Citroën Xsara Picasso: Motor geen vermogen

Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Betreft Xsara Picasso 1.8. Motor heeft weinig vermogen en komt maar langzaam aan de 120 km/uur op de snelweg. In de binnenstad merk je het ook, maar minder. Motor is traag en haalt met moeite de 3300 toeren. Toch geen foutcodes. Voorste lambdasonde is reeds vervangen, geen effect. Heb een OBD metertje in de auto, geeft voor de 1e lambda sonde aan dat deze pendelt tussen 0,1 en 0,8V, de 2e lambdasonde (nog niet vervangen) geeft 0,11-0,20V bij continu rijden op cruisecontrol.
Is deze lambda-waarde, na de kat, dus oke, of moet ik het ergens anders zoeken?? Auto is al bij garage geweest, gecontroleerd op lekken uitlaat en benzinedruk. Dit was oke.

fleppenstein

Geplaatst door fleppenstein (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Waarde van het signaal na de kat (2e sonde) is NIET o.k..
Bij een goed werkende kat zou dat 0,7 of 0,8 volt moeten zijn.
Op het rijgedrag/motorgedrag heeft die 2e lambdasonde nog geen invloed. Die is hier alleen ter controle van de kat.

Wat voor motor zit er in? Wettelijke code staat op pos. 6 t/m 8 van het chassisnummer.
Welk bouwjaar is de auto?
Gaat je gasklep wel volledig open?

fleppenstein (0), 6 jaar geleden

Sorry voor de late reactie, maar ja druk druk druk...
Motor volgens chassisnr (pos 6-8) is FZB. betreft 1749 cm3 4 cil 85 KW 1.8i 16V Benzine.
Het bouwjaar is 2005.
Of de gasklep wel volledig open gaat, tja, daar zit ik ook aan te denken. Maar hoe kan ik dat als leek controleren ?? Of toch laten checken bij de garage ??
Het OBD metertje in de auto (Ultragauge) kan verschillende waardes displayen, zijn er nog andere waardes intressant om tijdens rijden te bekijken?? Zie bv ook luchtmassameter, deze is bv nu ca 47 gr bij volgas. Maar kan ook andere waardes tonen en instellen.
Net weer een ritje over de snelweg gemaakt, auto komt niet boven de 118 km/uur bij volgas en 3300 toeren, al druk ik het gas tot in de bodemplaat.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat je vermogen te kort komt blijkt mogelijk uit die waarde van de luchtmassa.
47 gram/seconde luchtmassa is net genoeg voor 42 kw. Grofweg de helft van wat je wilt hebben.
Dit zegt echter ook weer niet alles, aangezien je bij 3300 toeren kijkt en niet bij het toerental waar het max. vermogen vrij komt.

De motorcode die je opgeeft bestaat helaas niet. Ik denk dat je 6FZ bedoelt.
Volgens mij heeft die motor geen luchtmassa meter, maar gebruikt deze een map-sensor.
Dan is de waarde die je uitleest ofwel niet bestaand, dan wel een door de motorcomputer uitgerekende waarde.

Gasklep is volgens mij nog eentje met gewoon een kabel.
Kontrole kan stilstaand zonder dat de motor loopt met het oog geschieden.
1 persoon trapt het gas op de bodem, de ander kijkt of de klep wel helemaal open gaat.

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Ter aanvulling op oldford : 6FZ is met kabel ( zie tekening ) en MAP sensor .
Mocht de gasklep niet geheel openen op de wijze van oldford , is deze af te stellen bij borgveer no: 8 op de tekening .
Geen vloermat ( dubbel ) onder het gaspedaal zitten ?

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Fleppenstein,

Toch niet het binnenwerk van de kat wat voor de uitgang van de uitlaat ligt?.
Sla eens op de pot waar de kat inzit en hoor eens of de boel rammelt.

fleppenstein (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor alle reacties, dat helpt mij bijzonder, inderdaad.
Motorcode is inderdaad 6FZ, blijkbaar heb ik moeite met tellen.
Nog een keer op mn kentekenbewijs kijkend levert inderdaad 6FZ.
Gasklep ga ik nakijken en evt nastellen van het weekend.
Dubbele vloermat lijkt me niet, maar kijk ik ook na.
En die tip van de kat tja, ga ik ook nakijken, zeker ivm de rare waardes van de lambdasensor. Gezien ook de leeftijd van de auto zou een defecte kat mij ook niet gek lijken.
Kom hier na het weekend op terug.

fleppenstein (0), 6 jaar geleden

Probleem is opgelost!!!
Uiteindelijk de auto afgelopen week weggebracht.
Gasklephuis is nagekeken en gemeten, gasklep ging wel 100% open.
Uiteindelijk bleek toch de kat de boosdoener, binnenwerk niet los en zag er ged uit, maar de kat bleek toch inwendig dicht te zitten en te veel tegendruk te geven.
Een andere kat eronder en weer gaan als de brandweer.
Alsnog bedankt voor alle hulp !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.