Citroën Berlingo: Minder goede auto?

Bouwjaar: 2001

Afgelopen donderdag wilde ik om 18:00 naar huis vanuit Westzaan met mijn Citroen Berlingo 2,0 HDI, 80.000 km op de klok, dealer onderhouden.
Starten, nada noppes, Wegenwacht erbij na drie kwartier zoeken de achterban geraadpleegd: met rubber hamer onder de tank slaan.
Motor startte weer, opdracht: laten lopen dan kom je wel thuis.
Nou woon ik in Tzummarum in Fiesland, dus op de Afsluitdijk ging ter hoogte van hectometerpaaltje 92.5 het oranje diagnose lampje branden en was ik van aandrijving verstoken. Weer wegenwacht, weer aanzienlijke tijd wachten. Inmiddels werd het donker dus ik had in vijf uur nog maar goed 100 km afgelegd.
Weer de rubber hamer, maar dat hielp nu maar twee minuten in plaats van een uurtje. Anwb heeft berger besteld. Uiteindelijk was ik 01:00 thuis en had mijn bekomst van auto's in het algemeen en Citroen in het bijzonder.

NU wordt het pas technisch : Ik bel vrijdag de dealer op en vraag of ze wat hebben kunnen doen. Nee dus, de opvoerpomp was wel aangekomen maar was te veel werk voor de vrijdagmiddag tussendoor. Maandag de dealer aan de lijn, nieuwe pomp erin maar hij komt steeds in storing. Volgens een door hen geraadpleegde dieselspecialist is de HDI pomp stuk (de hoge druk pomp dus)Daardoor komt er slijpsel in de tank en gaat de opvoerpomp stuk en kan je hele brandstof systeem weggooien.
Reparatie gaat tussen 2500 en 3500 euro kosten.

Dit is mijn zesde diesel en diesels staan er om bekend dat ze zeer hoge kilometrages kunnen halen en dat was ook mijn ervaring. Ik had een Carina II diesel die ik na 13 jaar wegdeed omdat het plasticwerk hard werd en alles begon te kraken, maar de motor liep met 340.000 nog bijna als een nieuwe.

Heb ik nou gewoon pech of wordt ik voor het lapje gehouden?
Door meneer Wijn moet ik nu tussen de helft en de hele dagwaarde aan de Berlingo besteden.

Gaarne mening van u!

Klaas6294

Geplaatst door Klaas6294 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

J.Platje (0), 18 jaar geleden

Bij mij is het waarschijnlijk gekomen na het lassen aan mijn uitlaat in Duitsland. Daar brak deze doormidden en weggesleept naar de ADAC. Daar hebben ze staan lassen en waarschijnlijk is er toen een beschadiging aan het elektrische systeem opgetreden.Er waren namelijk ook een koplamp en achterlicht kapot. Mijn auto starte (twee week later pas) opeens ook niet meer, en de hele auto is uitelkaar gesloopt. Het bleek achteraf dat het relais die de brandstofpomp aanstuurt geen stroom meer kreeg. Nog even over de dompelpomp: lijkt me sterk dat deze kapot gaat van wat slijpsel.Dat moeten dan wel hele grote stukken zijn. Als er stukken afbreken van de de hogedruk pomp, doet de auto het volgens mij meteen niet meer, ook al geef je een klap op de tank met een hamer. Lijkt me meer een los contact.

Klaas6294 (0), 18 jaar geleden

Het is helaas door een dieselspecialist vastgesteld en ook zichtbaar als je diesel uit het brandstoffilter bekijkt het is net metallic lak!

Ben blij voor je dat het "maar" een electronisch probleem is, want onderdelen van het dieselsysteem zijn onvriendelijk duur.

Zo in de geest van opvoerpomp 200 hoge drukpomp 900 verstuiver 250 per stuk en dat zijn dan nog prijzen ex btw en op de toonbank.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Klaas,

Heb jij die auto nieuw gekocht? ik vind het zo onwaarschijnlijk dat bij zo'n lage kilometerstand dit optreed.
Doet citroen hier niets aan door een gedeeltelijke vergoeding.

