen voeding of een onderbreking.
J.E
Injector aansturing is inderdaad 12volt plus, er is geen spanningsverschil tussen de plus accu en ecu aansturing van injector nr. 4.
Sytze
die storingscode geeft aan dat er iets mis is met die cilinder kan id de bobine zijn.
ken je de code wissen als de motor niet draait? en komt hij dan gelijk terug als je hem start?
om injektor circuit buiten te sluiten zou je een losse injektor kunnen aansluiten. word die ook niet aangestuurd vrees ik toch voor de ecu of aansluiting van injektor hierin. druk /belast de aansluiting/stekker eens goed.
J.E
Het wordt er allemaal niet makkelijker op, ecu inmiddels opgestuurd naar actronics, samen met de sleutel en startring en immobalizer......
Als zij het niet weten, dan weet ik het ook niet meer. Ik blijf erbij dat het stuursignaal van 1 injector niet zomaar uit kan vallen en dus dat de ecu toch stuk blijkt. We zullen het nu snel weten hoop ik.....
Als je de code wist dan komt ie meteen weer zodra je um aanslingert. En het blijft dezelfde cilinder zelfs als je de injector op een andere plaats monteert. Komt hoe dan ook geen signaal uit ecu voor 4e injector, wel voor de overige 3.
Sytze
Ik ben benieuwd, als alle ingaande signalen goed zijn, zal het id aan de cu liggen
Het blijft een vreemd verhaal, de cu geeft met een foutcode aan dat cil. 4 overspringt, maar ja er kan ook een onderbreking/sluiting in de cu zitten. maar dan zou hij die storing toch ook moeten geven als de motor niet draait?
Dat er geen signaal op de 4e injector staat komt omdat ie uitgeschakeld wordt door de ecu zelf omdat ie overslag waarneemt. Het is een heel moeilijk verhaal. Inmiddels alles er weer ingeschroefd omdat de ecu dus niet stuk bleek te zijn. Als je um laat lopen loopt ie stationair koud op 3 cilinders. Zodra je gas geeft loopt ie op 3,5 cilinder. Nadat ie 2 minuten heeft gelopen en warm begint te worden loopt ie op 4 cilinders, totdat je um stationair laat lopen, dan loopt ie weer op 3......krijg er een punt hoofd van! Ik denk nu toch echt dat er een injector iets verstopt zit. Ik weet het echt niet meer. Probleem is ook dat de klant niet ten koste van alles maar proberen wil. Anders hadden we wel nieuwe dingen besteld natuurlijk.....
Klant eerst maar weer weggestuurd omdat die de auto dringend nodig had en er op zich wel mee te rijden is.
Weet het ook niet meer. Komt ook doordat de ecu zichzelf uitschakeld en wij geen carte blanche hebben financieel gezien. Al met al een rotstoring!
Wellicht in een later stadium meer hierover........bedankt voor het meedenken zover.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar