Citroën C3: Motor cotrole lampje brand

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo lezer,

Wij hebben sinds twee weken een Citroen C3 1.4 Exclusive van 12-2003 aangeschaft (52000km gelopen).
Waarmee we meteen een rit van 220km hebben gemaakt om thuis te komen, de auto reed prima en zonder problemen. Het enige wat ik merkte is dat de auto onderin een beetje het gevoel gaf om in te houden waarop ik dacht / denk dat dit misschien ook kon komen doordat de vorige eigenaar er een beetje 'lui'in gereden heeft.

Nu is er na een dag of 5 het (oranje) motor controle lampje aangegaan terwijl ik op de autosnelweg was aan 't rijden na +/- 15km rijden. Waarop ik de volgende dag meteen naar de Citroen garage ben gereden om het storings geheugen uit te lezen. Nu gaf de computer de melding: "katalysator verouderd", de monteur heeft hierop het storings geheugen gewist en mij gezegd hou het even in de gaten, als 't weer aangaat kom je maar weer terug.

En ja hoor, na een dag of 4 weer "BIEP" en het lampje brande weer :(. Hiermee weer meteen naar de garage gegaan... (Even ter info de vorige eigenaar vertelde mij (nadat ik 'm gebeld had omdat ik wilde weten of hij van dit probleem af wist?!? Maar dat wist hij natuurlijk niet!) Vertelde hij me wel dat er in Augustus 2010 een injector is vervangen en dat toen ook dat lampje heeft gebrand. Dit lampje had na het vervangen van de injector nog 1 of 2 keer gebrand maar dat was normaal zei hij volgens de dealer.)

Nu heeft mijn garage vandaag de lambdasonde voor de katalysator en de sensor (ook lambdasonde?) achter de katalysator na gemeten en is hij tot de conclusie gekomen dat eerste lambdasonde perfect was qua meting maar dat de achterste lambdasonde een "te rijk" mengsel meet wat erop kan wijzen dat de katalysator
defekt is. Wat volgens hem is gekomen doordat de vorige eigenaar waarschijnlijk te lang is blijven door rijden met de kapotte injector en hierdoor de katalysator verzadigd is met onverbrande benzine. .

Nu heeft hij mij verteld, dat ik zou beginnen (aangezien de km stand 52000km) met de bougies te vervangen en het middel "Forte Gas treatment" toe te voegen aan de brandstof en er dan eens een poosje mee rijden. Ook al gaat het lampje weer branden binnen een paar dagen gewoon even een paar weken blijven rijden (mits de auto niet meer goed zou lopen of iets dergelijks) en dan nog eens terug te komen om nog eens te kijken en de waardes te meten van de twee sensoren. En indien de waarde van de laatste lambdasonde nog fout is misschien de katalysator te vervangen.... wat natuurlijk een flinke duit gaat kosten.. :(.

Heb je toevallig ervaring met dit probleem en kun jij mij (en m'n garage) misschien helpen?

Alvast bedankt voor je reactie!

Golfmattie

Geplaatst door Golfmattie (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Tja, katalysator zal wel gewoon kapot zijn.
Je kunt heel veel proeberen en testen en knoeien, maar uiteindelijk zal de kat vervqangen moeten worden.
Als je een 4-gas test doet en er wordt co gemeten, dan is het ook wel duidelijk.
Of rijdend (80 - 100km/u) de achterste lambdasonde uitlezen. Schommelt deze dan is de kat overleden.

Garantie?

Golfmattie (0), 13 jaar geleden

Het gevoel dat de auto inhoud bij +/- 1500 toeren zal dit ook opgelost zijn als de katalysator vervangen is?
Of is dit weer een ander probleem?

Bedankt voor je reactie!

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Misschien, maar het meest waarschijnlijke is nee, dat is de oorzaak dat de kat kapot gaat.
Dat inhouden moet er eerst uit.

Garantie?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.