Hans

Klaas6294 (0), 18 jaar geleden

Ik heb de auto nieuw gekocht, de km stand is dus genuine 80.000;
dealeronderhouden. Merkdiesel getankt. Citroen geeft 25% op de onderdelen.

Ik ben echt boos dus.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik begrijp je boosheid,niet zo gek met de aankomende kosten.
Of je de auto nieuw hebt gekocht wilde ik weten of er misschien ooit benzine ipv diesel is getankt.

Hans

michaelluijendijk (0), 18 jaar geleden

het is een bekent probleem bij de hdi.De hoge druk pomp gaat stuk.En je doet er dus zelf helemaal niets aan.(pomp is aan de binnenkant waarschijnlijk voorzien van een verkeerde coating).

dus je hebt dus helaas gewoon pech.

Waarom doe je dan ook een TOYOTA weg?

groet michael

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Als dit een bekend probleem is, wat je inderdaad regelmatig leest.
Dan is het wel triest dat je je klanten met een enorme kostenpost opzadelt.
zo van, helaas u heeft pech gehad.
In alle redelijkheid mag je toch een bepaalde levensduur verwachten van zo iets.
Een diesel koop je toch omdat ze vaak betrouwbaar kilometers lang hun werk doen.
en er zal misschien best verkeerde coating op gezeten hebben, of misschien wat anders stuk gegaan zijn.
Maar dit verwacht je bij 250.000 of meer.
En dan zonder blikken of blozen een rekening presenteren van 2500 of meer.
Als citroen dealer zouden ze het kosteloos moeten repareren,
onder het mom van dit hoort gewoon niet.
En hun moeten dan zelf die kosten maar weer verhalen.
Maar niet een klant daarmee opzadelen.
Voorop gesteld dat er niks geks mee gebeurd is.
benzine getankt of iets anders.
Ik denk dat je in alle redelijkheid een bepaalde levensduur mag verwachten van zoiets.
En wel iets meer als 80.000 km.

Klaas6294 (0), 18 jaar geleden

@ Hans : Nee nooit benzine getankt voorzover ik weet, ook niet uitgeleend waarbij getankt is of zo. Onbegrijpelijk.

Ik ga zonder meer niet akkoord met die fooi van Citroen. Dat wordt een klachtenprocedure en ik zal hier ook verslag van uitbrengen. Een van de redenen om van een oude Toyota over te stappen op een nieuwe Citroen is onder meer dat je voor een flinke poos van kosten verschoond bent.

@Michael : Is dat hard te maken? Dan zou ik niets behoeven te betalen in geval van fabricage fout.

Ik heb nu een Xsara Picasso te leen van de garage, waar nu de uitlaat van stuk is, gaat goed zo!

Klaas6294 (0), 18 jaar geleden

Update: de Xsara werd afgekeurd voor de APK omdat de banden versleten waren. Dus Toyota Yaris mee, leuk autootje, vandaag weer teruggebracht omdat de Berlingo weer klaar is.

Er blijkt eigenlijk niets meer mee aan de hand te zijn, de dieselspecialist sprak over vervuilde dieselolie, waardoor de regelunit aan de HDI pomp er de brui aan gaf. De brandstoftank is gereinigd en nu maar op hoop van zegen.

De werkplaatschef heeft dus paniek gezaaid en hij zal nog storm oogsten dus. Ik voel mij een beetje gepiepeld en sta hier op dit forum ook een beetje voor paal.

Ik heb wel de leverancier van de diesel aangeschreven, kijken wat daar uitkomt.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Wees blij dat het achteraf meevalt.
Op dit forum sta je hierdoor heus niet voor paal.
Dit kon je ook niet weten.
Ik zou ook flink pissig zijn als ze me zo'n akkefietje zouden presenteren.

Klaas6294 (0), 18 jaar geleden

Vanmiddag de rekening gekregen die is weer net echt ¤ 836,64 ;
nieuwe opvoerpomp, schoonmaken, volle tank en diagnose dieselspecialist.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Alsof je een emmer leeggooit,waarschijnlijk zal dit ook wel je laatste franse auto zijn.

sjaak10918 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als ik dit zo lees, is het een motor probleem, en die HDI motor zit in veel meer auto's dan allen de franse auto's (Citroen en peugeot) maar bv ook in een Ford Focus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.