auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën Berlingo: metaaldeeltjes in brandstoffilter

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Hdi

Bij het vervangen van de brandstffilter,zag ik op de bodem van de pot enkele (metaalschilfertjes)glimmen in de brandstof.Het zullen niet meer als 10 @ 15 schilfertjes geweest zijn ,net waarneembaar met het blote oog,omdat ze glimden in de diesel.De auto heeft 38.000 km gelopen en er word altijd Shell of Texaco getankt.
Moet ik me zorgen beginnen te maken?Of is dat normaal?
Brandstoffilter vervang ik om de 20.000 km.
Wat kan ik doen om dat in de toekomst te voorkomen,of is dat het begin , van het einde?
Graag u meningen.

Geplaatst door

serres (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het zou inderdaad het begin van het einde kunnen zijn (brandstofpomp,verstuivers leidingen en tank vervangen)
maar zou toch in eerste instantie alleen het filterhuis reinigen en het filter vervangen en dan na een paar duizend kilometer nog eens kijken verneem je qua vermogen en rijden niks en vind je niet weer metaal deeltjes dan zou ik me nergens druk om maken

Knuckles 0
badge

17 jaar

metaaldeeltjes in brandstoffilter bij de hdi motoren niets bijzonders

andreas08 0
badge

17 jaar

[quote=andreas08]metaaldeeltjes in brandstoffilter bij de hdi motoren niets bijzonders[/quote]
Hoe komt dat? Waar komen deze metaaldeeltjes vandaan?

sel 0

17 jaar

[quote=andreas08]metaaldeeltjes in brandstoffilter bij de hdi motoren niets bijzonders[/quote]
Mijn grootste dank,voor u antwoord.

serres 0

17 jaar

[quote=sel][quote=andreas08]metaaldeeltjes in brandstoffilter bij de hdi motoren niets bijzonders[/quote]
Hoe komt dat? Waar komen deze metaaldeeltjes vandaan?[/quote]
Ik heb de zoekfunctie gebruikt,en gelezen dat die schilfers van de pomp (tankstation) komen. Zeer logisch, toch?

serres 0

17 jaar

Of van slijtage van de brandstofpomp in de auto

mcitr. 0

17 jaar

koperkleurige schilfers komen over het algemeen van de lage druk pomp en zilverkleurige schilfers komen van de hoge drukpomp. Komt inderdaat vaker,niets bijzonders.

Hoi peugeotje,de lage druk pomp,is dat de pomp die in de brandstoftank zit?Ik heb een blaasbalgje.Hoge druk pomp is siemens.Ik meen ergens gelezen te hebben dat de modellen met een blaasbalgje,geen pomp in de brandstoftank hebben.

serres 0

17 jaar

Serres,

Dat klopt, bij siemens systemen zit de opvoerpomp op de hogedrukpomp en niet in de tank.

De schilfers komen vanuit de hogedruk dieselinspuitpomp, komt vaker voor en is een vervelend euvel waar veel meer HDI's JTD's en anderen met common-rail last van hebben. Die pompen zijn van bosch of siemens (Duits product!). Is een duur geintje; leidingen, pomp en tank moeten vervangen worden. Als je een dergelijke auto tweedehands koopt; draai altijd het dieselfilter open en kijk of je schilvers ziet. In jouw geval zou ik gewoon doorrijden; hij kan het er nog lang mee doen!

mcitr. 0

17 jaar

Hallo Marcel ,Dat stelt mij een beetje gerust,ik heb nu ongeveer 1000 km met het nieuwe filter,morgen ga ik het open draaien en kijken of ik nog wat vind. Ik post het wel.

serres 0

17 jaar

Dat daar schilfertjes in zitten duid toch op slijtage van de pomp?.
Dat komt daar toch niet zomaar?.
Dat betekent ook dat er fijne deeltjes in de verstuivers terecht kunnen komen.

primera p11 0

17 jaar

Net de filter los gehad,helemaal schoon,geen schilfertje te bespeuren.Waar kwamen die metaaldeeltjes van 1000 km geleden dan vandaan?

serres 0

17 jaar

Ik denk toch dat ze van de pomp afkomen.
Waren het glimmende metaal deeltjes?.

primera p11 0

17 jaar

[quote=primera p11]Ik denk toch dat ze van de pomp afkomen.
Waren het glimmende metaal deeltjes?.[/quote]
Ik heb ze op het werk onder een microscoop gehad,leek mij en de laborant , koper ,messing of bronzen schilfertjes die (droog) amper met het blote oog te zien waren.Het waren er 11.

serres 0

17 jaar

Er is mij weleens ter oren gekomen dat de legering van de gebruikte pomp delen bij een bepaalde serie niet goed waren.
Gebruik de zoekfunctie eens op de site met betrekking tot citroen hdi.
ik kan me nameljk nog een topic herinneren van een berlingo die tot stilstand was gekomen op de afsluitdijk met ook van die schilfers in het filter.
Pomp kapot en alle leidingen en verstuivers vervangen en discussie ging over coulance van dealer.

primera p11 0

17 jaar

Dat was zo bij de eerste generatie Hdi pompen.Klopt.Dat hebben ze heel snel verholpen.

serres 0

17 jaar

Okay, weet je vanaf welk bouwjaar dat het geval is?

mcitr. 0

17 jaar

Dat zou dus bij dit bouwjaar neit meer van toepassing zijn.
Ik denk dat tie het voorlopig maar even aan moet zien.
Ik zou het wel bij de dealer melden en het op papier zetten, mocht de boel toch kapot lopen.
Het is tenslotte een auto van 2006.

primera p11 0

17 jaar

Ben nu 22.000 km verder met de berlingo.Op raad van een chef monteur van een grote mercedes-dealer in Duitsland heb ik 250 cc 2T olie (tweetakt olie) op iedere volle tank diesel gemixt.Tussen die 22.000 km heb ik 3 keer mijn brandstoffilter geopend en geen spoor meer van schilfers te bespeuren.

serres 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.