Ik heb al enige tijd (aug. 2010) last van deze storing. Diverse malen uitgelezen in de garage en steeds het zelfde probleem. Nieuwe software ingeschoten, complete zekeringkast vervangen, nieuwe pomp gemonteerd en egr-klep vervangen. Egr klep afgeloten met een "dichte" pakking deze was dan aan de onderkant nat. Nieuwe pomp enkele malen uit elkaar gehaald en soms was de luchtpomp verandert in een waterpomp. Kletsnat van binnen. Grille aan de open kant afgeplakt i.v.m. het vermoeden van aanzuigen natte lucht. Alles zonder resultaat. Kabel met fitting en lamp aangesloten om te testen of de pomp wel aanslaat en het enige wat ging branden was het motormanagement lampje . Pomp wordt dus ws. niet aangestuurd. Om moedeloos van te worden. Honderden euro's armer. Motor loopt verder goed op het gehoor en auto trekt ook voldoende.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0414 - Secondary Air Injection System Switching Valve "A" Circuit Shorted
Los van water in de pomp (wat niet goed is) is er een probleem met de klep - daar zit de kortsluiting in.
Kan de klep zelf zijn of de bedrading.
Deze fout kan de oorzaak zijn dat de motor niet aangestuurd wordt - de computer denkt dat de lucht nergens naar toe kan.
Secundair lucht heeft geen invloed op de motorloop, verbruik of prestaties.
Het is een techniek om de katalysator sneller op te warmen en wordt alleen gebruikt bij koude motor.
Klink heel logisch, maar welke klep wordt hier bedoeld? Toch niet de egr, hier is namelijk geen draadje te bekennen.
13 jaar
Wat betekent eigenlijk EPG? Ik ken wel EGR, UGR e.d. als afkorting voor de uitlaatgas recirculatie.
Zoek de secundair air pomp op. Daar van daan loopt een leiding (of leidingen) naar de uitlaat.
Daar moet de klep in zitten.
Je hebt gelijk, oldford. De klep heet inderdaad EGR en staat direct op het (uitlaat?)spruitstuk en is alleen met een flexibele buis verbonden met de secundaire air pomp.
13 jaar
OPLOSSING:
Mogelijk dat door vocht en kou de pomp moelijk loopt. Doe bij elke beurt een klein scheutje olie boven in de luchtinlaat van de secundaire luchtpomp. De afgelopen dagen heeft de pomp goed gewerkt en motormanagement geeft ook geen storing maar aan. We wachten het even af en over een tijdje zal ik verder berichten.
13 jaar
UPDATE:
Tot op heden nog geen storing gehad. Schijnt dus te werken.
13 jaar
Nog steeds geen probelemen gehad. Oplossing schijnt dus te werken.
13 jaar
een andere niet zo nette oplossing is de luchtpomp afwezig te coderen bij de dealer.
Dat betekend in Jip en Janneke taal?
13 jaar
dat takkie een stuk uit de software bijt..........
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar