Citroën ZX 1.8i: LPG

Bouwjaar: 1994

Ik heb onlangs deze auto gekocht met LPG installatie van Vialle (G2). Zowel op LPG als op Benzine rijdt de auto goed. Echter tijdens het rijden op LPG gaat het lampje van de motordiagnose aan en na enkele minuten ook weer uit, dan weer enkele minuten aan enz. Rijdend op benzine treden geen fouten op. Telkens als het diagnoselampje aan gaat staan de volgende storingen in de benzinecomputer: gasstandpositiesensor, O2-sensor en mengselbereiding. Ook kan ik op de testkast zien dat de lamdaregeling niet actief is wanneer het diagnoselampje gaat branden. Ik heb gezien dat in de bedrading van de gaspositiesensor stekkers zijn geplaatst, waarschijnlijk voor de LPG-installatie. Ook heb ik begrepen dat bepaalde waarden van de lambda-sonde gesimuleerd worden. Het fijne weet ik er echter niet van. Het opnieuw "inleren" met de blauw-witte draad heeft niets geholpen. Kleppen zijn gesteld, nieuwe bougies en bougiekabels.
Wie kan mij adviseren?

Bronckers

Geplaatst door Bronckers , lid sinds 16 jaar geleden

4 Reacties

Mark175, 16 jaar geleden

Niks doen is eigenlijk het beste ik heb t ook gehad met een dodge ramvan het zijn 2 aparte systemen....lpg en injectie alleen het injectie heeft een diagoselamp....als hij op gas rijd kloppen de waardes voor gas maar maybe niet voor benzine dus kan dat lampie aan gaan. die systemen houden mekaar voor de gek dat is gewoon een feit...

groetjes Mark

BJ1283 PRO, 16 jaar geleden

Controleer de waarden van de lambdasonde. Komt wel eens voor dat de ondergrens onder de 0,2V nl 0,1 of zelfs 0 is, dat geeft storing waaop de motor op noodloop gaat en zelf een lambdawarde simuleert van 0,5 V
Storing mengselregeling is noormaal op Gas en niet erg.
Gaskleppotentiemeter hoeft niet altijd een echt probleem te zijn. Sonde vervangen is dan dus de oplossing.

marcel7013 PRO, 16 jaar geleden

Controleer de massakabel van de accu naar de motor en naar de carrosserie.
ook de massakabels uit de motorkabelbundel bovenop de versnellingsbak zijn vaak geoxideerd door bv lichte koelvloeistoflekkage van het thermostaathuisje

Bronckers, 16 jaar geleden

Ik heb gisteren nogmaals de diagnose eraan gehangen en vooral gelet op de spanning die de lambda-sonde afgeeft. Deze schommelt tussen 78mV en 880 mV. Hij gaat dus duidelijk onder de 0,2V (200 mV)door. Ik had echter nog geen tijd om de massadraden de controleren, maar ik denk dat de Lambda sonde niet meer goed werkt. Bedankt voor de reacties en ik houd jullie op de hoogte.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.